35 226 läst ·
61 svar
35k läst
61 svar
Problem med GÖTENEHUS, SJÖDALSHUS
Sida 1 av 5
Hej alla,
Jag har råkat ut för problem med Götenehus, dels på bristande kvalite samt tillverkningsfel av betydelse. I nuläget söker vi kontakt med andra som har problem med Götenehus alt Sjödalshus som har samma ägare, dvs, Forshem som ligger bakom dessa.
Har ni problem och funderar på att dra dessa rättsligt hör av er så kanske vi kan hjälpa varandra. Själv har vi problem med taket.
Mvh,,,
Jag har råkat ut för problem med Götenehus, dels på bristande kvalite samt tillverkningsfel av betydelse. I nuläget söker vi kontakt med andra som har problem med Götenehus alt Sjödalshus som har samma ägare, dvs, Forshem som ligger bakom dessa.
Har ni problem och funderar på att dra dessa rättsligt hör av er så kanske vi kan hjälpa varandra. Själv har vi problem med taket.
Mvh,,,
Vi hade också problem med Götenehus i Uppsala. Det löste sig dock ganska OK till slut med en skälig ekonomisk ersättning. Genom att skriva om allt som hände på min blogg var Götenehus ganska intresserade av att hitta en bra lösning. Skcika gärna PM om du vill veta mer eller slå en signal.
Intressant, jag har också haft en del problem som jag inte vet hur jag ska tackla.
Under sommaren och mot hösten har vi upptäckt att det kommer in kondensvatten genom taket/råspånten. Det bildas kondens när solen lyser på och det är kallare mellan innertak och tegel, vattnet kryper sig in och droppar ner på vår isolering
Under sommaren och mot hösten har vi upptäckt att det kommer in kondensvatten genom taket/råspånten. Det bildas kondens när solen lyser på och det är kallare mellan innertak och tegel, vattnet kryper sig in och droppar ner på vår isolering
Hej på er Götenehusägare! Intressant att läsa om era problen med läckande tak. Vi fick vårt Götenehus Storvik uppfört strax före semestern. Tegelbeklädnaden kom inte förrän c:a 8 veckor senare. Under denna tid har det ,i Östegötland, kommit betydande mängder nederbörd och vi har haft möjlighet att identifiera alla små och stora läckage genom taket. Många timmar har ägnats åt att placera ut hinkar på övervåningen för att undvika vattenskador på byggnaden i detta tidiga skede. Detta problem rapporterades tidigt både till byggfirman och till Götenehus projektledare. Problemet togs, enl. byggfirman, upp på högre instans innom Götenehus. Beskedet därifrån var: Lägg på tegeltaket.
Jag har en viss utbildning i konsumetlagar och ABS05 och kan inte se annat än att Götenehus binder just nu ris åt egen rygg. Mycket synd på ett förövrigt fantastisk välbyggt hus. Men som alla vet är en kedja aldrid starkere än den svagaste länken.
En sak till: Var nere på byggplatsen igår och fick då se montage-/ kostruktionsritningarna där det var beskivet spånskivor i våtrummsväggarna!! (flämt!! ) Måste kontakta byggledaren direkt på Måndag!!::eek:
Jag har en viss utbildning i konsumetlagar och ABS05 och kan inte se annat än att Götenehus binder just nu ris åt egen rygg. Mycket synd på ett förövrigt fantastisk välbyggt hus. Men som alla vet är en kedja aldrid starkere än den svagaste länken.
En sak till: Var nere på byggplatsen igår och fick då se montage-/ kostruktionsritningarna där det var beskivet spånskivor i våtrummsväggarna!! (flämt!! ) Måste kontakta byggledaren direkt på Måndag!!::eek:
I vårt kontrakt med Götenehus stod de att de skulle följa PER's (BKR) branschregler. Vi fick även hänvisa till BBR eftersom kartongbeklädd gips var en känd riskkonstruktion. Det var vår räddning när Götenehus leverarde kartongbeklädd gips som standard till badrummet. Efter flera sessioner med "heta diskussioner" gav de slutligen med sig.
@Lycke, Du har Pm...
Ni andra som fått Götenehus el Sjödalshus levererat hör av er, ifrån fabrikens sida gör man allvarliga felkonstruktioner med taket som går emot husAMA som kan få allvarliga konsekvenser för er med skyhöga kostnader och allvarliga fuktskador som följd.
Dessutom så gör man allt för att slippa ta sitt ansvar fast utomstående besiktningsmän har dokumenterat skador och skriver i sitt utlåtande att detta inte är gjort enligt husAMA. Vidare så har kvalitetsansvarig begärt ut egenkontrollplaner samt handlingar som styrker att det är ok att göra som dom gör. Efter 8 mån så har de fortfarande inte kunnat redovisa några handlingar trots flera påstötningar ifrån KA.
Detta kan vara intressant att veta för er som tänker sätta flera milj på spel hos Götenehus.
Det går ju alltid att gå ihop och stämma tillverkaren tillsammans.
