7 651 läst ·
30 svar
8k läst
30 svar
Problem med nibe f2030 högt ljud
Hej, hur många kullager är det och sitter det bara kullager I fläkten?Övningssnickarn skrev:
Verkar helt klart värt att fixa bytet av kullager själv då det är ett helt sjukt pris för en ny fläkt.
Medlem
· Västernorrland
· 29 inlägg
det är två kullager.svansföringen skrev:
är klart hjälpsamt om man också har:
- låsringstång för låsringen på axeln
- sedan klar fördel om man har lager avdragare för det inre lagret om det sitter lite. kan bli kvar på axeln när man drar ur.
när man drar ur bör man se upp med att det sitter två fjäderbrickor mot lagret som kan fara iväg. dvs mellan rotorn och lagret där brickorna ska vara vända mot varann (innre trycker mot innre) och sedan trycka på lagrets yttre lagerbana.
gör man tvärtom med brickorna kommer dom trycka på lagerhusets tätning vilket inte är önskvärt.
Produkter som diskuteras: "låsringstång"
Spårringstänger
Spårringstänger är specialiserade tänger utformade för att installera och ta bort spårringar, också kända som säkringsringar. Spårringarna används för att säkra komponenter på axlar eller inuti hål, och spårringstänger hjälper till
Läs mer
Tack för info. Detta ska jag helt klart kunna fixa själv. Har ju bytt hjullager på bilar och detta känns lite som samma typ av jobb.Övningssnickarn skrev:
det är två kullager.
är klart hjälpsamt om man också har:
- låsringstång för låsringen på axeln
- sedan klar fördel om man har lager avdragare för det inre lagret om det sitter lite. kan bli kvar på axeln när man drar ur.
när man drar ur bör man se upp med att det sitter två fjäderbrickor mot lagret som kan fara iväg. dvs mellan rotorn och lagret där brickorna ska vara vända mot varann (innre trycker mot innre) och sedan trycka på lagrets yttre lagerbana.
gör man tvärtom med brickorna kommer dom trycka på lagerhusets tätning vilket inte är önskvärt.
Ska vänta lite tills den värsta kylan har lagt sig bara.
Hej. Jag har exakt samma problem och är inte alltför taggad på att lägga över 15000 för en ny fläkt. Är det komplicerat att få ut själva fläkten? Något man ska tänka på?Övningssnickarn skrev:
det är två kullager.
är klart hjälpsamt om man också har:
- låsringstång för låsringen på axeln
- sedan klar fördel om man har lager avdragare för det inre lagret om det sitter lite. kan bli kvar på axeln när man drar ur.
när man drar ur bör man se upp med att det sitter två fjäderbrickor mot lagret som kan fara iväg. dvs mellan rotorn och lagret där brickorna ska vara vända mot varann (innre trycker mot innre) och sedan trycka på lagrets yttre lagerbana.
gör man tvärtom med brickorna kommer dom trycka på lagerhusets tätning vilket inte är önskvärt.
Medlem
· Västernorrland
· 29 inlägg
ja det behövs inget våld, dessa fläktar verkar vara väl gjorda och ser ut som att de är gjorda för underhåll.JMcB skrev:
procedur för avstängning och slå sedan ifrån huvudbrytaren för ute delen;
vänta 5 min, för urladdning av restströmmar i kondingarna.
1. jag började med att lätta på skruvarna på locket på pumpen, allihop och tog ur dom helt på fläktsidan.
2. koppla ur kontakt till fläkt och trär ur gummigenomföringen (som blir kvar kring slangen) så kommer kontakten också genom hålet i plåten.
3. klipp stripperna som håller kablaget (se till att ha nya vid återmonteringen)
4. lossa de fyra torx skruvarna och hela fläkten är därmed lös.
passa på att göra rent från löv och annat där om behov finns.
sedan är det bara att
5. lossa skruvar för locket där kablaget hår in i motorn. ta loss locket som är en kontaktandlutning.
6. lossa torx skruvarna på kretskortet
7. lossa klämmbläcken som är till för att leda bort värme.
nu - med försiktighet och rena händer nästan vik lite så halvledarkroppen lossnar från den mjuka kontaktytan
8. nu kan man lirka loss kretskortet och dra försiktigt och bryt ej. lirka så att de stift anslutningarna som sticker upp lossar successivt.
9. nu när kretskortet är borta ser man första kullagret och dess låsring
ta bort låsringen.
10. dra i flänsen som är den del - övre delen av motorn som kommer dela sig strax under.
11. när du precis drar ur sista biten kan omnämnda fjäderbrickor trilla bredvid under om det nedre lagret inte följer med.
