16 105 läst ·
4 svar
16k läst
4 svar
Problem med hjulmotor på Automower 310
Efter två veckors drift så låste sig vänster hjulmotor på vår nya Automower 310. Har lämnat in den på service. Båda hjulmotorerna borde väl bytas för de är väl från samma batch. Har frågat Husqvarna kundservice men de ger inget besked. Hade varit bra om man fått ett entydigt svar så man kunde påtalat det till serviceverkstaden. Vill slippa lämna in den igen om den högra hjulmotorn
lägger av.
Det här problemet finns på flera Automower 310 har jag hört. Är det någon som har råkat ut för det här felet och har de då bytt båda hjulmotorerna?
lägger av.
Det här problemet finns på flera Automower 310 har jag hört. Är det någon som har råkat ut för det här felet och har de då bytt båda hjulmotorerna?
Vad jag har hört så är det problem med härdningen på axeln i växeln på motorn. Vissa går sönder direkt, vissa håller ett tag och andra är riktiga. Husqvarna har stoppat leveranserna på 310 och 315 för att gå igenom dom innan leverans för att fler kunder inte ska få detta problem. Jag tror att dom bara får byta den söndriga egentligen. Garantin täcker ju inte hela delar. Men det är nog lite ifrån återförsäljare till återförsäljare hur dom gör. Men det känns ju bäst för kunden att få båda ut bytta så man vet att det funkar. Jag fick båda mina utbytta till 320:ins variant efter lite påtryckning. Dels vill jag att det ska funka sen tyckte jag det kändes fel att ha två motorer av olika sort.
Be dom uppdatera mjukvaran oxå när dom ändå är i gång. Har kommit en nyare version. Inte för att jag märkte någon skillnad men alltid kul å ha det senaste.
Be dom uppdatera mjukvaran oxå när dom ändå är i gång. Har kommit en nyare version. Inte för att jag märkte någon skillnad men alltid kul å ha det senaste.
Redigerat:
Vår 310 ville inte starta idag - första för säsongen. Ena hjulet var låst. maskinen inköpt 2015 - den fungerade alltså tre säsonger - precis så garantin 2 år han gå ut. Eftersom detta verkar vara ett vanligt problem borde HVA ha åtgärdat genom att byta ut alla dåliga motorer eller tagit allt på goodwill.
Var köper man en motor som inte har detta problem? Tydligen inte hos HVA eftersom problemet funnits länge och dom inte åtgärdat det.
Var köper man en motor som inte har detta problem? Tydligen inte hos HVA eftersom problemet funnits länge och dom inte åtgärdat det.
Det var en batch motorer som var feltillverkade. Dom satt på 310 och 315 av 2015 årsmodell fram till ett visst serienr. Dessa motorer byttes ut på garanti och även vid service om det inte redan var gjort. I början monterades motorer ifrån 220AC istället. Innan man rättade till tillverkningen.
Lämna in till din återförsäljare så ska dom fixa detta tycker jag. Framför allt om du haft den inne på service där. Om nu din klippare är en av dessa som fick defekta hjulmotorer ifrån fabrik.
Lämna in till din återförsäljare så ska dom fixa detta tycker jag. Framför allt om du haft den inne på service där. Om nu din klippare är en av dessa som fick defekta hjulmotorer ifrån fabrik.
Klicka här för att svara