9 640 läst ·
41 svar
10k läst
41 svar
Problem med luft i trycksatt system.
Kåken är enplans, så det är under 5 meter. Ventilen sitter på inkommande kallvatten, efter den går ett rör till blandningsventilerna, och sedan fortsätter det neråt till påfyllning?
Om jag öppnar den röda ventilen börjar det fyllas vatten, men vad är det jag fyller på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag öppnar den röda ventilen börjar det fyllas vatten, men vad är det jag fyller på?
mulpac skrev:0.5 bar är oftast bra, men är det mer än 5 meter upp till översta radiatorn (mer än två våningar på huset) kan du behöva ha högre tryck.
Om du får ordning på systemet borde du inte behöva lufta särskilt ofta.
Är det inkommande kallvatten och går in till varmvattenberedning? Det verkar stå något på vredet till höger? Skulle t.ex. kunna vara säkerhetsventilen för varmvattnet. I sådana fall verkar den vara kombinerad med något mer, kanske avstängning av varmvatten? Det är normalt att den släpper ut en del vatten när systemet värms upp.
Redigerat:
Delen med de blå rattarna är avstängning av ingående kallvatten mot varmvattenberedningen och en säkerhetsventil för varmvattendelen däri finns även en backventil, inget konstigt med det precis som det ska vara. Den röda ventilen är då för påfyllning av värmesystemet.
Jag funderar på att beställa ett 80l kärl från Rinkaby, och få in det tillsammans med mitt befintliga. Vågar jag pröva att öka lite på trycket som systemet ser ut nu ändå?
Rent teoretiskt, vad är det som gör att jag får in luft i systemet p g a för litet exp-kärl? För det verkar vara det vi kommit fram till är förklaringen?
Ännu en dum fråga, eftersom den röda ventilen går till påfyllningen av radiatorsystemet (för något annat system har jag inte), hur vet jag hur mycket jag ev. skall fylla på? Vilket tryck skall exp-kärlet ligga på? För jag antar att det är det man går efter vad det gäller vattenpåfyllningen?
Rent teoretiskt, vad är det som gör att jag får in luft i systemet p g a för litet exp-kärl? För det verkar vara det vi kommit fram till är förklaringen?
Ännu en dum fråga, eftersom den röda ventilen går till påfyllningen av radiatorsystemet (för något annat system har jag inte), hur vet jag hur mycket jag ev. skall fylla på? Vilket tryck skall exp-kärlet ligga på? För jag antar att det är det man går efter vad det gäller vattenpåfyllningen?
Redigerat:
Det blir för lågt tryck när systemet kallnar och luft sugs in någonstans. T.ex. radiatorventiler tätar inte lika bra vid undertryck när luft vill in som när de har övertryck och de håller emot vatten som vill ut.Tottomannen skrev:Rent teoretiskt, vad är det som gör att jag får in luft i systemet p g a för litet exp-kärl? För det verkar vara det vi kommit fram till är förklaringen?![]()
När du värmer upp systemet och vattnet expanderar blir trycket för högt om inte vattnet får plats i expansionskärlet. Säkerhetsventilen släpper då ut vatten så det inte blir högre tryck än 1.5 bar.
Eftersom du inte verkar ha så högt hus kan du optimera det expansionskärl du har genom att köra med lite lägre förtryck, t.ex. 0.2-0.3 bar. När systemet är kallt ska vattentrycket vara lite högre än förtrycket, eller åtminstone inte lägre än 0.2 bar (om man antar att det är 2 meter från manometern upp till överkant på radiatorerna). Kärlet kan då ta upp lite större expansionsvolym innan trycket blir 1.5 bar. (När du kollar förtrycket måste dock vattentrycket vara lägre än förtrycket.)
Redigerat:
Skall testa när allting kallnat. Det är inte 2m från manometern upp till överkant på radiatorerna. Skulle gissa på max 50cm, eftersom kåken är enplan och pannan med tillbehör står i garaget och dess platta är lite lägre än resten av huset...
Nja, du vill ändå inte ha undertryck i systemet egentligen (och den kommer inte dra in luft så länge du har tryck i systemet). Läcker den inte vatten är den ett väldigt litet problem jämfört med att expansionskärlet har fel förtryck och/eller är för litet. Om den funkar är den dessutom bra eftersom den hjälper till att avlufta systemet.Tottomannen skrev:
Redigerat:
Luftarna är inget problem om du får till tryckhållningen i ditt system med ett fungerande expkärl, dock kan de vara onödiga många gånger men ger inte dina problem om du har mer än ca: 0.3bar vid kallt system. Ditt kärl är som sagt på gränsen men jag tycker att det skulle kunna funka om du gör rätt med luftpåfyllning osv. Läs andra trådar här som beskriver hur man går tillväga så kan du testa och gå vidare därifrån.
