10 205 läst ·
54 svar
10k läst
54 svar
Problem med fukt i kallgarage efter byte till nya portar!
Nä...
Du ska de till att ordna till utluft uppe vid / genom innertaket om du vill ha självdrag.
Varmare luft uppe vid taket som stiger uppåt.
Det blir drag i röret då.
Har testat detta med fönster på glänt. Funkade inte för mig.
Du ska de till att ordna till utluft uppe vid / genom innertaket om du vill ha självdrag.
Varmare luft uppe vid taket som stiger uppåt.
Det blir drag i röret då.
Har testat detta med fönster på glänt. Funkade inte för mig.
De säljer luftvärmepumpar av olika varianter. Jag tror det blir bäst. Vill du bolla massor med olika alternativ och idéer kan det kanske vara på sin plats att anlita en mycket erfaren besiktningsman på hus som kan komma hem till dig och diskutera.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Vart i landet bor du?D Daoe skrev:
K-rauta i Karlstad ska lägga ned och säljer ut allt till 50% nu.
De hade 4 st Woods sorbtions avfuktare kvar.
Ny pris 4000 säljes för 2000 nu.
Det är en bra avfuktare till det priset
Är det samma med sorptionsavfuktare som med kondensavfuktare att det är bäst att stänga ventilationen?H Hallerudsbo skrev:
Ja med avfuktare ska man minimera ventilationen så att man inte försöker avfukta hela planeten. Men i ett garage har man ju t.ex. emissioner av olika slag som kan vara starka och inte hälsosamma så en viss liten ventilation behövs.
Jag tycker kombinationen av låg temperatur, men ändå över nollan, och ständigt tillförd fukt blir ett problem. Och det märks ju i praktiken.
Antingen använd det som en luftig carport med öppna portar jämt eller sätt in luft/luft värmepump för kontrollerad inomhusmiljö.
Antingen använd det som en luftig carport med öppna portar jämt eller sätt in luft/luft värmepump för kontrollerad inomhusmiljö.
Hur var det nu med kallgaraget?
Finns det isolering ii väggar och tak.
Eller är det typ bara brädväggar.
Är utrymmet tätt i övrigt?
Omi te så lär en avfuktare matas med luft utifrån.
Blir tungt om det t ex regnar.
Finns det isolering ii väggar och tak.
Eller är det typ bara brädväggar.
Är utrymmet tätt i övrigt?
Omi te så lär en avfuktare matas med luft utifrån.
Blir tungt om det t ex regnar.
Alltså jag tror att det är isolerat. Det är byggt ihop med huset men jag är inte 100. Är det lätt att ta reda på det?H Hybro skrev:
Garaget är numera relativt tätt om jag stänger ventilatione.
Tack! Jag får försöka undvika att föra in alltför mycket fukt.O Olaf3 skrev:
Är det tillförd fukt som är problemet?.Om garaget används som luftig carport och luftfuktigheten och temperaturen är samma som utomhus - vad ger det för problem?