3 127 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Problem med en tv leverantör
Sida 1 av 2
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta även om de inte riktigt är husbygge.
Ledsen för wall of text.
Jag har haft problem med en tv leverantör sen vi flyttade in i vårat hus i feb 2019.
De började med att bilden blinkade svart (ljudet var kvar men bilden försvann)
De blev värre i april 2019
Ringde då support och dom sa att de troligtvis var för vi hade antenn att de var dålig signal.
Sa då att vi kommer få in fiber så då hoppas jag de blir bättre då.
De höll supporten med om.
Tiden gick och vi fick fiber in i huset ibörjan på september.
Under tiden att de blivit värre också med blinkande.
När jag koppla om med fibern ifrån analogt så blev de ingen större skillnad men provade ett tag för att se vad jag kunde göra och testade olika routrar och kablar för att få olika scenarios.
Fick sedan en ny tv boxer till mig skickade efter ha ringt och sagt att problemet kvarstod.
När jag skulle installera den så gick de inte, ringde supporten och dom började felsöka.
Deras tekniker sa att inge var fel utan vårt internet som dom vill felsöka. Sa att de inte går då vi hade en annan leverantör på internet. Men att de funkar klockrent i båda uppladdning, nerladdning och streaming och spel.
Under Oktober och fram till nu har dom felsökt och säger att de inte är något fel på tv boxern medan jag säger att de är fel på den och troligtvis nätverkskortet (eller vad som sitter i den)
Nu för 2 veckor sen fick min svärmor hem en ny TV boxer från samma bolag då dom hade samma problem med blinkade svart bild.
Jag tog då deras TV boxer kopplade in i våran TV med vårat internet och den funkade klockrent direkt.
Och ringt supporten flera gånger och sa nu att jag ville säga upp abbonemanget. (Går ut sista jan)
Dom har dragit in så jag inte har betalt något i nov eller nu i dec månad.
Jag sa att jag inte vill betala något mer alls och vill även ha tillbaka minst för betalning i aug, sep och okt.
Dom sa att dom inte kunde ta tillbaka dom och då sa jag att jag får gå till ARN för att anmäla detta.
Nu är min fundering.
Vad ska jag ta med till ARN och hur kontaktar jag dom?
Går jag in på deras sida kan jag hitta hur jag loggar in men inget om hur man skapar ett konto?
Ledsen för wall of text.
Jag har haft problem med en tv leverantör sen vi flyttade in i vårat hus i feb 2019.
De började med att bilden blinkade svart (ljudet var kvar men bilden försvann)
De blev värre i april 2019
Ringde då support och dom sa att de troligtvis var för vi hade antenn att de var dålig signal.
Sa då att vi kommer få in fiber så då hoppas jag de blir bättre då.
De höll supporten med om.
Tiden gick och vi fick fiber in i huset ibörjan på september.
Under tiden att de blivit värre också med blinkande.
När jag koppla om med fibern ifrån analogt så blev de ingen större skillnad men provade ett tag för att se vad jag kunde göra och testade olika routrar och kablar för att få olika scenarios.
Fick sedan en ny tv boxer till mig skickade efter ha ringt och sagt att problemet kvarstod.
När jag skulle installera den så gick de inte, ringde supporten och dom började felsöka.
Deras tekniker sa att inge var fel utan vårt internet som dom vill felsöka. Sa att de inte går då vi hade en annan leverantör på internet. Men att de funkar klockrent i båda uppladdning, nerladdning och streaming och spel.
Under Oktober och fram till nu har dom felsökt och säger att de inte är något fel på tv boxern medan jag säger att de är fel på den och troligtvis nätverkskortet (eller vad som sitter i den)
Nu för 2 veckor sen fick min svärmor hem en ny TV boxer från samma bolag då dom hade samma problem med blinkade svart bild.
Jag tog då deras TV boxer kopplade in i våran TV med vårat internet och den funkade klockrent direkt.
Och ringt supporten flera gånger och sa nu att jag ville säga upp abbonemanget. (Går ut sista jan)
Dom har dragit in så jag inte har betalt något i nov eller nu i dec månad.
Jag sa att jag inte vill betala något mer alls och vill även ha tillbaka minst för betalning i aug, sep och okt.
