Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Hallå.
Detta är ett långskott men jag försöker. Tänkte bara kolla om någon haft samma problem. Idag när jag arbetade med fräsen, ingen hög belastning, så tappade den fart för att sedan stanna helt. Kändes nästan som om det var något glapp för den tappade fart, kom upp i varv igen för att sedan stanna helt. Ingen lukt av bränd elektronik och den inbyggda belysningen funkar fortfarande. Om jag drar ur kontakten och sätter i den igen så kan jag höra att något, relä, mjukstart motsv, drar första gången jag trycker in startknappen men inte sedan. Hade snabbt isär avtryckare/startknappen men där ser allt ok vid en okulärbesiktning.
Några teorier någon? Värt att laga eller bara köra skiten till tippen. Naturligtvis gick den treåriga garantin ut för 3 månader sedan😡
Mvh
Fredrik
Detta är ett långskott men jag försöker. Tänkte bara kolla om någon haft samma problem. Idag när jag arbetade med fräsen, ingen hög belastning, så tappade den fart för att sedan stanna helt. Kändes nästan som om det var något glapp för den tappade fart, kom upp i varv igen för att sedan stanna helt. Ingen lukt av bränd elektronik och den inbyggda belysningen funkar fortfarande. Om jag drar ur kontakten och sätter i den igen så kan jag höra att något, relä, mjukstart motsv, drar första gången jag trycker in startknappen men inte sedan. Hade snabbt isär avtryckare/startknappen men där ser allt ok vid en okulärbesiktning.
Några teorier någon? Värt att laga eller bara köra skiten till tippen. Naturligtvis gick den treåriga garantin ut för 3 månader sedan😡
Mvh
Fredrik
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Hej.
Skönt att det finns miljömedvetna där ute som vurmar för återvinning. Jo det ser ok ut, jag har även putsat kontaktytorna. En tanke var att kolen vara kassa men dels så har den gått relativt lite och när jag nu tagit isär den så ser det ut att vara tillräckligt kvar.
Skönt att det finns miljömedvetna där ute som vurmar för återvinning. Jo det ser ok ut, jag har även putsat kontaktytorna. En tanke var att kolen vara kassa men dels så har den gått relativt lite och när jag nu tagit isär den så ser det ut att vara tillräckligt kvar.
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Det lutar nog åt att det är "hjärnan" som drabbats av en stroke. Jag tog isär och mätte lite och det blir ingen spänning över kolen. Jag kan se att det går upp till ca 230 mV när relät drar men sedan sjunker det till noll igen. Borde inte vara avtryckaren då det bevisligen går någon styrström till elektroniken när man trycker in den, eller?siggebo skrev:
Det låter som detta fel som Bosch helt klart känner till och som under flera års tid varit uppe på olika forum. Kontakta Bosch och förklara ditt problem och hoppas att dom tar det på goodwillkontot.
Jag har problem med min att den bland verkar vara överkänslig i knappen och om jag rör avtryckarfingret det minsta så tappar han ibland kontakten och jag måste släppa ut knappen helt och starta om.
Jag har problem med min att den bland verkar vara överkänslig i knappen och om jag rör avtryckarfingret det minsta så tappar han ibland kontakten och jag måste släppa ut knappen helt och starta om.
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Tack, intressant att höra. Jag skall testa och ringa dem i morgon. Får känslan av att det är något som glappar eller överstyr. Den startade upp kort en gång för att sedan stanna igen då jag felsökte så det är nog inget som brunnit.
Fredrik
Fredrik
Lånar tråden då jag fått problem med min höj/sänkbara bas. När man släpper knappen låser den som den ska men det går att trycka upp fräsen med relativt lite kraft. Går detta att justera på något sätt?
Min är likadan om jag mjukt följer med knappen upp med tummen, släpper däremot knappen och låter den "fjonga" upp så låser den riktigt. Jag brukar vid kritiska fräsningar ställa önskat djup och sedan trycka upp knappen lite extra och då låser min helt.
Så som svar på din fråga, jag vet inte om detta går att justera men min tanke har varit att försöka spänna fjädern men lat som jag är så trycker jag ännu bara upp knappen
Så som svar på din fråga, jag vet inte om detta går att justera men min tanke har varit att försöka spänna fjädern men lat som jag är så trycker jag ännu bara upp knappen
Hrm, man kan ju tycka att en fräs för 6kkr borde funka lite bättre än så men det kanske är för mycket begärt...
Det börjar kännas som att det får bli permanent bordsmontering för min Bosch-fräs ändå..
Det börjar kännas som att det får bli permanent bordsmontering för min Bosch-fräs ändå..
Gillar inte att lämna det så här även om din metod att "fjonga" upp knappen verkar funka även på min bas.
Hittade den här infon på ett annat forum, får ge det en chans.
https://www.bosch-professional.com/...1600-plunge-depth-not-stable/13206237-t#/main
Hittade den här infon på ett annat forum, får ge det en chans.
https://www.bosch-professional.com/...1600-plunge-depth-not-stable/13206237-t#/main