Byggahus.se

Problem med planhyvlingen på Scheppach Hm 1

  1. O
    Medlem Nivå 1
    Har problem vid planhyvlingen då hyvelstålen gör en fördjupning/hack i brädan ca 3 cm från slutet. Verkar som bakre matarvalsen inte klarar att mata ut riktigt. Någon som upplevt något liknande och har något råd att komma med?
     
  2. Bart
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  3. O
    Medlem Nivå 1
  4. Bart
    Medlem · Nivå 9
    Kort skulle jag säga att det finns två skolor angående fenomenet.
    1. Antingen försöka eliminera det hela genom diverse olika försök att förlänga stödet för ämnet som går igenom hyveln.
    2. Eller acceptera att det inträffar och ha marginal på ämnet så att man kan offra några centimeter.
    Själv är jag nog tillhörande skola nummer två. Mest för att jag inte orkar hålla på att försöka lösa det hela.
     
  5. O
    Medlem Nivå 1
    Ja har man virke så är ju det alternativet lättvindigast .
     
  6. stigen
    Verktygstokig · Nivå 20
    Hej owelind!

    Ett annat enkelt sätt att testa är att förlänga planbordet både före och efter med en längre melaminbelagd skiva. En stoppkloss under skivan där du matar in materialet gör att skivan stannar kvar. Nackdel är att du minskar hyvelhöjden med skivans tjocklek.
    Kostar nästan gratis och är nog värt ett försök.

    Dag
     
  7. O
    Medlem Nivå 1
    Tack Dag. Ett förslag jag ska testa.
     
  8. P
    Medlem · Nivå 14
    Ett ännu enklare sätt att undvika snipe är att gå runt hyveln och ta emot ämnet när det matas ut ur maskinen. Lyfter man lite lätt i plankan förhindrar man att bakre änden lyfts upp mot kuttern vilket orsakar snipe.

    //Ronnie
     
    • Laddar…
  9. stigen
    Verktygstokig · Nivå 20
    Hej igen!

    Gör en test med och utan extrabordet med likvärdiga bitar. Markera längden på ”snipen” och mät. Ta sedan en bild på dom båda så får vi alla se om det hjälper.

    Dag
     
  10. O
    Medlem Nivå 1
    Tack Ronnie. Ska pröva att lyfta.
     
  11. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 20
    Har men fler bitar att hyvla kan man se till att hyvla utan mellanrum så endast sista biten får snipe.
     
    • Laddar…
  12. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Det där bygger på ändträ mot ändträ friktion mellan bitarna va? Det får va rätt bra sågade kortändar och tryck mellan bitarna i "tåget" för att få det att fungera. Brukar själv inte köra den metoden, mest för att plankorna flyger i golvet på utmatningssidan när man inte kan ta emot dom.*

    *Edit. Alternativt får man springa mellan in- och utmatningssidan, ser nåt i stil med Nintendospelet "oil panic" från 80-talet framför mig om man både ska sköta tåget på insidan o hinna rädda plankorna på utsidan.
     
  13. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Bordet kan vara lite krokigt, lite konvex, då sprätter brädan upp lite när matarrullen släpper.
    Protte
     
  14. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 20
    Det beror väl på. Tror inte heller på att friktionen mellan kortändarna bidrar. Men för enklare hyvlar där det blir obalans och hela upphängningen rubbas någon tiondels mm när trycket släpper från ena matarvalsen hjälper det väl lite.

    Det förklarar kanske varför jag gillar metoden, påminner om min Nintendo-favorit Mario Bros. där jag hade sjukt hög high score :geek:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    26F52AB6-2DDB-4F0D-B498-C3E06DF285C5.jpeg

    https://nintendo.fandom.com/wiki/Mario_Bros._(Game_&_Watch)
     
    Redigerat 18 mar 18:20
  15. O
    Medlem Nivå 1
    Tack. Kollar det.