Dom sa att dom inte kunde ta tillbaka dom och då sa jag att jag får gå till ARN för att anmäla detta.
Nu är min fundering.
Vad ska jag ta med till ARN och hur kontaktar jag dom?
Går jag in på deras sida kan jag hitta hur jag loggar in men inget om hur man skapar ett konto?
Några frågor;
Är huset nytt eller begagnat?
Var gamla tv-anslutningen tv-antenn, parabol eller kabel-tv?
Fiber-/ip-TVn som ni gick över till var det via en separat fiber? Eller via separat uttag på bredbandsdelaren?
Exakt vilka enheter/apparater/boxar är anslutna mellan fibern och TVn?
Vi fick pickelfel, fryst bild i upp till 10 sec men fungerande ljud när vi hade tv via fiber, det visade sig att nätaggregat till fiberkonvertern/bredbandsdelaren var på upphällningen, under tiden så ”fungerade” bredband normalt (var inget som märktes, men flera paket lär ha behövt sändas om flera gånger).
Är huset nytt eller begagnat?
Var gamla tv-anslutningen tv-antenn, parabol eller kabel-tv?
Fiber-/ip-TVn som ni gick över till var det via en separat fiber? Eller via separat uttag på bredbandsdelaren?
Exakt vilka enheter/apparater/boxar är anslutna mellan fibern och TVn?
Vi fick pickelfel, fryst bild i upp till 10 sec men fungerande ljud när vi hade tv via fiber, det visade sig att nätaggregat till fiberkonvertern/bredbandsdelaren var på upphällningen, under tiden så ”fungerade” bredband normalt (var inget som märktes, men flera paket lär ha behövt sändas om flera gånger).
Problemet försvann när jag provade en annan boxer av samma sort.Demmpa skrev:Några frågor;
Är huset nytt eller begagnat? Begagmat hus 1910
Var gamla tv-anslutningen tv-antenn, parabol eller kabel-tv? Antenn
Fiber-/ip-TVn som ni gick över till var det via en separat fiber? Eller via separat uttag på bredbandsdelaren? Från bredbands delen till router och sen till TV boxern. Körde man på IP TV delen gick inget alls.
Exakt vilka enheter/apparater/boxar är anslutna mellan fibern och TVn? Fiber-router-tv boxer
Vi fick pickelfel, fryst bild i upp till 10 sec men fungerande ljud när vi hade tv via fiber, det visade sig att nätaggregat till fiberkonvertern/bredbandsdelaren var på upphällningen, under tiden så ”fungerade” bredband normalt (var inget som märktes, men flera paket lär ha behövt sändas om flera gånger).
Jag kommer inte använda dessa då lösning som jag sagt till deras support är. Skicka en ny boxer.
Dom gjorde de inte och vill inte vara kund hus dom nu.
Så nu försöker jag bara se vad jag kan göra för att få tillbaka dom pengar jag lagt ut på en tjänst som inte fungerat alls som de borde
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 387 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 387 inlägg
Jag provade på boxer, var bra pris på hela paketet, men boxer fick inte igång tjänsterna och supporten var obefintlig så till slut ringde jag ett annat bolag. -tecknade avtal och allt funkade dagen efter
Boxer då jo jag påtalade att de inte levererade tjänsterna och bestred fakturan , boxer hotade med indrivning och betalningsanmärkning , jag meddelade att vi syns i tingsrätten och ett par dagar senare krediterades fakturan
Trodde dock att det blev ordning på boxer då de köptes upp av Comhem, hade Comhem i ett tidigare hus och där var det inga problem allt bara fungerade
Boxer då jo jag påtalade att de inte levererade tjänsterna och bestred fakturan , boxer hotade med indrivning och betalningsanmärkning , jag meddelade att vi syns i tingsrätten och ett par dagar senare krediterades fakturan
Trodde dock att det blev ordning på boxer då de köptes upp av Comhem, hade Comhem i ett tidigare hus och där var det inga problem allt bara fungerade
Problemen ni hade fram tills ni fick fibern var/är (ganska) enkelt åtgärdat genom byta av antenn och/eller antennkabel. Antennkabeln har större inverkan än många tror.