12. här kan det vara bra med lite lageravdragare som räcker att skruva för hand....
resten tror jag ni fixar lätt om ni kommit så här långt 👍
efter ny lager på är allt i omvänd ordning.
ha gärna på en dutt vanlig gänglåsning på de skruvar som du ser det är färg på, på gängan.
Medlem
· Västernorrland
· 29 inlägg
en uppenbar detalj missad i beskrivningen på punk 1 ovan: när du lättat på topp-locket och skruvat bort alla skruvar runt om på frontkåpan kan den kåpan lätt tas av och ställas på sidan. nu kommer man åt allt väsentligt. 🤩
och om du har försäkring eller garantier (3år tror jag) ska förstås det övervägas före man gör detta.
denna har snurrat på sedan 2016 så ...
och om du har försäkring eller garantier (3år tror jag) ska förstås det övervägas före man gör detta.
denna har snurrat på sedan 2016 så ...
Grym info, tack!Övningssnickarn skrev:
ja det behövs inget våld, dessa fläktar verkar vara väl gjorda och ser ut som att de är gjorda för underhåll.
procedur för avstängning och slå sedan ifrån huvudbrytaren för ute delen;
vänta 5 min, för urladdning av restströmmar i kondingarna.
1. jag började med att lätta på skruvarna på locket på pumpen, allihop och tog ur dom helt på fläktsidan.
2. koppla ur kontakt till fläkt och trär ur gummigenomföringen (som blir kvar kring slangen) så kommer kontakten också genom hålet i plåten.
3. klipp stripperna som håller kablaget (se till att ha nya vid återmonteringen)
4. lossa de fyra torx skruvarna och hela fläkten är därmed lös.
passa på att göra rent från löv och annat där om behov finns.
sedan är det bara att
5. lossa skruvar för locket där kablaget hår in i motorn. ta loss locket som är en kontaktandlutning.
6. lossa torx skruvarna på kretskortet
7. lossa klämmbläcken som är till för att leda bort värme.
nu - med försiktighet och rena händer nästan vik lite så halvledarkroppen lossnar från den mjuka kontaktytan
8. nu kan man lirka loss kretskortet och dra försiktigt och bryt ej. lirka så att de stift anslutningarna som sticker upp lossar successivt.
9. nu när kretskortet är borta ser man första kullagret och dess låsring
ta bort låsringen.
10. dra i flänsen som är den del - övre delen av motorn som kommer dela sig strax under.
11. när du precis drar ur sista biten kan omnämnda fjäderbrickor trilla bredvid under om det nedre lagret inte följer med.
12. här kan det vara bra med lite lageravdragare som räcker att skruva för hand....
resten tror jag ni fixar lätt om ni kommit så här långt 👍
efter ny lager på är allt i omvänd ordning.
ha gärna på en dutt vanlig gänglåsning på de skruvar som du ser det är färg på, på gängan.
Det fungerade! Du ska ha ett stort stort tack! Sparade mig typ 16000kr. Får ta och bjuda på en öl om du har vägarna förbi Skåne 😉😅Övningssnickarn skrev:
ja det behövs inget våld, dessa fläktar verkar vara väl gjorda och ser ut som att de är gjorda för underhåll.
procedur för avstängning och slå sedan ifrån huvudbrytaren för ute delen;
vänta 5 min, för urladdning av restströmmar i kondingarna.
1. jag började med att lätta på skruvarna på locket på pumpen, allihop och tog ur dom helt på fläktsidan.
2. koppla ur kontakt till fläkt och trär ur gummigenomföringen (som blir kvar kring slangen) så kommer kontakten också genom hålet i plåten.
3. klipp stripperna som håller kablaget (se till att ha nya vid återmonteringen)
4. lossa de fyra torx skruvarna och hela fläkten är därmed lös.
passa på att göra rent från löv och annat där om behov finns.
sedan är det bara att
5. lossa skruvar för locket där kablaget hår in i motorn. ta loss locket som är en kontaktandlutning.
6. lossa torx skruvarna på kretskortet
7. lossa klämmbläcken som är till för att leda bort värme.
nu - med försiktighet och rena händer nästan vik lite så halvledarkroppen lossnar från den mjuka kontaktytan
8. nu kan man lirka loss kretskortet och dra försiktigt och bryt ej. lirka så att de stift anslutningarna som sticker upp lossar successivt.
9. nu när kretskortet är borta ser man första kullagret och dess låsring
ta bort låsringen.
10. dra i flänsen som är den del - övre delen av motorn som kommer dela sig strax under.
11. när du precis drar ur sista biten kan omnämnda fjäderbrickor trilla bredvid under om det nedre lagret inte följer med.
12. här kan det vara bra med lite lageravdragare som räcker att skruva för hand....
resten tror jag ni fixar lätt om ni kommit så här långt 👍
efter ny lager på är allt i omvänd ordning.
ha gärna på en dutt vanlig gänglåsning på de skruvar som du ser det är färg på, på gängan.
