20 458 läst ·
33 svar
20k läst
33 svar
problem med ringpump
När du mätte strömmen använde du givetvis en strömtång, har tången någon typ av loggningsfunktion ?
Brukar finnas Min, Max, Average, med den funktionen är det lätt och hitta fel på
någon av faserna till motorn även vid snabba förlopp.
Ökning av strömmen på 1 eller 2 faser = troligen motorfel
Ökning av strömmen på alla faser = troligen pumpen som går trögt.
Brukar finnas Min, Max, Average, med den funktionen är det lätt och hitta fel på
någon av faserna till motorn även vid snabba förlopp.
Ökning av strömmen på 1 eller 2 faser = troligen motorfel
Ökning av strömmen på alla faser = troligen pumpen som går trögt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
anjn, gå genast och stäng av pumpen, bums!
Visst finns det motorer på 0,75 kW 400/690V men det är absolut omöjligt att du har en sådan, den kostar multum extra.
På stora motorer har man som du skriver Y-D start och kopplar först Y och sedan D men det är stora motorer 400/690V, din lilla pjutt sparkar igång med fullt klös i Y-koppling.
Rädda motorn.
Protte
BR 125, dina frågor finns det svar på i tråden, jag tror anjn har helt andra bekymmer.
Visst finns det motorer på 0,75 kW 400/690V men det är absolut omöjligt att du har en sådan, den kostar multum extra.
På stora motorer har man som du skriver Y-D start och kopplar först Y och sedan D men det är stora motorer 400/690V, din lilla pjutt sparkar igång med fullt klös i Y-koppling.
Rädda motorn.
Protte
BR 125, dina frågor finns det svar på i tråden, jag tror anjn har helt andra bekymmer.
Hmm, antar att det är jag som är lite trög nu
men kan du förklara det här med Y/D koppling, är det bara på stora motorer man använder D koppling och att alla små motorer som kan tänkas finnas på en gård alltid ska y kopplas? vedklyvar, vedtransportörer, och hydroforpumpar? m.m. vad är konsekvensen med att köra med D koppling på en liten motor? vet ju t.ex att en stor motor som t.ex drar ett sågverk har Y/D kopplare och att det inte alls är bra att köra på y koppling någon längre tid. hur utläser jag på motorn om den ska Y eller D kopplas? vet med säkerhet att jag inte har kopplat den här motorn på något annat vis än den förra som satt där, och den motorn gick i 12år och slutade sina dagar pga. ett motorskydd som kärvade så den gick på bara två faser.
Tror femöringen trillade ner nu efter någon minut 400/690V = alltid D koppling
230/400V = alltid Y koppling? är det rätt??
Tror femöringen trillade ner nu efter någon minut 400/690V = alltid D koppling
230/400V = alltid Y koppling? är det rätt??
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det vanligaste är motorer för 230/400 eller 400/690.
I Sverige så Y-kopplar man 230/400.
I delar av Norge så D-kopplar man 230/400.
I Sverige så går 400/690 V motorer att Y-D starta
I delar av Norge så går 230/400 V motorer att Y-D starta.
I uttagslådans lock brukar det sitta en kopplingsanvisning för 3-fas 230 eller 3-fas 400 V med en snygg bild av hur blecken ska ligga.
Protte
I Sverige så Y-kopplar man 230/400.
I delar av Norge så D-kopplar man 230/400.
I Sverige så går 400/690 V motorer att Y-D starta
I delar av Norge så går 230/400 V motorer att Y-D starta.
I uttagslådans lock brukar det sitta en kopplingsanvisning för 3-fas 230 eller 3-fas 400 V med en snygg bild av hur blecken ska ligga.
Protte
Då får jag väl ta mig en tur ner i underjorden och kolla upp det hela, ser ingen annan förklaring än att den gamla pumpen var en 400/690 v motor och att den nya är en 230/400 motor, och sedan så blev det galet då jag kopplade dessa lika, bifogar en bild på vilken typ av pump det är för dom som är nyfikna, återkommer med resultat av mina efterforskningar, kommer att ta någon dag innan jag hinner ner och kikar på det hela, då jag reser bort några dagar fram över, men har nu motorn gått felkopplad så länge som i det här fallet är det ju ett under att den inte brunnit för länge sedan, vilket gör mig osäker på hur det ser ut i verkligheten, men det kan som sagt bara utredas genom att gå ner och titta.
Redigerat:
En felkopplad motor, alltså D-koppling på 400 V brukar lösa ut motorskyddet på högst några sekunder, skulle ändå motorskyddet hålla så brinner motorn snart upp ändå.
Tror snarare det är fel på själva ringpumpen, brukar se ut som kriget inuti när man fått isär dom.
Hur känns motoraxeln att dra runt med handkraft ?
Tror snarare det är fel på själva ringpumpen, brukar se ut som kriget inuti när man fått isär dom.
Hur känns motoraxeln att dra runt med handkraft ?
Redigerat:
Pumpen är inte så gammal i alla fall inte för att vara en ringpump, som jag tidigare skrev så byttes pump och motor ut för kanske ca 7 år sedan, fick sedan haveri på pumpen då en flaga från gjutningen lossnade och tuffsade till två pumphjul, fick tag på en helt ny pumpdel som jag satte dit, jag beställde två pumphjul och renoverade den skadade pumpen så den är i nyskick och sitter i sommarstugan dessutom med den gamla elmotor som var till pumpenheten som byttes ut för ca 7år sedan. den pumpen fungerar nu felfritt i stugan, där jag för övrigt har en bit över 3 kg i frånslagstryck.
Det som gör det hela märkligt är att jag fick ställa ner trycket redan för 7 år sedan då jag tog nuvarande motor i drift, fenomenet har alltså visat sig med två olika fabriksnya pumpar, men elmotorn har varit den samma till båda pumparna. nuvarande pump går lätt att dra runt för hand, axeltätningen är inte hårt dragen utan den droppar lite lagom som den ska göra, muttern går att röra förhand utan verktyg. har även lättat något på skruvförbandet som håller i hop pumpen eftersom man tydligt kan märka att pumpen går tungt om man drar ihop pumpen för hårt, "erfarenhet av pumprenoveringen" prototypen räknade ju ut att pumpen borde ligga på ca 1.6A och om jag då kan mäta över2A så drar den ju mer än den borde? så den enda gemensamma nämnaren jag har för problemet är motorn, problemet är ju som sagt inte akut utan kommer då det förbrukas mycket vatten, det kan gå 1-2 veckor mellan gångerna, likaväl som den kan lösa ut 4 gånger på en dag om jag förbrukar mycket vatten, skulle tro att den kritiska gränsen då skyddet löser är ca 1.5-3 minuters drifttid. om jag ska göra en kort sammanfattning så kan det bli ungefär så här.
1. byte motor plus pump komplett enhet från fabrik.= fenomenet börjar
2. skada på pumpdelen som byts ut till en ny.= fenomenet kvarstår
3. byte av defekt tryckbrytare= fenomenet kvarstår.
4. byte av motorskydd för att försöka råda bot på problemet= ingen skillnad.
om det är helt orimligt att lyckas köra en 230/400v motor på D koppling i 7 år utan att motorn brinner så kan vi nog även stryka den felkällan är jag rädd, men jag fick i alla fall lära mig en hel del om Y/D koppling m.m. så det var en mycket givande diskusiond^_^b
Det som gör det hela märkligt är att jag fick ställa ner trycket redan för 7 år sedan då jag tog nuvarande motor i drift, fenomenet har alltså visat sig med två olika fabriksnya pumpar, men elmotorn har varit den samma till båda pumparna. nuvarande pump går lätt att dra runt för hand, axeltätningen är inte hårt dragen utan den droppar lite lagom som den ska göra, muttern går att röra förhand utan verktyg. har även lättat något på skruvförbandet som håller i hop pumpen eftersom man tydligt kan märka att pumpen går tungt om man drar ihop pumpen för hårt, "erfarenhet av pumprenoveringen" prototypen räknade ju ut att pumpen borde ligga på ca 1.6A och om jag då kan mäta över2A så drar den ju mer än den borde? så den enda gemensamma nämnaren jag har för problemet är motorn, problemet är ju som sagt inte akut utan kommer då det förbrukas mycket vatten, det kan gå 1-2 veckor mellan gångerna, likaväl som den kan lösa ut 4 gånger på en dag om jag förbrukar mycket vatten, skulle tro att den kritiska gränsen då skyddet löser är ca 1.5-3 minuters drifttid. om jag ska göra en kort sammanfattning så kan det bli ungefär så här.