Signalen via antennen är inte analog utan digital, om det hade varit analoga signaler så hade bilden blivit grynig mm.
När ni provade den andra IP-TV-boxen, var det då bara själva boxen eller var det även nätaggregatet? Var det med samma sladdar eller andra?
Signalen via antennen är inte analog utan digital, om det hade varit analoga signaler så hade bilden blivit grynig mm.
När ni provade den andra IP-TV-boxen, var det då bara själva boxen eller var det även nätaggregatet? Var det med samma sladdar eller andra?
När vi provade andra boxern så gick de inte att "installera" den helt.Demmpa skrev:Problemen ni hade fram tills ni fick fibern var/är (ganska) enkelt åtgärdat genom byta av antenn och/eller antennkabel. Antennkabeln har större inverkan än många tror.
Signalen via antennen är inte analog utan digital, om det hade varit analoga signaler så hade bilden blivit grynig mm.
När ni provade den andra IP-TV-boxen, var det då bara själva boxen eller var det även nätaggregatet? Var det med samma sladdar eller andra?
Kom fram till TV kanaler men fick en stilbild sen 2 olika femedelanden.
Boxer sa att de var inge fel hos dom på mjukvaran eller hårdvaran och var internet som var fel på.
Sa att internet funkade klockrent och provat allt som jag försökt kopplat mot boxern i andra komponenter och de fungerade bra.
Sista gången provade jag en annan boxer (från min svärmor) och den funkade då klockrent.
Så felet har legat i själva boxern som jag bett om att få bytt.
De jag vill ha tillbaka är för tiden vi haft fiber då skiten inte ändrades något.
Och hur jag ska gå tillväga för att kunna få hjälp med det.
Inte på alla sätt jag kunnat löst problemen under tiden.
Antenn är skit samma då jag godtog de själv och hade ingen lust att spendera tid med ddet och vänta bara på fibern och att allt skulle funka klockrent då
Där finns ju hur mycket info omkring hur man anmäler, vad man kan klaga på osv på ARN:s hemsida.
https://adokweb.arn.se/digiforms2/htmlViewer?xsessiontag=1625758409
https://adokweb.arn.se/digiforms2/htmlViewer?xsessiontag=1056578325
https://adokweb.arn.se/digiforms2/htmlViewer?xsessiontag=1625758409
https://adokweb.arn.se/digiforms2/htmlViewer?xsessiontag=1056578325
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 285 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 285 inlägg
Det kanske vore bra om du började med ett samtal med telekområdgivarna: https://telekomradgivarna.se/
innan du lägger tid på ARN.
innan du lägger tid på ARN.
Det är inte säkert att felet ligger i IP-TV-boxen, felet kan ligga i anslutningssladden mellan boxen och TVn.M Mlindahl skrev:När vi provade andra boxern så gick de inte att "installera" den helt.
Kom fram till TV kanaler men fick en stilbild sen 2 olika femedelanden.
Boxer sa att de var inge fel hos dom på mjukvaran eller hårdvaran och var internet som var fel på.
Sa att internet funkade klockrent och provat allt som jag försökt kopplat mot boxern i andra komponenter och de fungerade bra.
Sista gången provade jag en annan boxer (från min svärmor) och den funkade då klockrent.
Så felet har legat i själva boxern som jag bett om att få bytt.
Även om internetanslutningen fungerar för webbsurfande mm så är det inte säkert att det är tillräckligt bra för streamad IP-TV
OkejDemmpa skrev:
Fick 1 boxer som vi hade när vi hade analogt.
När fibern kom blev de bara värre och värre med den fick då en ny boxer (nr2)
Skulla installera boxer (nr2) funkade inte alls. Började felsöka och prova massa och boxer felsökte.
Provade en annan boxer (nr3 svärmor) den funkade.
Exakt samma sladdar
Samma HDMI kabel
Samma strömkälla
Samma nätverkskabel
Så problemet jag har haft är löst att de verkligen inte funkar.
Analoga marknätet släcktes ned mellan september 2005 och januari 2008.M Mlindahl skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Marksänd_digital-TV_i_Sverige
Uppskattar ditt försök att hjälpa till att felsöka problemet och ursäktar att jag använder fel ord val på antenn.Demmpa skrev:
Problem har jag, problem kvarstår.
