Hej,

Försökte hitta någonstans på internet att fråga om det, är kanske helt åt skogen fel, men i så fall får ni bara ta bort tråden och så får jag leta vidare.

Hur som helst. På jobbet använder jag mig utav en högtryckstvätt från Biltema och allt var frid och fröjd i några veckor, den var inkopplad till väggen med en förlängningskabel. Helt plötsligt slutade den fungera med sagda kabel, problemet är att säkringen för just det uttaget (eller zonen eller vad man nu ska kalla det för) går varje gång jag trycker på tvättens avtryckare.

Så jag provade med den andra kabeln jag har där. Samma sak. Några veckor, sedan vill det inte fungera längre och säkringen bara gick varje gång. Provade med en tredje... hittills har det fungerat, dock använt tvätten mindre sedan dess.

Saken var också den att den första kabeln användes senare vid ett annat tillfälle för att driva instrumentförstärkare och det var inga problem överhuvudtaget. Vilket känns lite underligt.

Någon idé om vad detta kan röra sig om? Vad man skulle kunna göra? Om man behöver köpa en ny, bättre kabel? Vad är i så fall är som behövs? Vore mycket tacksam för dessa saker, vill kunna få tvättat saker utomhus innan sommaren helt går oss ur nävarna.

Tacksam för svar, om detta nu är rätt plats.

Vad har du för längder/area(mm²) på kablarna ? Och vilken tvätt är det?

Skulle gissa på att de är 25m långa, förutom den nuvarande som bara är 5m lång

Tvättens startström är för hög i förhållande till vad säkringen* klarar av.
*Med säkring menar du dvärgbrytare?
Förlängningskablarna är det säkerligen inget fel på.

Jo, precis vad jag menade. Visar bara på hur lite jag kan inom det området. Men om det är fallet, finns det något man kan göra? För tycker det är konstigt att det fungerar prima när högtryckstvätten på egen hand är inkopplad i väggen.

Prova ett annat uttag (som ligger på en annan grupp).
Kan vara så att uttaget inte är ensamt på den gruppen utan delar den med annan utrustning.

Om jag förstår dig rätt så löser säkringen ganska direkt när du använder en lång skarvsladd? Det fungerar med en kort skarvsladd eller med tvätten direkt inkopplad i vägguttaget? Och det är samma vägguttag vi pratar om i samtliga fall?

En skarvsladd innebär resistans, strömmen blir lägre och spänningen blir lägre. Men denna biltematvätt ökar tydligen effekten om spänningen är för låg, eller ger ett så utdraget startförlopp med skarvsladd att säkringen löser.

Bättre svar går att ge om du postar länk till tvätten och anger vilken slags säkring du har, dvärg eller diazed. Vad står det på dvärgen, C10, B10?

Bo.Siltberg: Provat med två olika uttag, som går på olika säkringar, brytare, grupper eller vad nu kan tänkas heta, samt med olika sladdar, med samma resultat efter någon vecka. I övrigt stämmer din sammanfattning mycket bra.

Tvätten är då denna: https://www.biltema.se/bilvard/mask...ckstvattar/hogtryckstvatt-hpc-120b-2000032746
Säkringen är en dvärg, vad det står vid den kan jag inte svara på just nu, får återkomma med det under morgondagen.

Fairlane
Är förlängningskablarna utrullade eller är det varianten som sitter på en rulle och är delvis inrullad?

De är allihopa av den utrullade varianten, så det är ingen som är på rulle eller något i den stilen

Det står ju att den tvätten helst ska ha 16A säkring eller minst 10 A trög. Det ska man nog läsa som att den behöver 16A för säker funktion.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det står C10 på brytarna

Ja, det finns ett sådant uttag

Då kan man använda en övergång Röd och blå övergångsadapter 230/400V IP44 för elanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.