Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver först få dit friskluftsventiler och sedan kan du testa luftfuktare. Bor du i BRF eller HR?
BRF. Jag har alltid ett vädringsfönster öppet, räcker det?

Satsuki KristinaRT skrev:
Du skriver att du är allergiker, vilka symtom har du? Tar du läkemedel regelbundet och i så fall vilka? Har du innan detta haft tecken till dermatit, alltså hudallergi?
Orsaken till frågorna är att personer med kändlig hud, atopisk hud, har sämre barriärfunktion i huden, detta gör den mer känslig för yttre påverkan tex torr luft, men också sådant som tvättmedel, tvål, krämer. Vissa har tom problem med vissa material i kläder….
Jag har problem med milt kittlande/kliande hud, i form av knappt märkbar irritation i halsen samt att jag känner av det lite i ögonen dock ytterst minimalt. Medicin är inte något jag tar regelbundet men när besvären uppkommer så lindrar jag dem med hjälp av antihistamintabletter som fungerar mot de flesta av allergierna.

Det som är så skumt är att symptomen försvinner i stort sett direkt när jag lämnar lägenheten. Jag känner inte av dem på andra platser vilket gör att jag i stort sett kan utesluta problem med krämer/tvättmedel etc.

Satsuki
A Augusts skrev:

Jag har problem med milt kittlande/kliande hud, i form av knappt märkbar irritation i halsen samt att jag känner av det lite i ögonen dock ytterst minimalt. Medicin är inte något jag tar regelbundet men när besvären uppkommer så lindrar jag dem med hjälp av antihistamintabletter som fungerar mot de flesta av allergierna.

Det som är så skumt är att symptomen försvinner i stort sett direkt när jag lämnar lägenheten. Jag känner inte av dem på andra platser vilket gör att jag i stort sett kan utesluta problem med krämer/tvättmedel etc.
Men om jag förstår dig rätt hjälper inte dina vanliga antihistamintabletter mot denna diffusa klåda?

A Augusts skrev:
Kan någon av er rekommendera ett företag som testar för mögel/fukt/partiklar etc? Anticimex verkar ha en lösning som kan fungera, jag har dock inte någon erfarenhet om detta alls.

[länk]
Jag tror det är rätt väg framåt. Man bör utföra en sk MVOC och kanske en VOC mätning av luften.

Har för mig att mögelallergiker kan vara extrem känsliga, även för mögel där ingen tillväxt sker.

Jag har bla annat anlitat OCAB för den här typen av utredningar,

Men om jag förstår dig rätt hjälper inte dina vanliga antihistamintabletter mot denna diffusa klåda?
Det lindrar men tar inte bort besvären helt och hållet.

Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror det är rätt väg framåt. Man bör utföra en sk MVOC och kanske en VOC mätning av luften.

Har för mig att mögelallergiker kan vara extrem känsliga, även för mögel där ingen tillväxt sker.

Jag har bla annat anlitat OCAB för den här typen av utredningar,
Tack så mycket för förslaget. Jag ska kika närmare på MVOC och VOC. Ringer OCAB nu i eftermiddag och hör med dem vad som kan vara aktuellt att genomföra.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A Augusts skrev:
Kanske hjälper, men har du öppet dygnet runt även på vintern? Det ska finnas vägg eller fönsterventiler i sovrum och vardagsrum, konstant frånluft i badrum, har du det?

Kanske hjälper, men har du öppet dygnet runt även på vintern? Det ska finnas vägg eller fönsterventiler i sovrum och vardagsrum, konstant frånluft i badrum, har du det?
Nej, det finns inga vägg- eller fönsterventiler. Det enda vi har är vädringsluckorna. Det finns två frånluftsventiler, en i köket och en i badrummet.

A Augusts skrev:
Nej, det finns inga vägg- eller fönsterventiler. Det enda vi har är vädringsluckorna. Det finns två frånluftsventiler, en i köket och en i badrummet.
Styrelsen skriver ju att det ska finnas ventiler i fönster vid bytet som ska ske. Om jag vore du skulle jag borra upp ventilhål i sovrum och v-rummets fönster och sätta in ventiler, ganska lätt om ni har träfönster. Det kan hjälpa en del, hoppas jag!
Typ dessa: https://www.bauhaus.se/fresh-32-spaltventil

Styrelsen skriver ju att det ska finnas ventiler i fönster vid bytet som ska ske. Om jag vore du skulle jag borra upp ventilhål i sovrum och v-rummets fönster och sätta in ventiler, ganska lätt om ni har träfönster. Det kan hjälpa en del, hoppas jag!
Typ dessa: [länk]
Precis! Om balkongbygget går igenom så kommer alla fönster att bytas. Om balkongbygget inte går igenom så kommer inte fönstren att bytas utan det skjuts istället framåt i några år. Problemet är att balkongerna skall byggas mot gatan och mot en park vilket gör sannolikheten att det ska godkännas av Stockholm stad rätt så liten.