De jag vill ha hjälp med är att gå vidare för att få tillbaka dom pengar jag lagt ut på en tjänst som inte har leverats i den mån jag tycker de borde. Och trodde de var tydligt i första inlägget.
Har fått lite andra svar som jag går vidare med och ser vad jag kan göra.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Fast signalen från antennen är ju fortfarande analog även om man har kodat in digital information i den, så helt tokfel är det inte. Dessutom var ju analog TV aldrig "helanalog" utan fortfarande diskretiserad i form av ett bestämt antal linjer och antal bilder per sekund (plus senare Text-TV och ännu senare digitalt stereoljud).
Ja jag vet att du vill ha hjälp med att få tillbaka pengar MEN då gäller det att det verkligen är fel på tjänsten eller utrustningen du fått från tjänsteleverantören.
Om felet ligger i DIN utrustning eller i annan tjänsteleverantörs utrustning/tjänst så kan inte tjänsteleverantören (Boxer i ditt fall) för den tjänst som ger symtomen göra någonting.
Så med andra ord så försöker jag utröna till exakt var felet finns för att i nästa steg föreslå åtgärd mot rätt företag.
Som jag skrivit tidigare så hade vi problem med bla pixlar i bilden från IP-TV-boxen, vår IP-TV-leverantör hittade inga fel någonstans. Det felsöktes i veckor, till slut så tog jag och bytte nätaggregatet till fiberkonvertern eller om det var bredbandsdelaren, då försvann alla problem med tv-bilden, vi märkte ingenting med själva bredbandet/internet.
Edit:
Under 2000 så fick jag problem med mitt uppringda internet, fick urkass uppkopplingshastighet, i bästa fall 33,6kbps, tidigare hade jag haft ca 50-52kbps. Tidigare så hade mina föräldrar haft telefonabonnemang som jag kopplade upp mig via, detta abonnemang tog dom med sig när dom flyttade men hade kvar huset, några månader senare så flyttade jag ”hem” igen efter studier på annan ort, då skaffade jag eget telefonenabonnemang, å då med urkass hastigheten som följd.
Det tog någon månad innan det löste sig, det visade sig att min telefonledning gick en helt annan väg än vad mina föräldrars ledning hade gått fastän det var samma telestation och samma abonnentledning in i huset. Efter omkoppling så fick jag högre hastighet än vad jag hade via mina föräldrars telefonabonnemang, jag fick nästan konstant 56,6kbps.
Om felet ligger i DIN utrustning eller i annan tjänsteleverantörs utrustning/tjänst så kan inte tjänsteleverantören (Boxer i ditt fall) för den tjänst som ger symtomen göra någonting.
Så med andra ord så försöker jag utröna till exakt var felet finns för att i nästa steg föreslå åtgärd mot rätt företag.
Som jag skrivit tidigare så hade vi problem med bla pixlar i bilden från IP-TV-boxen, vår IP-TV-leverantör hittade inga fel någonstans. Det felsöktes i veckor, till slut så tog jag och bytte nätaggregatet till fiberkonvertern eller om det var bredbandsdelaren, då försvann alla problem med tv-bilden, vi märkte ingenting med själva bredbandet/internet.
Edit:
Under 2000 så fick jag problem med mitt uppringda internet, fick urkass uppkopplingshastighet, i bästa fall 33,6kbps, tidigare hade jag haft ca 50-52kbps. Tidigare så hade mina föräldrar haft telefonabonnemang som jag kopplade upp mig via, detta abonnemang tog dom med sig när dom flyttade men hade kvar huset, några månader senare så flyttade jag ”hem” igen efter studier på annan ort, då skaffade jag eget telefonenabonnemang, å då med urkass hastigheten som följd.
Det tog någon månad innan det löste sig, det visade sig att min telefonledning gick en helt annan väg än vad mina föräldrars ledning hade gått fastän det var samma telestation och samma abonnentledning in i huset. Efter omkoppling så fick jag högre hastighet än vad jag hade via mina föräldrars telefonabonnemang, jag fick nästan konstant 56,6kbps.
Redigerat: