Hej
Jag har ett IHCsystem hemma från 2003 där det inte går att dimmra ledlampor. Hur kan man lösa detta. Det beror väl troligen att mina dimmrar inte reagerar med den låga lasten gissar jag?
Kan jag byta ut systemet mot något mer modernt där jag inte behöver er dra om för mycket el
Jag har ett IHCsystem hemma från 2003 där det inte går att dimmra ledlampor. Hur kan man lösa detta. Det beror väl troligen att mina dimmrar inte reagerar med den låga lasten gissar jag?
Kan jag byta ut systemet mot något mer modernt där jag inte behöver er dra om för mycket el
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Har man ett IHC system idag är nog tyvärr svaret att det är enklast att byta till KNX.S Sven Hansson3 skrev:
Med allt vad det innebär.
Om dina dimmrar styrs med 220V så går det att byta ut dem mot Shelly Dimmer 1/2 Pro. Jag bytte ut 14 IHC 350 LR/CR till 7 Shelly Dimmer 2 Pro utan problem. Nu kan man dessutom styra dem via Shelly appen också.S Sven Hansson3 skrev:
Om dina IHC dimmers styrs via 24V så är det svårare, då måste man också ha ett 24V relä som kontrollerar 220V styrningen till Shellyn.
Det går också att använda en Nexa MWMR-251 dimmer, jag testade på en kanal och det gick utmärkt. Dock endast med 220V styrning. Jag valde Shelly mest för att de gick att montera på DIN skena.
Klicka här för att svara