13 684 läst ·
8 svar
14k läst
8 svar
Problem med innerdörr. (Justering?)
Hej.
Jag har monterat en ny karm och dörr till ett rum.
Karmen är monterad efter all konstens regler och dörren är av fabrikatet Swedoor.
Problemet som jag har är att dörren ligger för nära( läs tar i) mot gångjärnsidan.
Gångjärnen saknar justeringsmöjligheter. Hur gör jag då? för den behöver komma ut från gångjärn sidan. (Typ "centreras i karmen"
Köper man nya gångjärn? eller finns det mellanlägg att köpa som man kan lägga i mellan?
Karmen är tyvärr köpt på Bauhaus... Och jag inte någon som helst lust att byta ut den. Det är totalt uteslutet. Så tips på någon annan lösning vore tacksamt. Ett alternativ som jag funderat på är att smida till något mellanlägg i aluminiumplåt. Det borde räcka med 2-3 millimeter. Vore dock enklare med ett färdigt koncept på lösning av problemet.
Mvh Micke
Jag har monterat en ny karm och dörr till ett rum.
Karmen är monterad efter all konstens regler och dörren är av fabrikatet Swedoor.
Problemet som jag har är att dörren ligger för nära( läs tar i) mot gångjärnsidan.
Gångjärnen saknar justeringsmöjligheter. Hur gör jag då? för den behöver komma ut från gångjärn sidan. (Typ "centreras i karmen"
Köper man nya gångjärn? eller finns det mellanlägg att köpa som man kan lägga i mellan?
Karmen är tyvärr köpt på Bauhaus... Och jag inte någon som helst lust att byta ut den. Det är totalt uteslutet. Så tips på någon annan lösning vore tacksamt. Ett alternativ som jag funderat på är att smida till något mellanlägg i aluminiumplåt. Det borde räcka med 2-3 millimeter. Vore dock enklare med ett färdigt koncept på lösning av problemet.
Mvh Micke
Låter konstigt ?? om du nu har gjort efter alla konstens regler...Kanske du kan pröva med att lossa gångjärnen på karmen..dra i en liten skruv eller två bakom gångjärnet som du drar såpass djupt som du vill förskjuta dörrbladet...dvs skallen på skruven skall peta ut 2mm ca...Nu skruvar du tillbaka gångjärnen. Detta gör att gångjärnet lutar lite och dörrbladet flyttas lite.
En sån gångjärnsknäckare är till för ytterdörrar eller garageportar. Den passar dessutom väldigt dåligt på ett modernt innedörrsgångjärn.
Låter som tillverkningsfel?
1. Fel fräsdjup i dörrkarmar/dörr
2. Gångjärn utanför toleranser - bockradie el. liknande
3. Du fick inte dörrkarmen "vågig" vid injustering?
Enklaste åtgärden torde väl vara att göra som verktygurun föreslår, och som du själv var inne på alternativt shimsa med med plåtbitar/passande bricka (vanlig BRB brukar vara 1,5mm). Om det är tillverkningsfel så är nog inte leverantören helt ovetandes om det är något med gångjärnet som är fel, kan nog löna sig med ett samtal.
1. Fel fräsdjup i dörrkarmar/dörr
2. Gångjärn utanför toleranser - bockradie el. liknande
3. Du fick inte dörrkarmen "vågig" vid injustering?
Enklaste åtgärden torde väl vara att göra som verktygurun föreslår, och som du själv var inne på alternativt shimsa med med plåtbitar/passande bricka (vanlig BRB brukar vara 1,5mm). Om det är tillverkningsfel så är nog inte leverantören helt ovetandes om det är något med gångjärnet som är fel, kan nog löna sig med ett samtal.
Klicka här för att svara