1 999 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
problem med lister..
hej gänget.
bor i en bostadsrätt från tidigt 50tal och har bytt golv i ett rum och ska nu sätta nya lister. det jobbiga nu är att väggarna är av ganska så porös betong så att spika eller skruva kommer inte på fråga, men då tänkte jag att jag skulle limma. tänkte köpa pl600 men vet inte riktigt om det är helt rätt.
en jobbig sak till är att ytterväggen är i princip som ett S känns det som. Den var säkert spikrak med 1940-talets mått mätt, men nu skiljer det en cm i djup vid båda kanterna och i mitten på väggen så det måste vara ett supersnabbtorkande lim.
tacksam för hjälp!
bor i en bostadsrätt från tidigt 50tal och har bytt golv i ett rum och ska nu sätta nya lister. det jobbiga nu är att väggarna är av ganska så porös betong så att spika eller skruva kommer inte på fråga, men då tänkte jag att jag skulle limma. tänkte köpa pl600 men vet inte riktigt om det är helt rätt.
en jobbig sak till är att ytterväggen är i princip som ett S känns det som. Den var säkert spikrak med 1940-talets mått mätt, men nu skiljer det en cm i djup vid båda kanterna och i mitten på väggen så det måste vara ett supersnabbtorkande lim.
tacksam för hjälp!
Produkter som diskuteras: "Listspik"
Listspik
Listspikar är mindre spikar som används för att fästa lister eller smala bitar av trä. De har oftast en tunnare design för att minimera skador på listerna och förhindra splittring av träet.
Läs mer
tror det är någon form av betongputs som ligger ytterst. verkar vara väldigt poröst iallafall..
Jag satte lister i ett 40-talshus med liknande konstruktion och det fungerade ganska bra med spikplugg. Detta förutsätter iofs att du har målade lister så att du kan spackla över. För spikpluggarna är ju rätt stora.
De som satte originallisterna på 40-talet spikade med handsmidd spik. Det fungerar tydligen eftersom den är konisk.
De som satte originallisterna på 40-talet spikade med handsmidd spik. Det fungerar tydligen eftersom den är konisk.
ja, när jag drog ut den gamla listen satt de med spikar som var helt fyrkantiga. det är vad jag kallar spik!
ska testa med spikplugg. återkommer om det inte går bra.
tack för hjälpen, gänget!
tack för hjälpen, gänget!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden