Hej!

Jag har golvvärme på nedre plan och radiatorer på övre plan. Golvvärmen har en separat cirkulationspump (Grundfoss Alpha 2) inställd på lägsta nivån. Återkommande har jag problem med att det inte blir någon cirkulation till övervåningen. Slår jag av pumpen till golvvärmeslingorna så kommer dock genast värmen upp i radiatorerna där uppe. Hur kan man lösa detta problem?

Strypa golvvärmeshunten så golven får mindre flöde. Då blir det mer flöde till övervåningen. Men man kanske måste öka värmekurvan också då.

Ah tack för svar!!! Se bild, en kran är märkt flow och en temp, antar det är flow jag ska dra ner lite på. Skala 1-7, verkar stå på 4 nu

• Rörmokeri under handfat med rör, ventiler och anslutningar markerade med röda pilar. Rörigt, omvänd perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, den nedre ventilen som reglerar flödet och framledningstemperaturen till golvet. Den övre är bara en max-begränsare.

Hej! Får inte riktigt ordning på det ändå. För att överhuvudtaget få någon värme till övervåningen måste jag nära nog strypa tillförseln till golvvärmen på nedervåningen helt (typ 0,3 på rattens skala från 0-6) Golvvärmepumpens inställningar är PP1 (se bild)

Diagram ger inställningar för Grundfos Alpha2L pump; visar driftlägen, pumpkurvor och funktion relaterade till värmebehov.
Skapa konto

Värmekurvan i undercentralen är på värde 16 med två graders offset uppåt (22 gr) enligt nedan. Ger ca 57 gr till radiatorer vid 2 plusgrader (blir till 28 grader i golvvärmefördelaren).

Graf som visar förhållandet mellan framledningstemperatur och utomhustemperatur för värmesystem med fabriksinställning.
Skapa konto

Någon som har tips på vad som bör vara normalinställning på cirkulationspumpen för golvvärmen samt inställning på shunten för flöde (kran 0-6).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.