Ni andra som fått Götenehus el Sjödalshus levererat hör av er, ifrån fabrikens sida gör man allvarliga felkonstruktioner med taket som går emot husAMA som kan få allvarliga konsekvenser för er med skyhöga kostnader och allvarliga fuktskador som följd.
Dessutom så gör man allt för att slippa ta sitt ansvar fast utomstående besiktningsmän har dokumenterat skador och skriver i sitt utlåtande att detta inte är gjort enligt husAMA. Vidare så har kvalitetsansvarig begärt ut egenkontrollplaner samt handlingar som styrker att det är ok att göra som dom gör. Efter 8 mån så har de fortfarande inte kunnat redovisa några handlingar trots flera påstötningar ifrån KA.
Detta kan vara intressant att veta för er som tänker sätta flera milj på spel hos Götenehus.
Det går ju alltid att gå ihop och stämma tillverkaren tillsammans.
*ryyyys*
Hela våren och sommaren har jag scannat igenom samtliga svenska prefabhusbyggare. Jag har kollat varenda hemsida och tittat på varenda planlösning, känns det som.
Vi har valt bort alla 1- och 1½-planshus, för vi vill ha 2 plan.
Vi har valt bort alla timmerstugor och annan arkitektur som inte passar.
Vi har valt bort allt som är under 200 kvm, eftersom vitsen var just att få större.
Vi har valt bort sånt som många klagat på (Älvsbyhus, LB-hus och allt vad de heter).
Vi har valt bort sånt som verkar för märkvärdigt (Willa Nordic och arkitekthus, tror jag de kallade sig).
Vi hittade Trivselhus, Götenehus och Sjödalshus som vi gillade.
Beställde kataloger, offerter och började kolla VAD man egentligen får för priset. Dessa tre firmor gav ett intryck av att vara ganska dyra men otroligt välbyggda och med genomgående hög standard utan att vara lyx. Vi gillade ritningarna både exteriört och interiört, samt den valfrihet de alla erbjöd. Vi läste här på forumet och pratade med andra husbyggare och fick intrycket att just Götenehus är mycket bra att ha att göra med. Kändes betryggande att höra!
Nu har jag kontaktat Götenehus i Stockholm för ett möte och vi har så gott som bestämt oss för att bygga med dem.
I sista sekund dimper dessa inlägg in på sajten och jag ser att det är inte bara Havsutsikt som haft lite problem och Kung Kokos som råkat ut för en del annat (jag valde att se dessa två som fel som vilket företag som helst kan råka ut för) utan nu även Storvik, Wiggly och Tony_UA - och det är inga smågrejer heller.
Att göra fel på innergolv är en helt annan sak än själv grunden eller golvkonstruktionen.
Att göra fel på badrumsinredningen är okej men inte att använda sig av förkastliga byggmetoder anno dazumal!
Att strunta i byggritningarna med hänvisning till "du kommer ju ändå inte att bo här om femtio år när det går sönder" är ju helt sanslöst.
Att beställa fel takpannor är väl en sak, men att ha en takkonstruktion som gör att det bildas kondens eller att det ösregnar rakt ner igenom taket (för att man struntat i att lägga på pannor i tid?) är rent bedrövligt.
Att alla ni dessutom fått kämpa och bråka för att få igenom er rätt är det mest skrämmande. Jag räknar med att det kommer att ske felaktigheter när vi bygger, men jag förutsätter att man inte ska behöva hota med tingsrätten för att de ska falla till föga! Det finns ju avtal, ni har ju skrivit under kontrakt!
Jag blir så himla ledsen så ni anar inte.
Här ryker antagligen Götenehus chans till att sälja den där villan som vi ville ha - den skulle kostat oss 3,1 (tre komma en!!!) miljoner kronor att bygga och jag tänker banne mig inte köpa ett hus från dem med mindre än att jag tar med mig en advokat till kontraktsskrivningen!!! Tusen tack för att ni skrev på forumet innan vi hade hunnit underteckna något.
Hela våren och sommaren har jag scannat igenom samtliga svenska prefabhusbyggare. Jag har kollat varenda hemsida och tittat på varenda planlösning, känns det som.
Vi har valt bort alla 1- och 1½-planshus, för vi vill ha 2 plan.
Vi har valt bort alla timmerstugor och annan arkitektur som inte passar.
Vi har valt bort allt som är under 200 kvm, eftersom vitsen var just att få större.
Vi har valt bort sånt som många klagat på (Älvsbyhus, LB-hus och allt vad de heter).
Vi har valt bort sånt som verkar för märkvärdigt (Willa Nordic och arkitekthus, tror jag de kallade sig).
Vi hittade Trivselhus, Götenehus och Sjödalshus som vi gillade.
Beställde kataloger, offerter och började kolla VAD man egentligen får för priset. Dessa tre firmor gav ett intryck av att vara ganska dyra men otroligt välbyggda och med genomgående hög standard utan att vara lyx. Vi gillade ritningarna både exteriört och interiört, samt den valfrihet de alla erbjöd. Vi läste här på forumet och pratade med andra husbyggare och fick intrycket att just Götenehus är mycket bra att ha att göra med. Kändes betryggande att höra!
Nu har jag kontaktat Götenehus i Stockholm för ett möte och vi har så gott som bestämt oss för att bygga med dem.
I sista sekund dimper dessa inlägg in på sajten och jag ser att det är inte bara Havsutsikt som haft lite problem och Kung Kokos som råkat ut för en del annat (jag valde att se dessa två som fel som vilket företag som helst kan råka ut för) utan nu även Storvik, Wiggly och Tony_UA - och det är inga smågrejer heller.
Att göra fel på innergolv är en helt annan sak än själv grunden eller golvkonstruktionen.
Att göra fel på badrumsinredningen är okej men inte att använda sig av förkastliga byggmetoder anno dazumal!
Att strunta i byggritningarna med hänvisning till "du kommer ju ändå inte att bo här om femtio år när det går sönder" är ju helt sanslöst.
Att beställa fel takpannor är väl en sak, men att ha en takkonstruktion som gör att det bildas kondens eller att det ösregnar rakt ner igenom taket (för att man struntat i att lägga på pannor i tid?) är rent bedrövligt.
Att alla ni dessutom fått kämpa och bråka för att få igenom er rätt är det mest skrämmande. Jag räknar med att det kommer att ske felaktigheter när vi bygger, men jag förutsätter att man inte ska behöva hota med tingsrätten för att de ska falla till föga! Det finns ju avtal, ni har ju skrivit under kontrakt!
Jag blir så himla ledsen så ni anar inte.
Här ryker antagligen Götenehus chans till att sälja den där villan som vi ville ha - den skulle kostat oss 3,1 (tre komma en!!!) miljoner kronor att bygga och jag tänker banne mig inte köpa ett hus från dem med mindre än att jag tar med mig en advokat till kontraktsskrivningen!!! Tusen tack för att ni skrev på forumet innan vi hade hunnit underteckna något.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 4 inlägg
Hej Alla husbyggare !
Trist att ni haft en massa problem med era hus, vi håller på och bygger precis och har slutbesiktning v43, och vi har inte många dåliga saker att säga om Götenehus, det enda de försökte göra var att skruva in vanliga gipsskivor i badrummet, med hänvisning till att vi skrivit på innan lagen om aquapanel trädde i kraft, men då sa byggare till oss och efter ett par samtal med Götene så förstog de att det inte var hållbart och bekostade det.
De är på det hela taget hur tillmötesgående som helst och deras kvalitetstänk är ritktigt bra, vår KA har inte haft en enda punkt att anmärka på.
Om vi skulle bygga igen (vilket jag hoppas tar några år, vilken jobb trots totalentreprenad) skulle vi definitivt kunna tänka oss att välja Götene igen,
Så till dig som var långt gången med Götenehus, tänk på att det oftast är de som är missnöjda som skriver på olika forum,
Kan varmt rekommendera vår säljare, Jocke Thulin på stockholmskontoret,
Fredrik/Kristin
Trist att ni haft en massa problem med era hus, vi håller på och bygger precis och har slutbesiktning v43, och vi har inte många dåliga saker att säga om Götenehus, det enda de försökte göra var att skruva in vanliga gipsskivor i badrummet, med hänvisning till att vi skrivit på innan lagen om aquapanel trädde i kraft, men då sa byggare till oss och efter ett par samtal med Götene så förstog de att det inte var hållbart och bekostade det.
De är på det hela taget hur tillmötesgående som helst och deras kvalitetstänk är ritktigt bra, vår KA har inte haft en enda punkt att anmärka på.
Om vi skulle bygga igen (vilket jag hoppas tar några år, vilken jobb trots totalentreprenad) skulle vi definitivt kunna tänka oss att välja Götene igen,
Så till dig som var långt gången med Götenehus, tänk på att det oftast är de som är missnöjda som skriver på olika forum,
Kan varmt rekommendera vår säljare, Jocke Thulin på stockholmskontoret,
Fredrik/Kristin
Jaja, ytterligare ett husföretag på min svarta lista.
:Lycke - har du testat med Myresjöhus? De är ju väldigt flexibla (de kan nog bygga "ert" Götenehus), bygger med totalentreprenad och brukar ligga bättre prismässigt än Götenehus. De är ju också den största aktören efter Älvsbyhus så det skulle ju kunna innebära lite seriositet. Kvalitetsmässigt är Götenehus och Myresjöhus likvärdiga (Götenehus nya väggar är dock bättre isolerade).
LB-hus är i mitt tyckte ännu bättre och har mestadels hört positiva omdömen - har du hört mycket dåligt om dom?
Trivselhus har väl också totalentreprenad i Sthlm vilka torde vara en het kandidat i detta segment.
LB-hus är i mitt tyckte ännu bättre och har mestadels hört positiva omdömen - har du hört mycket dåligt om dom?
Trivselhus har väl också totalentreprenad i Sthlm vilka torde vara en het kandidat i detta segment.
Var är det egentliga problemet med konstruktionen? Är det något som man kan klättara upp och kontrollera så att man vet om det är fel även i vårt hus?Tony_UA skrev: