Jag har lite problem/fundering angående en Emco 2000.
När jag kör med planhyvel delen så får jag märken efter den första matningsvalsen.
Jag har smörjt och justerat ner fjädrarna så långt det går. Men det blir fortfarande märken.
Någon som har ett bra knep/tips?
PS. Är det någon som har en svensk bruksanvisning på PDF så skulle jag bli glad att få en kopia. DS.
Träplanka med märken efter matningsvals från planhyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det uppstår på min emco också när jag försöker ta för mycket på en gång. När jag minskar hur mycket som ska avverkas blir det bra.

Bart Bart skrev:
Det uppstår på min emco också när jag försöker ta för mycket på en gång. När jag minskar hur mycket som ska avverkas blir det bra.
Aha. Får testa detta. (y)
En annan fråga när jag har din uppmärksamhet: Ska man spänna eller lossa fjädrarna till den valsen för att minska trycket?
Mvh

Bart Bart skrev:
Hur kan du få märke från inmatningsvalsen när du tar för mycket? Märkena brukar ju typiskt bli om man tar för lite=märkena är djupare än det man hyvlar bort. Ju mer man hyvlar bort desto mindre risk att valsmärkena är djupare än avverkningsdjupet.

• Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Ja du, ingen aning. Jag vet bara att det är resultatet. Kanske en inställningsfråga, men jag har inte lagt för mycket tanke på det.
Det uppstår inte med hårda träslag.

Bart Bart skrev:
Ja du, ingen aning. Jag vet bara att det är resultatet. Kanske en inställningsfråga, men jag har inte lagt för mycket tanke på det.
Det uppstår inte med hårda träslag.
Säkert det inte är märken från utmatningsvalsen? Säg du hyvlar bort 3mm, skulle inmatningsvalsen ha gjort spår djupare än så? Verkar ju helt omöjligt.

@Wannabie jag tror för högt fjädertryck och/eller att du hyvlar bort för lite material, förutsatt att märkena är från inmatningsvalsen.

Ola C Ola C skrev:
Säkert det inte är märken från utmatningsvalsen? Säg du hyvlar bort 3mm, skulle inmatningsvalsen ha gjort spår djupare än så? Verkar ju helt omöjligt.

@Wannabie jag tror för högt fjädertryck och/eller att du hyvlar bort för lite material, förutsatt att märkena är från inmatningsvalsen.
Ja det är från inmatningsvalsen.
Men om man bara vill hyvla bort 1mm så blir det märken.

Det kan absolut vara utmatningsvalsen. Jag har som sagt inte lagt någon tid på detta. Bara hittat en workaround.

Bart Bart skrev:
Det kan absolut vara utmatningsvalsen. Jag har som sagt inte lagt någon tid på detta. Bara hittat en workaround.
Utmatningsvalsen är näst intill slät så det är inte den som gör sådana märken.

W Wannabie skrev:
Ja det är från inmatningsvalsen.
Men om man bara vill hyvla bort 1mm så blir det märken.
Har du mätt att det verkligen är 1mm som hyvlas bort på hela plankan? Plankan på bilden ser mer hyvlad ut på ena sidan än andra, typ inte hyvlad alls närmast i bild.

Ola C Ola C skrev:
Har du mätt att det verkligen är 1mm som hyvlas bort på hela plankan? Plankan på bilden ser mer hyvlad ut på ena sidan än andra, typ inte hyvlad alls närmast i bild.
Jag får göra en mer grundlig test. Och återkomma. Det som kändes konstigt är att det bara blir tryckmärke på ena sidan.

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
För mig brukar det också handla om att jag tar för lite i gången, då får jag märken. Har också en Emco av liknande modell. Har aldrig justerat matarrullen dock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.