16 497 läst ·
31 svar
16k läst
31 svar
Problem med Götenehus?
Sida 1 av 3
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Jag söker som en tok efter inlägg om Götenehus, närmast om eventuella problem med Götenehus som leverantör. Jag kan inte hitta mycket i forumet.
Kan det vara så att de är så väldans bra? Har ingen upplevt några som hellst bekymmer?
Kan det vara så att de är så väldans bra? Har ingen upplevt några som hellst bekymmer?
Läs denna http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1118460804
Jag läste dock förra veckan att detta nu har löst sig, och att dom kommer att få ett helt nytt hus på en ny tomt.
Själv ska vi bygga i Stockholm, och var från början interesserade av GH... MEN efter ett samtal med en GH säljare så var dom ute ur bilden. Killen var helt ointeresserat av att sälja till oss: "Förstår du... vi går snart på semester... Har ikke tid till dig... Du må inretta dig efter när VI har tid... etc.".
När vi pratede med Trivselhus, så låt det helt annarlunda: "När har ni tid? ... På kvällen? Det är inget problem
etc.".
JAg kan jo ha haft otur, men om du har råd med ett Götenehus, så kan du nu också få Trivselhus för samma peng 8)
Och ja, jag har säkert bara fått tak på en otrevlig säljare på en dårlig dag - men det får man väl ändå förmedla vidare.
/J
Jag läste dock förra veckan att detta nu har löst sig, och att dom kommer att få ett helt nytt hus på en ny tomt.
Själv ska vi bygga i Stockholm, och var från början interesserade av GH... MEN efter ett samtal med en GH säljare så var dom ute ur bilden. Killen var helt ointeresserat av att sälja till oss: "Förstår du... vi går snart på semester... Har ikke tid till dig... Du må inretta dig efter när VI har tid... etc.".
När vi pratede med Trivselhus, så låt det helt annarlunda: "När har ni tid? ... På kvällen? Det är inget problem
JAg kan jo ha haft otur, men om du har råd med ett Götenehus, så kan du nu också få Trivselhus för samma peng 8)
Och ja, jag har säkert bara fått tak på en otrevlig säljare på en dårlig dag - men det får man väl ändå förmedla vidare.
/J
Lindhardsen - vi fick tag i en duktig säljare från Trivselhus som var/antagligen är fortfarande en trevlig kille - tyvärr var deras rekommendation av entreprenörer inte den bästa så.... vårt hus är nu inte det bästa heller.... : (
Götenehus representant upplevde vi dock på samma sätt som du säger ointresserad etc - så vi hade inte någon fortsatt kontakt med dem.
Vad jag vill säga är - var inte så naiva och tro att ni får det bästa/mest prisvärda huset för att ni har en trevlig säljare - det är ju hans jobb. Är ni däremot intresserade av husmodellen så ska ni väl gå vidare och för allt i världen kolla alla entreprenörer som ni får föreslagna.
Vi skulle själva bygga Trivselhus igen om vi byggde - men vi har lärt oss en hel del på resan och skulle sitta på bygget dygnet!
Robert_Maria - kan ni inte kolla om Götenehus har några nybyggda hus i ert område och gå och ring på och fråga dem hur de tyckte att "resan" var och om de
kan tipsa om något som de skulle gjort annorlunda eller om vad som var bra - för det tror jag händer också : )
//Sly
Götenehus representant upplevde vi dock på samma sätt som du säger ointresserad etc - så vi hade inte någon fortsatt kontakt med dem.
Vad jag vill säga är - var inte så naiva och tro att ni får det bästa/mest prisvärda huset för att ni har en trevlig säljare - det är ju hans jobb. Är ni däremot intresserade av husmodellen så ska ni väl gå vidare och för allt i världen kolla alla entreprenörer som ni får föreslagna.
Vi skulle själva bygga Trivselhus igen om vi byggde - men vi har lärt oss en hel del på resan och skulle sitta på bygget dygnet!
Robert_Maria - kan ni inte kolla om Götenehus har några nybyggda hus i ert område och gå och ring på och fråga dem hur de tyckte att "resan" var och om de
kan tipsa om något som de skulle gjort annorlunda eller om vad som var bra - för det tror jag händer också : )
//Sly
Vi håller på och bygger med Götenehus. Huset har inte kommit än, det blir först om några veckor. Vi bygger i Sthlms området och är väldigt nöjda med säljaren. Han har alltid ringt upp inom en timme om vi inte har fått tag på honom, även helger och under hans semester. Har alltid kollat upp allt vi var frågat om, hur små detaljer som helst och hur larvigt det än kan ha verkat. Och löst dirket de få små problem som uppstått hittills. Tycker iof att det är så det ska vara när man köper så dyra saker som ett hus... Vi får väl hoppas att själva husbygget går lika smidigt som allt hittills. Vi har byggt ett hus tidigare, höll i allting själva då, så vi vet vilka problem som kan uppstå när det är så många inblandade som det är i ett husbygge, så jag är inställd på strul... Men hoppas självklart på att Götenehus som verkar vara väldigt rutinerade klarar av att hantera eventuell strul på ett proffsigt sätt.
Hälsningar
Mariana
Hälsningar
Mariana
Sly, du har helt rätt, vist skall alting stämma, och där är mycket mer bara säljarens humör som är avgörande. I vårt fall stämde verkligen allting, och jag kan jo bara hopas att det även i fortfättningen kommer att kännas lika braSly_fox skrev:Lindhardsen - vi fick tag i en duktig säljare från Trivselhus som var/antagligen är fortfarande en trevlig kille - tyvärr var deras rekommendation av entreprenörer inte den bästa så.... vårt hus är nu inte det bästa heller.... : (
//Sly
Vart har du byggt? Vill jo inte komma över dina begangnade hantverkare
/J
Själv önskar jag att Trivselhus tog sin del av ansvaret i vårt bygge och såg till att få nöjda kunder - vi är nog inga som inte har förstått att små fel eller större som man åtgärdar kan förekomma men när man vägrar att diskutera enkla saker som att gräva igen groparna efter anslutningar - byta trasiga köksskåp - lägga singel så att avrinningsrören (eller vad det heter) inte blir söndertrampade för att de ligger ovan! mark ja då blir man både förbannad och lessen.
Vi har betydligt större problem än så - det är bara att kolla mina inlägg tidigare så har man åtminstone skrapat på ytan.
Vi bygger i södra Stockholm - och när du fått hantverkare/entreprenörer föreslagna så kan du sända mig ett pm så lovar jag att kolla om det är någon av dem.
Lycka till och hör av dig om hur det går!
//Sly
Vi har betydligt större problem än så - det är bara att kolla mina inlägg tidigare så har man åtminstone skrapat på ytan.
Vi bygger i södra Stockholm - och när du fått hantverkare/entreprenörer föreslagna så kan du sända mig ett pm så lovar jag att kolla om det är någon av dem.
//Sly
Jag har inga egna erfarenheter men vänner till oss har byggt Götenehus i Stockholm och var supernöjda med säljare, snickare och slutresultat. Huset blev verkligen snyggt och anmärkningarna vid besiktningen var inte många.
Det verkar alltså bero på vem man träffar på bland säljarna och vilka hantverkar man "råkar ut för"...
/Lena
Det verkar alltså bero på vem man träffar på bland säljarna och vilka hantverkar man "råkar ut för"...
/Lena
Vilken husmodell byggde de? *nyfiken*lena_l skrev:Jag har inga egna erfarenheter men vänner till oss har byggt Götenehus i Stockholm och var supernöjda med säljare, snickare och slutresultat. Huset blev verkligen snyggt och anmärkningarna vid besiktningen var inte många.
/Lena
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
De flesta som svarat på min förfrågan tycks bara ha goda erfarenheter av Götenehus. Detta gör att jag skulle vilja ställa följdfrågan om hur ni uppfattade Götenehus. Dyra, snabba, bra, kvalitetsmedvetna...... Ventilera gärna "alla" åsikter".
Vi valde dem (bygget har dock ej startat än) för att jag uppfayttar dem som att ha bra kvalité samt service. De känns snäppet dyrare än medel.Robert_Maria skrev:
Låter jo som om att du är ute i det som vi alla vill vare utan! Tråkigt att det blir så iblandSly_fox skrev:Vi har betydligt större problem än så - det är bara att kolla mina inlägg tidigare så har man åtminstone skrapat på ytan.
//Sly
Jag skall läsa lite i dina tidigare inlägg och hör äv mig så snart vi får en lista på föreslagna hantverkare.
/J
@birgi
Läs detta först innan du verkligen bestämmer dig för Götenehus...
Problem med Götenehus, Sjödalshus
Läs detta först innan du verkligen bestämmer dig för Götenehus...
Problem med Götenehus, Sjödalshus
birgi skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
På frågan om vi är nöjda, jaaaa vi är nöjda med GH Prisvärda, det är relativt vårt hus kostar ca 18500/kvm dyrt eller inte vete tusan, men vi har med det mesta utom guldkranar. Dock tre kaklade badrum, avancerat tak, bjälklagsöppning, bergvärme med golvvärme i båda plan, braskamin, öppet upp till nock invändigt, 43 st fönster m.m. Med andra ord inget saknas och det har funkat kanon.
Kvalitetsmedvetna måstejag dock säga ett de är speciellt deran
s markentreprenör var otroligt bra.
Kvalitetsmedvetna måstejag dock säga ett de är speciellt deran
s markentreprenör var otroligt bra.
Vi valde att bygga med Götenehus och det gick superbra ända fram till arbetet började. Mycket bra säljare och trevligt bemötande.
MEN:
Götenehus har fullständigt brisfällig projektledning av sina husbyggen. De har absolut noll koll och väldigt lite engagemang i hur bygget fortlöper. Det är helt centralt att man har turen att få ett bygglag som är ansvarstagande och organiserande. Vi hade fått en firma (Snickab) rekommenderade och insisterade på att få dem, vilket vi också fick. Och det var nog vårt husbygges räddning faktiskt. Jätteduktiga killar som såg till att att funkade och att de olika hantverkarna (elektriker, röris mfl) kom i rätt tid och gjorde sitt.
Men Götenehus lyste med sin frånvaro. Och det var nog därför ett antal saker gick fel. Till exempel så förväxlades placering av handfat och toalett när plattan göts, och när detta uppdagades blev det ju lite svårt att börja fixa till det i efterhand.
Det allra sämsta med Götenehus är nog ändå deras ansvarstagande för brister som uppstår.
Vi har bott i vårt hus i ett år, och fortfarande är det en lång lista saker som Götenehus bara ignorerar. Vi mailar och ringer med jämna mellanrum. "Bästa" ursäkten hittils var nog att "Vi har sålt väldigt många hus tidigare under året och därför så hinner vi inte med riktigt, och det drabbar tyvärr er som kund. Men nu säljer vi dåligt så i början av 2009 kommer jag nog har mer tid mer er"...
Trots påtryckningar, upprättande av listor över utestående saker att åtgärda med prioritering från vår sida, idogt ringande och mailande så bara struntar de i oss. Trots att vi involverat högsta ledningen på leveranssidan. Och de bestrider inte ens våra synpunkter utan bara helt enkelt skiter i oss.
Så, räkna inte med någon hög servicegrad efter det att ni skrivit på kontraktet med Götenehus. Jo, förresten, där väldigt angelägna när det ska till att betalas för någonting. Då ringer de gärna.
Såhär i efterhand får man lov att säga att vårt hus i stort blev fint, och detta är mycket tack vare duktiga snickare och bra hantverkare över lag. Det känns dock som att vi skulle kunnat undvika en del tandagnisslan om vi haft en annan leverantör av huset. Eller rent av kört lösvirke.
Tänk en extra gång innan ni anlitar Götenehus.
MEN:
Götenehus har fullständigt brisfällig projektledning av sina husbyggen. De har absolut noll koll och väldigt lite engagemang i hur bygget fortlöper. Det är helt centralt att man har turen att få ett bygglag som är ansvarstagande och organiserande. Vi hade fått en firma (Snickab) rekommenderade och insisterade på att få dem, vilket vi också fick. Och det var nog vårt husbygges räddning faktiskt. Jätteduktiga killar som såg till att att funkade och att de olika hantverkarna (elektriker, röris mfl) kom i rätt tid och gjorde sitt.
Men Götenehus lyste med sin frånvaro. Och det var nog därför ett antal saker gick fel. Till exempel så förväxlades placering av handfat och toalett när plattan göts, och när detta uppdagades blev det ju lite svårt att börja fixa till det i efterhand.
Det allra sämsta med Götenehus är nog ändå deras ansvarstagande för brister som uppstår.
Vi har bott i vårt hus i ett år, och fortfarande är det en lång lista saker som Götenehus bara ignorerar. Vi mailar och ringer med jämna mellanrum. "Bästa" ursäkten hittils var nog att "Vi har sålt väldigt många hus tidigare under året och därför så hinner vi inte med riktigt, och det drabbar tyvärr er som kund. Men nu säljer vi dåligt så i början av 2009 kommer jag nog har mer tid mer er"...
Trots påtryckningar, upprättande av listor över utestående saker att åtgärda med prioritering från vår sida, idogt ringande och mailande så bara struntar de i oss. Trots att vi involverat högsta ledningen på leveranssidan. Och de bestrider inte ens våra synpunkter utan bara helt enkelt skiter i oss.
Så, räkna inte med någon hög servicegrad efter det att ni skrivit på kontraktet med Götenehus. Jo, förresten, där väldigt angelägna när det ska till att betalas för någonting. Då ringer de gärna.
Såhär i efterhand får man lov att säga att vårt hus i stort blev fint, och detta är mycket tack vare duktiga snickare och bra hantverkare över lag. Det känns dock som att vi skulle kunnat undvika en del tandagnisslan om vi haft en annan leverantör av huset. Eller rent av kört lösvirke.
Tänk en extra gång innan ni anlitar Götenehus.