Vi har precis skrivit på kontrakt för ett hus med betongkällare byggt -51. Säljaren gjorde en besiktning av huset och de kom fram till att det utvändiga fuktskyddet är av äldre art och att det troligen behöver åtgärdas. Enligt uppgift är dränering gjord i slutet på 80-talet. Vi noterade själva svart mögel i ett hörne i ett av källarrummen samt på vissa ställen söndervittring i väggen (dock få ställen) samt kalkutfällning i den utvändiga källartrappen.

Vi har precis gjort en egen besiktning och vår besiktningsman mätte den absoluta fukthalten i såväl vägg som golv och den låg på 13-17%. Enligt besiktningsmannen är normal nivå 3-4%. Runt 9% innebär mättad betong. Betongen i huset är uppenbarligen extremt mättad! Inga fuktmärken syns på väggar och ingen konstig lukt känns i källaren. Efter att ha kikat i vattenbrunnar på tomten gjorde vi en uppskattning av vilken nivå grundvattnet kan ligga på och kom fram till att nivån troligen ligger 30cm under plattan. Huset ligger lägst av husen i området. Enligt grannen sluttar berg från deras tomt mot vår tomt. Två strängar med tre dräneringsrör ligger enligt beskrivningen av huset 30cm under plattan.

Källaren idag är inte inredd utan fungerar som en källare. Våra planer är att behålla det så. Det finns ett tvättrum som vi vill göra iordning och fortsätta använda som tvättrum.

Då vi hörde om den höga absoluta fukthalten i betongen blev vi oroliga. Vad innebär detta och hur löser vi problemet? Vad behöver vi ta reda på vidare? Kan det räcka att dränera om huset? Krävs också områdesdränering? Är det läge att hoppa av husköpet?

Tar tacksam emot all information gällande om/hur allvarligt detta är och om hur vi löser det!

Om ni inte har som avsikt att inreda källaren kan ni prova med att ställa dit en avfuktare.
Är det konstaterat att fukten kommer utifrån så det inte är kondens?!
Bristfällig ventilation?!

/Torpalainen

I helgen grävde vi en grop och konstaterade att dräneringsslangen ligger i höjd med bottenplattan och inte under som den bör göra. Dessutom såg vi att det står vatten strax under dräneringsröret dvs Max 10cm under bottenplattan. Vattnet som jag antar är grundvattnet hade ett starkt tillflöde. I och med att det står vatten 10cm under plattan så kommer vi aldrig få en okej källare dvs en källare utan mögel.
Det står idag ingen avfuktare i källaren och troligen behöver ventilationen kompletteras då det endast finns ett hål i murstocken. Men jag tvivlar på att förbättringar invändigt kommer att ge oss en ok källare.

Synpunkter och tips gällande ovan?

Avfuktare kommer göra underverk skulle jag tro. Om inte annat så är det ett rätt billigt test att göra. Vi kör avfuktare i bland på sommaren och det gör stor skillnad!

Sätt in en rejäl avfuktare, den kommer att hålla både källaren torr och torka tvätten i tvättstugan snabbt. Se till att inte ha för mycket ventilation i källaren, då får avfuktaren hela tiden avfukta fuktig uteluft. En avfuktare kommer troligen att göra källaren varmare också.

Så länge som ni behåller källaren som en källare och använder material som tillåter fuktvandring utan att skadas så bör ni inte få några problem. Ett alternativ till att dränera om kan vara att anlägga en pumpgrop i källaren eller utanför. Då kanske ni kan sänka grundvattennivån lokalt under huset. Vattnet borde ni kunna använda till bevattning eller skicka iväg i dagvattensystemet.

Jag håller på och gör iordning i min oisolerad källare där grundvattnet verkar vara alldeles under plattan. Jag tror det blir bra om man har putsade väggar och klinker på golvet. När man börjar värma på lite i källaren transporteras nog fukten bort, fast jag ska ta upp lite extra tilluftventiler. Sen, när ekonomin tillåter, dränerar jag om och isolerar utifrån, i alla fall det som är under jord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.