Redigerat:
Satsuki
Om problemen försvinner direkt du går hemifrån kan det inte handla om vanlig sk typ1 eller igE-medierad allergi, ex på detta är pollen eller pälssdjursallergi. Det är mot denna typ av allergi som anti-histaminer är verksamma, vilket förklarar varför dessa inte hjälper helt. Dock kan vissa antihistaminer ha generell effekt mot olika former av icke-allergisk klåda så viss hjälp förstår jag om du har.

Jag skulle råda dig att kontakta en hudläkare för hjälp. Det kanske kan vara en idé att få gjort lapptester, som visar på hudreaktioner mot olika ämnen. Det är en annan typ av allergi och behöver testas på annat sätt.

Om du inte redan har det skulle jag också råda dig att köpa en bra hudkräm och smörja så mycket av kroppen du kan iaf två ggr dagligen. Canoderm brukar rekommenderas sv dermatologer för att stärka barriärfunktionen om msn har atopisk hud.

• Gilla
snespikaren
  • Laddar…
Förutom att du måste se till att din lägenhet får ordentliga friskluftsintag så att du får in friskluft så hade jag också undersökt materialet i det nya golvet. Det är inte ovanligt att byggmaterial innehåller diverse allergiframkallande ämnen. Läs om problemet på Astma och Allergiförbundets hemsida - det är ett vanligt problem. Själva har vi också allergi i familjen - renovering är ett helsike för det är i princip omöjligt att ta reda på vilka material som framkallar allergin och vilka som inte gör det. Bara att prova sig fram. Lycka till och hoppas du hittar orsaken.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I IOG5 skrev:
Förutom att du måste se till att din lägenhet får ordentliga friskluftsintag så att du får in friskluft så hade jag också undersökt materialet i det nya golvet. Det är inte ovanligt att byggmaterial innehåller diverse allergiframkallande ämnen. Läs om problemet på Astma och Allergiförbundets hemsida - det är ett vanligt problem. Själva har vi också allergi i familjen - renovering är ett helsike för det är i princip omöjligt att ta reda på vilka material som framkallar allergin och vilka som inte gör det. Bara att prova sig fram. Lycka till och hoppas du hittar orsaken.
Det hade jag inte någon aning om. Tack så mycket för informationen. Jag ska ta mig en titt på deras hemsida!

Om problemen försvinner direkt du går hemifrån kan det inte handla om vanlig sk typ1 eller igE-medierad allergi, ex på detta är pollen eller pälssdjursallergi. Det är mot denna typ av allergi som anti-histaminer är verksamma, vilket förklarar varför dessa inte hjälper helt. Dock kan vissa antihistaminer ha generell effekt mot olika former av icke-allergisk klåda så viss hjälp förstår jag om du har.

Jag skulle råda dig att kontakta en hudläkare för hjälp. Det kanske kan vara en idé att få gjort lapptester, som visar på hudreaktioner mot olika ämnen. Det är en annan typ av allergi och behöver testas på annat sätt.

Om du inte redan har det skulle jag också råda dig att köpa en bra hudkräm och smörja så mycket av kroppen du kan iaf två ggr dagligen. Canoderm brukar rekommenderas sv dermatologer för att stärka barriärfunktionen om msn har atopisk hud.
Du verkar ha stenkoll! Grym information, det uppskattas verkligen. Jag ska kika på den hudkrämen imorgon!

A Augusts skrev:
Precis! Om balkongbygget går igenom så kommer alla fönster att bytas.
Hej.
Vid alla (många) renoveringar blir fönster/dörrar/väggar tätare och energisnålare. ”Självdrag” reduceras ofta och därför är god ventilation än viktigare. Jag satte extra ventilationshål i alla sovrum+2 i vardagsrum. Kök och toalett är utlopp… (i huset där jag kunde borra hål i fasaden. För Brf är det krångligare och spaltventil en bra lösning som nämnts tidigare).

Jag skulle vilja addera en potentiell farhåga angående säng och speciellt madrass där kvalster kan vara ett problem för vissa.
Påverkar ibland huden och då självklart under natten… Kanske värt att kolla.
/ Johan

Isakare Isakare skrev:
Om det drar i brevlåda, nyckelhål, TV uttag har du igensatt tilluft.
Är det så?
I min dotters nya lägenhet visslar nyckelhålet, jag fick tejpa igen det. Men enligt fastighetsskötaren är allt som det ska. Sitter ventiler under fönstren, där suger det minimalt, men det ser ut att sitta något filter, det kanske går att göra rent eller byta.

B Bopåzoo skrev:
Har grannen skaffat katt/hund?
Det ger absolut inte sådana symptom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.