90 265 läst ·
191 svar
90k läst
191 svar
Problem med Nibe F750
Enligt kalkylen ska framledningen vara 35 grader vid dut vilket var- 15 grader du har börvärde på 35 grader vid plusgrader. Endera har du fel på termostaterna om dom är fullt öppna annars är flödena inte korrekt inreglerat för 35 grader ska man inte vid 0an med golvvärme .
Ok det var ju bra, det såg ut som om dom hade sänkt tillsatsen i din energikalkyl.
Är den sänkt under bbr menyn, så är värdet låst och kan inte ändras tillbaks igen utan att byta styrkort.
Jag har ingen erfarenhet av dessa villa energikalkyler, men det ser ju helt klart ut som att den är felberäknad.
Enligt den så skall det bara behövas 320 kWh tillsats under ett helt år.
Dom har varit för optimistiska med hur mycket pumpen kan producera.
Och troligtvis är det beräknat efter en inomhustemperatur på 20 grader.
Är den sänkt under bbr menyn, så är värdet låst och kan inte ändras tillbaks igen utan att byta styrkort.
Jag har ingen erfarenhet av dessa villa energikalkyler, men det ser ju helt klart ut som att den är felberäknad.
Enligt den så skall det bara behövas 320 kWh tillsats under ett helt år.
Dom har varit för optimistiska med hur mycket pumpen kan producera.
Och troligtvis är det beräknat efter en inomhustemperatur på 20 grader.
Jo jag märkte att den är beräknad på 20 grader och att vid beräkning är de för optimistiska, men om det ändras till 22 grader inomhus så ska det inte behöva skilja så mycket att den klara inte ta upp framledning temp och att inte lösningen ska vara att börja med tillsats redan vid 8 grader och vid -400 gradminuter
eller vad tycker du
eller vad tycker du
På din sista två bilder på golvvärmeritningen så har du uträknade flöden för varje slinga, det är viktigt att dessa är injusterade riktigt. Vet du om detta gjordes noggrant?
Det jag har sagt om termostaternas inställning gäller bara efter att allt är rätt injusterat, så innan du har fått ordning på problemen så kan du dra ut sladden till reglercentralen.
Du har ju många slingor och det är ju givetvis viktigt att det är rätt injusterat och avluftat.
Är det ett "kataloghus" med en färdig värmelösning uträknad av husfabrikanten?
Det jag har sagt om termostaternas inställning gäller bara efter att allt är rätt injusterat, så innan du har fått ordning på problemen så kan du dra ut sladden till reglercentralen.
Du har ju många slingor och det är ju givetvis viktigt att det är rätt injusterat och avluftat.
Är det ett "kataloghus" med en färdig värmelösning uträknad av husfabrikanten?
Nej. Avfrostningen är för lång.Shad skrev:
Har du kollat så att det rinner vatten från dräneringen när den avfrostar?
Troligen har du en iskaka i botten på lådan runt kondensorn. Då kan inte kondensvattnet från avfrostningarna rinna ut.
Det gör att avfrostningarna tar lång tid, har för mig att de har en timeout på ca 45 minuter.
Öppna lådan och titta eller logga kondensortemperaturen, bt12.
När avfrostningen avslutas bör kondensor, avluft och frånluft ha i princip samma temperatur. Annars är något fel.
Det gör att avfrostningarna tar lång tid, har för mig att de har en timeout på ca 45 minuter.
Öppna lådan och titta eller logga kondensortemperaturen, bt12.
När avfrostningen avslutas bör kondensor, avluft och frånluft ha i princip samma temperatur. Annars är något fel.