Hej!
Jag har golvvärme på nedre plan och radiatorer på övre plan. Golvvärmen har en separat cirkulationspump (Grundfoss Alpha 2) inställd på lägsta nivån. Återkommande har jag problem med att det inte blir någon cirkulation till övervåningen. Slår jag av pumpen till golvvärmeslingorna så kommer dock genast värmen upp i radiatorerna där uppe. Hur kan man lösa detta problem?
Jag har golvvärme på nedre plan och radiatorer på övre plan. Golvvärmen har en separat cirkulationspump (Grundfoss Alpha 2) inställd på lägsta nivån. Återkommande har jag problem med att det inte blir någon cirkulation till övervåningen. Slår jag av pumpen till golvvärmeslingorna så kommer dock genast värmen upp i radiatorerna där uppe. Hur kan man lösa detta problem?
Hej! Får inte riktigt ordning på det ändå. För att överhuvudtaget få någon värme till övervåningen måste jag nära nog strypa tillförseln till golvvärmen på nedervåningen helt (typ 0,3 på rattens skala från 0-6) Golvvärmepumpens inställningar är PP1 (se bild)
Värmekurvan i undercentralen är på värde 16 med två graders offset uppåt (22 gr) enligt nedan. Ger ca 57 gr till radiatorer vid 2 plusgrader (blir till 28 grader i golvvärmefördelaren).
Någon som har tips på vad som bör vara normalinställning på cirkulationspumpen för golvvärmen samt inställning på shunten för flöde (kran 0-6).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmekurvan i undercentralen är på värde 16 med två graders offset uppåt (22 gr) enligt nedan. Ger ca 57 gr till radiatorer vid 2 plusgrader (blir till 28 grader i golvvärmefördelaren).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har tips på vad som bör vara normalinställning på cirkulationspumpen för golvvärmen samt inställning på shunten för flöde (kran 0-6).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fungerar fördelningen mellan golvvärme och radiatorer?
Värmepumpar -
Gles med golvvärme mellangolv av gips problem
Golv -
Regla upp gammalt golv - Problem med tomt mellan rum? Extra isolering?
Golv -
Takproblem mellan utbyggnad och uterum
Tak & Vind -
Justera värmefördelningen mellan över och nedervåning
Värme allmänt