Det gnisslar lite i min F2030 möjligen från fläkten. Gnisslet börjar vid ca 8-9 minusgrader, men verkar inte gnissla när det är plusgrader. Undrar vad det kan vara/bero på och om man måste byta något?
Medlem
· Västernorrland
· 29 inlägg
Kan vara lagren, och i såfall blir det snart mer. Om den körts i 8 år+… Byt innan kylan slår till på riktigt är mitt tips.G Gunnar Oleniusson skrev:
Tempen där.. när det är varmare smörjer det lilla fett som är kvar bättre… men jag skulle tro att det är på sista versen innan det blir ordentligt med oljud…
Hej o tack för grym info! Nu har jag också fått erbjudande att köpa fläkt för 19000.Övningssnickarn skrev:
Tänkte istället prova själv. Kom till punkt 9. Men här såg jag inget lager.
Hur går jag loss denna flänsbricka eller vad jag ska kalla det? Skickar en liten videosnutt.
Hur får man loss denna? Någon som vet?
En annan fråga med. Jag hör inget oljud nu när jag snurrar på fläkten. Men innan den kärvade o brummade så att säkring löste lät det från fläkten. Är det fortfarande troligtvis lagren som e kass?
Tack på förhand!
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 29 inlägg
den där svarta plast delen kan man dra av från axeländen. under den har du låsringen med ena lagret. försökte med röda pilar där jag har den svarta avdragen redan, syns sticka fram.R Ringstro skrev:Hej o tack för grym info! Nu har jag också fått erbjudande att köpa fläkt för 19000.
Tänkte istället prova själv. Kom till punkt 9. Men här såg jag inget lager.
Hur går jag loss denna flänsbricka eller vad jag ska kalla det? Skickar en liten videosnutt.
Hur får man loss denna? Någon som vet?
En annan fråga med. Jag hör inget oljud nu när jag snurrar på fläkten. Men innan den kärvade o brummade så att säkring löste lät det från fläkten. Är det fortfarande troligtvis lagren som e kass?
Tack på förhand!
hoppas det hjälper
Hej igen, Jag krånglar på med min fläkt. Såg du min lilla videosnutt? Att fläkten liksom var lös mot axeln?Övningssnickarn skrev:
Det satt en trasig hylsa eller speedy sleeve innanför innerringen på mitt övre lager. Funderar på om denna fläkt varit reparerad förut. Speedy sleeven var helt demolerad nu. plus att min fläkt såg jäkligt mycket mer skitig ut än din =)
Nu ser min axel ut så här. Måste jag byta axel eller ska jag försöka hitta nån passande hylsa att sätta där? För det ska väl inte se ut så här? slängde med en bild på den där speedy sleeven också...
Trevlig helg!
Medlem
· Västernorrland
· 29 inlägg
hm... satt den där speedy sleeven i plastfläkten? det borde vara enkelt att fixa.R Ringstro skrev:Hej igen, Jag krånglar på med min fläkt. Såg du min lilla videosnutt? Att fläkten liksom var lös mot axeln?
Det satt en trasig hylsa eller speedy sleeve innanför innerringen på mitt övre lager. Funderar på om denna fläkt varit reparerad förut. Speedy sleeven var helt demolerad nu. plus att min fläkt såg jäkligt mycket mer skitig ut än din =)
Nu ser min axel ut så här. Måste jag byta axel eller ska jag försöka hitta nån passande hylsa att sätta där? För det ska väl inte se ut så här? slängde med en bild på den där speedy sleeven också...
Trevlig helg!
hur ser lagret ut som åkte med/av vid demontering?
lagret brukar/bör/ska sitta på en slät cylindrisk yta, sedan bricka med en låsring här.
ser ut som axeln skadats där lagret suttit? har lagret skurit och att inre lagerbanan har snurrat på axeln?
Hej,Övningssnickarn skrev:
hm... satt den där speedy sleeven i plastfläkten? det borde vara enkelt att fixa.
hur ser lagret ut som åkte med/av vid demontering?
lagret brukar/bör/ska sitta på en slät cylindrisk yta, sedan bricka med en låsring här.
ser ut som axeln skadats där lagret suttit? har lagret skurit och att inre lagerbanan har snurrat på axeln?
Ja precis det måste vara så att axeln har skadats! Det översta lagret gick knappt att snurra alls. Den har nog skurit rejält och smetat ut speedy sleven och bränt axeln Ja. Funderar på om man kan hitta nån hylsa som e 12 mm utvändigt o sätta dit... För en sån axel lr fläkt är väl svårt att hitta kanske. Då vet jag iaf att era axlar inte sett ut som min