Jag har nu på en höft sänkt lufttrycket i kärlet lite, då min luftpåfyllares manometer inte kan anklagas för att vara särskilt exakt. Jag skall låna hem en riktig, digital tryckmätare på måndag då jag börjar jobba igen. Jag har även justerat vattentrycket till ca 0.2 bar vid kallt system. Det verkar ha blivit betydligt bättre, men när hela tanken börjar närma sig 80 grader så ligger fortfarande trycket farligt nära 1.5 bar.
Låter det vara så här tills jag kan mäta lufttrycket riktigt så får vi se...
Låter det vara så här tills jag kan mäta lufttrycket riktigt så får vi se...
Nu har jag hittat ett till fel? Igår och idag hade jag en massa luft i systemet igen. Märkte också att vattentrycket sjönk till nära 0 när systemet kallnat. Säkerhetsventilen står och läcker lite hela tiden, har försökt motionera den och spola igenom vatten, men den fortsätter droppa. Jag antar att det inte är särskilt bra med en läckande ventil? Kan denna förutom att trycket tappas, även göra så att luft sugs in den vägen?
Dagens observationer: Jag har idag försökt kolla förtrycket i kärlet genom att först stänga av cirk-pumpen, sedan göra systemet trycklöst
genom att öppna säkerhetsventilen.
Försökte fylla blåsan till ca 0.3 bar, men direkt jag börjar fylla på luft så ökar vattentrycket på kärlets manometer och det börjar
strömma ur mer vatten ur skvallerröret. Skall det vara så här? Jag trodde i min enfald att eftersom systemet är trycklöst genom att
säkerhetsventilen är öppen och vattentrycket står på 0 enligt manometern så skulle det bara vara att fylla på luft. Jag kan ju iofs förstå
vad som händer, att när gummiblåsan ökar i volym så "trycker den på". Men verkar det rätt, eller ska man misstänka fel på exp-kärlet också?
Till slut tvingades jag stänga säkerhetsventilen och blåsa i lite luft ändå, hade jag fortsatt med öppen ventil känns det som jag blåst
ur hela systemet på runt 8-900 liter...
Jag sitter nu och väntar för att se om vattentrycket stabiliserar sig efter påfyllningen innan jag försöker mig på att elda en liten brasa.
Nu börjar jag tveka på både det befintliga exp-kärlet och säkerhetsventilen. Att ventilen börjar droppa långt före 1.5 bars tryck har
jag redan konstaterat, och var nyss på väg att beställa en ny. Undrar om det är att slänga pengarna i sjön bara, och att jag istället
ska beställa ett nytt expansionskärl och försöka returnera det lilla på 50 liter som jag tänkte komplettera systemet med.
Börjar bli lite lätt vansinnig på det här, fattar inte hur förre ägaren stått ut... Man ska väl vara glad för att det inte är -30 ute iaf...
Mycket, mycket tacksam för lite input i frågan, snart är jag rädd att jag tvingas krypa till korset och ringa hit en röris annars. Vilket vi
definitivt inte hade haft råd med just nu....
genom att öppna säkerhetsventilen.
Försökte fylla blåsan till ca 0.3 bar, men direkt jag börjar fylla på luft så ökar vattentrycket på kärlets manometer och det börjar
strömma ur mer vatten ur skvallerröret. Skall det vara så här? Jag trodde i min enfald att eftersom systemet är trycklöst genom att
säkerhetsventilen är öppen och vattentrycket står på 0 enligt manometern så skulle det bara vara att fylla på luft. Jag kan ju iofs förstå
vad som händer, att när gummiblåsan ökar i volym så "trycker den på". Men verkar det rätt, eller ska man misstänka fel på exp-kärlet också?
Till slut tvingades jag stänga säkerhetsventilen och blåsa i lite luft ändå, hade jag fortsatt med öppen ventil känns det som jag blåst
ur hela systemet på runt 8-900 liter...
Jag sitter nu och väntar för att se om vattentrycket stabiliserar sig efter påfyllningen innan jag försöker mig på att elda en liten brasa.
Nu börjar jag tveka på både det befintliga exp-kärlet och säkerhetsventilen. Att ventilen börjar droppa långt före 1.5 bars tryck har
jag redan konstaterat, och var nyss på väg att beställa en ny. Undrar om det är att slänga pengarna i sjön bara, och att jag istället
ska beställa ett nytt expansionskärl och försöka returnera det lilla på 50 liter som jag tänkte komplettera systemet med.
Börjar bli lite lätt vansinnig på det här, fattar inte hur förre ägaren stått ut... Man ska väl vara glad för att det inte är -30 ute iaf...
Mycket, mycket tacksam för lite input i frågan, snart är jag rädd att jag tvingas krypa till korset och ringa hit en röris annars. Vilket vi
definitivt inte hade haft råd med just nu....