Förra våren när tjälen gick ur och all snö smälte så blev mitt hår grönt och toaletten lätt missfärgad, vattnet smakade dessutom lite illa.
Efter ett par månader försvann allt.

Nu är mitt hår återigen skimrande i nice grön nyans, vattnet smakar apa, och disken, toaletten etc har missfärgningar. denna gången är det värre än förra våren.

Så eftersom det både verkar vara koppar i kall och varmvattnet så antar jag att problemet kommer från brunnen?
Jag har järnrör i det gamla systemet, plast i det som är påbyggd till badrummet, 2010, däremot nya koppar rör mellan vvb och pannan. Sen har jag två gamla rör som är isolerade där jag inte ser om det är järn eller koppar, gissningvis det sistnämnda.
Utifrån brunnen kommer en sån där svart m blåa ränder slang (gummi/plast?) in i pumpen och vidare till hydroforen. (nytt 2007, resten är nog sen när pannan sattes in)

Har läst att om det kommer in ytvatten i brunnen så sjunker PH värdet och man kan få koppar utfällningar.
Så min tanke var att tömma brunnen och kolla så att den är hel, tänker jag rätt?
För iom att det två år i rad kommit efter tjällossning och smältvatten så tänkte jag om brunnen kan vara skadad och då botar man ju liksom bara symptomen med ett filter och inte problemet.

Andra tips, tankar, ideer och erfarenheter?!

tag och testa det du säger.
Det är vanligt att vattnet blir sämre vid tjällossningen.

Du kan såklart skaffa ett pH-höjande filter alternativt kalka brunnen. Det är inte bra att
det låga pH fräter på dina kopparrör med frisörgrönt vatten.

Då börjar jag med att ringa hit spolbilen så får han tömma ur så ska jag skicka ner någon lycklig icke klaustrofobisk människa att kolla så det ser ut som det ska.

Är den hel så får jag överväga ett annat alternativ helt enkelt men tömma ur och kolla känns som det enklaste och billigaste alternativet att börja med!

Tack för ditt svar =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.