Verkar inte som att laddomaten fungerar som den ska. När jag tänt pannan o tempen stiger blir det varmt i röret ut till toppen på tankarna... det ska väll inte bli varm förän termostaten öppnar...? De ska väll bara pumpas runt tills vattnet är tillräckligt varmt typ 72g och sen öppnar och skickar till tankarna.
Pannan är en vedex 3300 och har vredet på pannan till laddningen på 70g

S
Termostaten som sitter i Laddomaten reglerar returtemperaturen till pannan till den temperatur som den är specad för.
Värmespridning blir det i tilloppsrören eftersom det inte sitter några ventiler där.
Något flöde blir det inte förrän pannreturen går över 72°.

Jaha...då kanske de fungerar som det ska ändå. Blev bara fundersam när röret till tankarna var så varmt.

S
Kan ju vara en god idé att isolera de varma rören för att minska värmeförlusterna.

Ja ska göra det. Är isolerat nu åxå fast fattas bitar här o där. Ska även lägga på lite extra isolering över tankarna då de läcker värme för mycket. Har runt 35 grader i pannrummet och under eldning är det nästan 45...onödigt

Men har en fråga till jag funderar över. Borde inte pannan kallna snabbare än tankarna? Som de är nu så följs temperaturen åt i panna och tankarna. Och rören i mellan är varma...Borde de inte stängas i laddomaten efter eldning så de inte cirkulerar i mellan?

S
Går laddningspumpen och hur styrs den?
Finns en backventil i Laddomat 21 som släpper fram vatten från tankbotten till pannan när eldningen är avslutad.

Laddomaten styrs av laddvredet som jag har på 65g på vedex 3300. Svårt o höra om pumpen går men vrider jag på laddvredet på pannan så hörs de att de låter till i pumpen.

S
Då verkar det som allt är okej. Skiktningen i panna och tankar följs åt tills pannan är tömd.

Tills tankarna är tomma? Alltså har jag 50 grader kvar i tankarna så är pannan åxå i 50

Tankvattnet kommer att cirkulera i pannan om pumpen är igång tills temperaturen är nere i 72grader. Det är bättre att styra pumpen med rökgastemperaturen än panntemperaturen.

• Gilla
bEndel474
  • Laddar…
Laddpumpen styrs av pannan nu och stoppar när rökgasen är nere i ca 50 grader.

Ställ upp den temperaturen. Rökgaserna värmer ju inte pannan om de är kallare än pannan. Ställ den på minst 90grader.

Ok ska ta och ställa upp den till 90 då och testa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.