Hejsan alla.
Jag har just köpt ett äldre hus som saknar jord förutom i garaget och källaren.
Sedan första dagen i huset så upptäckte jag att vissa prylar, speciellt alla mina datorer betedde sig väldigt konstigt.
Hur som helst så är ingen av datorerna jordade, och råkar jag komma åt t,ex chassit med en hand eller foten så får jag mig en ordentlig kyss. Det gör lite små ont med andra ord.
Fick då höra att man kunde göra en s,k fuljord, att man bara jorda chassit.
Detta testade jag genom att jorda chassit till databänken som är relativt stor. Men råkar jag ta på metallen på databänken så händer det samma sak, en riktigt ordentlig kyss :)
Nu kan jag nästan inget om el. Men jag har testat mäta mellan chassit och jord med en multimätare, och den visade 113v växelström :confused: Är detta normalt? Om inte, vad är då felet?

Jag tror att du hittar på (av någon märklig anledning). Så där dum skulle ingen vara.

//Patrik

Tanken var kanske god, men varför skulle din databänk vara jordad från början?

Det bästa du kan gör är att dra nya ledningar rum för rum. Inte helt ovanligt att man får sig en liten kyss om man ansluter datorn till ojordat uttag men i ditt fall verkar det värre än vanligt. Tills vidare ställa datorn oåtkomligt eller förbinda cahssiskruvarna med riktig jord eller inte använda den.

Dina datorer lider av ett isolationsfel eller så är du helt enkelt väldigt känslig för strömgenomgång, för lite läckström finns det alltid ut till chassit. Men om datorerna beter sig konstigt kan det bero på över eller underspänning som i sin tur kan bero på en massa saker t.e.x. glappande anslutningar i centraler, speciellt PEN-ledare är kritiskt, dåligt åtdragna säkringar m.m.

Redigerat:
Nej jag hittar absolut inte på något. Vet inte om det blev lite missförstånd men jag hade alltså dragit en jordning mellan chassiskruv till databänken (ett as till databänk med mkt metall)
Har läst vi diverse dataforum att folk har gjort en s,k fuljordning till elementet (vattenburet)
Men i stället för att dra en lång kabel till elementet så testade jag först att bara jorda med bordet.
Datorn slutade visserligen att starta om sig själv :)
Det är samma datorer som innan när jag bodde i lägenhet, som visserligen oxå va ojordade uttag.

Men vad är det som orsakar detta? Är det i själva centralen?
Är det något jag kan åtgärda själv med tummen mitt i handen eller måste jag anlita en elektriker och bli fattig? :D

Redigerat:
Det är datorns nätaggregat, dessa har alltid en liten läckström till jord, den kanske är ovanligt stor i ditt fall.
Bordet är lika flytande från jord som datorn i ett ojordat uttag så det hjälper ine att jorda där. Prova datorn i något av dina jordade uttag, fuljordning i elementat kan funka också men prova i ett jordat uttag först...!

Eller så flyttar man problemet till alla element, så det är kanske inte den smartaste lösningen

Du verkar tro att metall är samma sak som jord?
Nej, inte alls, däremot kan man jorda metaller.
Men testa först så du vet vad som är felet, jorda chassi men att den startar om sig tror jag kan ha andra orsaker, då ligger det närmre till hands att du har något fel på datorn, är det inte fallet kanske du har dålig spänning.

Ett nätaggregat till en dator har kondensatorer för avstörning, kallas för X och Y kondensatorer.

Från jord på aggregatet går det en kondensator till varje pol på nätingången, alltså
nolla och fas.

Med oansluten jord får du en perfekt spänningdelare till jorden, den hänger alltså "flytande"
och får cirka halva nätspänningen 110-120 VAC.

Får tacka alla för svar, nog för att vissa ord är som grekiska för mig :D
Och till alla andra som mer eller mindre "idiotförklarar" en........ Jag hade ju självklart inte ställt frågan om jag va elektriker?!? Som jag skrev i första inlägget så kan jag inget om el.

Har redan testat köra datorn i garaget där det är jordat och där funkade det bra. LCD tv:n är oxå inkopplad i ett ojordat uttag, och på den har den inbyggda boxern brunnit. Om det beror på det ojordade uttaget eller bara dålig kvalite vågar jag inte svara på :)

Om det beror på elen i huset att boxern brann upp, och att dina datorer startar om, så har det inte med jorden (eller bristen på jord) att göra. Du kan ha ngt. annat fel i din gamla elinstallation.

Är det möjlign så att dina lampor varierar i ljusstyrka också? Alltså ibland lyser starkare ibland svagare?

I så fall bör du kalla på en elkektriker omgående (imorgon bitti, inte i morgon eftermiddag!).

Det är ett ganska vanligt fenomen att man kan få en stöt av en ojordad dator. Det beror som BR125 säger på avstörningskondensatorer som leder växelström mot jord. Detta är inte farligt, men ganska obehagligt.

Det stämmer. Har en golv lampa i samma uttag som datorn är kopplad till, och just den lampan brukar variera som du skriver.
Ska ta och kontakta elektriker, men samtidigt så har det andra paret bott här i över 50 år utan några större bekymmer :)

Kommer det att bli en dyr historia att åtgärda detta? Man har just blivit varslad pga den "oväntade" finanskrisen.

Det kan ev. handal om en glappkontakt, med lite tur är det baar en skruv som skall dras åt. Är det bara i det uttaget som det "blinkar"?

Om det händer liknande fenomen i resten av huset så kan du ha en variant på glappkontakt som är VÄLDIGT farlig.

Är det bara i det uttaget så kan det fortfarande vara stor brandrisk, undvik att använda det uttaget till det blir åtgärdat, plocka helst bort proppen i centralen som går till det uttaget.
Detta har som sagt inget med skyddsjord eller inte att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.