Hej!
Jag har bekymmer med min Danfoss ecl 3310 från slutet 90 någon gång. Den verkar inte ge signal till shunten som är en ABV-NC 082F0051. Styrboxen ger signal att stänga/öppna beroende på vattentempen men shunten vill inte röra sig. Köpte en ny då den gamla krånglade men problemet kvarstår.
Mätte då strömmen ut till shunten men jag lyckas inte få någon ström där.
Den visar att 2 givare är anslutna och dessa ohm mätte jag och dom verkar lira fint.
Vad säger experterna här, är det bara att börja jaga efter en ny eller har någon som varit med om liknande några idéer?
MVH
Jag har bekymmer med min Danfoss ecl 3310 från slutet 90 någon gång. Den verkar inte ge signal till shunten som är en ABV-NC 082F0051. Styrboxen ger signal att stänga/öppna beroende på vattentempen men shunten vill inte röra sig. Köpte en ny då den gamla krånglade men problemet kvarstår.
Mätte då strömmen ut till shunten men jag lyckas inte få någon ström där.
Den visar att 2 givare är anslutna och dessa ohm mätte jag och dom verkar lira fint.
Vad säger experterna här, är det bara att börja jaga efter en ny eller har någon som varit med om liknande några idéer?
MVH
Redigerat:
Bästa svaret
Inget svar än. Kanske du har fått till det med nya central. Är det shuntmotorn som inte går. Ställ nedre vredet på hand och vrid det övre till + 8 , då ska motorn gå till max och sedan vredet till - 8 , ska då g¨till minus. Gör den inte det så är det rackartyg med centralen. Troligtvis styrningen av triacerna i den som inte får styrning i sin tur och då blir det stopp på funktion. Själva plastfronten kan sprättas loss och lite mer inställningar finns bakom.
En manual finns här om du saknar den.
Hej!J jonaserik skrev:Inget svar än. Kanske du har fått till det med nya central. Är det shuntmotorn som inte går. Ställ nedre vredet på hand och vrid det övre till + 8 , då ska motorn gå till max och sedan vredet till - 8 , ska då g¨till minus. Gör den inte det så är det rackartyg med centralen. Troligtvis styrningen av triacerna i den som inte får styrning i sin tur och då blir det stopp på funktion. Själva plastfronten kan sprättas loss och lite mer inställningar finns bakom.
har även provat det du skriver med att dra den till +/-8, inget liv i motorn då heller. Även panelen har jag haft lös och provat ställa upp min tilloppstemp och returtempen, trots detta inget liv i motorn. Känns inte som det finns så mycket kvar mer än att centralen har spökat ur, då är bara frågan vart man får tag på en ersättare
Du har PM, klicka på G uppe till höger - inkorg.G gustav lindmark skrev:Hej!
har även provat det du skriver med att dra den till +/-8, inget liv i motorn då heller. Även panelen har jag haft lös och provat ställa upp min tilloppstemp och returtempen, trots detta inget liv i motorn. Känns inte som det finns så mycket kvar mer än att centralen har spökat ur, då är bara frågan vart man får tag på en ersättare
Tack vare mycket effektiv hjälp av @jonaserik så har problemet löst sig, han trollade fort fram en ny danfossenhet💪
Klicka här för att svara