1. byte motor plus pump komplett enhet från fabrik.= fenomenet börjar
2. skada på pumpdelen som byts ut till en ny.= fenomenet kvarstår
3. byte av defekt tryckbrytare= fenomenet kvarstår.
4. byte av motorskydd för att försöka råda bot på problemet= ingen skillnad.
om det är helt orimligt att lyckas köra en 230/400v motor på D koppling i 7 år utan att motorn brinner så kan vi nog även stryka den felkällan är jag rädd, men jag fick i alla fall lära mig en hel del om Y/D koppling m.m. så det var en mycket givande diskusiond^_^b
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
4. Det är inte omöjligt att köra i 7 år felkopplat, motorskyddet räddar ju motorn hela tiden.
Protte
Protte
Har en del 0,75 kW motorer på jobbet, skylten säger minst 3 A i D-koppling(230 V).
Alltså 400 V över D koppling betyder 1.73 X 3 A = 5,2 A motorskyddet bryter omedelbart, så TS har säkert inte felkopplat, möjligen skulle det klara sig om kablarna är mycket långa, kanske 50 m +.
Jag kanske är lite tjatig om strömmätning, men med en strömtång med min,max loggning så ser du lite bättre vad som händer.
Alltså 400 V över D koppling betyder 1.73 X 3 A = 5,2 A motorskyddet bryter omedelbart, så TS har säkert inte felkopplat, möjligen skulle det klara sig om kablarna är mycket långa, kanske 50 m +.
Jag kanske är lite tjatig om strömmätning, men med en strömtång med min,max loggning så ser du lite bättre vad som händer.
Ok!
då ska jag absolut göra mig en tur ner i brunnen och kolla kopplingen, men jag hinner inte på någon dag nu, så är det så precis att den brinner innan jag hinner kika på den och den gått i 7 år så må det vara hänt! jag återkommer med resultat.
då ska jag absolut göra mig en tur ner i brunnen och kolla kopplingen, men jag hinner inte på någon dag nu, så är det så precis att den brinner innan jag hinner kika på den och den gått i 7 år så må det vara hänt! jag återkommer med resultat.
Jag ska göra ett nytt lite mer omfattande försök att få ordning på detta så fort jag nu hinner, men som sagt det blir inte att jag hinner nu på någon dag, vill vara helt ledig så jag har hela dagen på mig. när jag mätte strömmen så lånade jag en tångampermätare, det är ju inget jag har dagligt behov av, så det här med logg funktion kollade jag i ärlighetens namn inte då jag mest ville kolla hur mycket ström den drog samt om strömmen var jämn mellan faserna, däremot tittade jag på displayen under hela mätningen, mätte både vid motorskyddet och och på motorn,
i fall någon mullvad skulle kopplat in sig mellan central och motor
jag vet inte jag, vad är nästa lämpliga steg? koppla isär motor och pump och göra en ny mätning på motorn utan last? förutom att verkligen kolla att den är Y-kopplad.
i fall någon mullvad skulle kopplat in sig mellan central och motor
BR125 skrev:Har en del 0,75 kW motorer på jobbet, skylten säger minst 3 A i D-koppling(230 V).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Nästa steg är att lyfta på locket till uttagslådan och verifiera vilken koppling som är gjord (D eller Y).
Protte
Protte
Hej igen!
har i helgen varit ner i brunnen och kollat lite på pumpen, och det är en 230/400v motor, och den är Y-kopplad, så då är jag på ruta 1 igen
har fyllt luft i hydroforen och sänkt trycket ytterligar, så jag får se hur det fungerar nu, men något knas är det!
har i helgen varit ner i brunnen och kollat lite på pumpen, och det är en 230/400v motor, och den är Y-kopplad, så då är jag på ruta 1 igen