Hej alla,
Jag har en Electrolux-diskmaskin (CSA47230UW00) som inte värmer vattnet. Först bytte jag värmepumpen och testade – men maskinen värmde fortfarande inte. Sedan kopplade jag bort temperatursensorn och bytte den mot en ny, men det gav ingen skillnad. Då började jag misstänka att problemet sitter i kretskortet och tog därför ut det.
Alla delar på kortet verkar hela, men jag ser en svart/bränd fläck nära den gula komponenten (märkt TVR 14471, MOV). Själva komponenten ser inte sprucken eller uppsvälld ut, men kortet är missfärgat just där.
Min fråga är: kan detta brända område på kortet vara orsaken till att värmeelementet inte fungerar, även om övriga komponenter ser oskadade ut? Vad borde jag i så fall kontrollera mer?
& Går det att reparera kortet?
Jag har en Electrolux-diskmaskin (CSA47230UW00) som inte värmer vattnet. Först bytte jag värmepumpen och testade – men maskinen värmde fortfarande inte. Sedan kopplade jag bort temperatursensorn och bytte den mot en ny, men det gav ingen skillnad. Då började jag misstänka att problemet sitter i kretskortet och tog därför ut det.
Alla delar på kortet verkar hela, men jag ser en svart/bränd fläck nära den gula komponenten (märkt TVR 14471, MOV). Själva komponenten ser inte sprucken eller uppsvälld ut, men kortet är missfärgat just där.
Min fråga är: kan detta brända område på kortet vara orsaken till att värmeelementet inte fungerar, även om övriga komponenter ser oskadade ut? Vad borde jag i så fall kontrollera mer?
& Går det att reparera kortet?
Ser ut som F3000 har brunnit av.
F brukar vara en förkortning för säkring (Fuse)
Så kortet har banor gjorda som säkringar. = Den lösningen betyder engångssäkring som inte går att byta ut.
Gissningsvis har PTC motståndet (TVR 14471) drivit upp strömmen så säkringen gått.
F brukar vara en förkortning för säkring (Fuse)
Så kortet har banor gjorda som säkringar. = Den lösningen betyder engångssäkring som inte går att byta ut.
Gissningsvis har PTC motståndet (TVR 14471) drivit upp strömmen så säkringen gått.
Är lösningen att byta ut hela kretskortet?😢H HSP skrev:
Så har tillverkaren tänkt. Men det är möjligt att ersätta F3000 med en glasrörssäkring det svåra är att få fram vilket värde det ska vara. Går att mäta hur mycket det drar vid drift och uppskatta tilltänkta säkringens A.
Men det är en lösning man får ta eget ansvar för då man garanterat frångår tillverkarens reparationsanvisningar.
Men det är en lösning man får ta eget ansvar för då man garanterat frångår tillverkarens reparationsanvisningar.
Jag tror att den enda säkra lösningen är att byta ut hela kretskortet. Att försöka ersätta F3000 med en glasrörssäkring är riskabelt och avviker från tillverkarens instruktioner, så det är bäst att inte försöka reparera det. När det gäller orsaken till problemet vet jag faktiskt inte, diskmaskinen är inte så gammal– mindre än ett år sedan den köptes🙁H HSP skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Man får ett kvitto i butiker även om man betalar kontant, så det där är bara en vals som han gett dig.
Du behöver inget kvitto när du ringer Elux och vill ha något repat på garantin, du uppger bara serienummer och de kollar hur gammal maskinen är och om den ligger inom garantitiden. Är det dock en maskin som är tappad ur flaket på en lastbil så vet jag faktiskt inte om de har reggat detta.
Du behöver inget kvitto när du ringer Elux och vill ha något repat på garantin, du uppger bara serienummer och de kollar hur gammal maskinen är och om den ligger inom garantitiden. Är det dock en maskin som är tappad ur flaket på en lastbil så vet jag faktiskt inte om de har reggat detta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hidelite spotlights Halogen till LED problem
El -
Injustering av värmesystem – ett delikat ingenjörstekniskt problem
Värmepumpar -
Är strypningen i kulventilen något problem? V6-fördelare
Vatten & Avlopp -
Problem med golvvärmefördelare
Värme allmänt -
Problem med strypning av radiator, är "fördelaren" 1-rör?
Värme allmänt