Hej Ett mysterium:
Vi har problem med avrinningen från diskhon i köket. När jag tömmer en fylld diskho svämmar det över i röret som går ner till höger i bilden. Det tar mindre än 30 sekunder och sedan är röret fullt. När jag slutar hälla ner vatten sjunker det undan på några sekunder. Om jag gör systemet tätt med gummimuff tar det evigheter för vattnet att rinna ur hon.
Jag försökte öka lutningen och satte dit nya rör i böjen (de mörkgrå) men det blev nog snarare värre. Lutningen är mer än 1-5 % hela vägen.
Relita spolade våra, och grannarnas, avlopp 2 månader tidigare och ni ser på bilden att jobbet inte blev riktigt gjort. Kan det påverka? kan fett ha ansamlats någonstans längre ner?
Det smala röret i mitten, längre bak i bilden, är pluggat i köket. Röret med isolering är avluftningen som går upp till taket. Efter avluftningsröret går rören direkt till större cementrör.
Ingen av grannarna har problem. Det enda jag kommer på är att dra ett nytt rör raka vägen ner och ansluta innan avluftningen. Kan det hjälpa?
Tack för svaren.
Eftersom Relita nyligen har spolat så borde det inte vara så mycket fett. Det man ser på bilden är en kortare sträcka med fett precis efter böjen.
Det kan alltså inte ha något att göra med lutningen på rören? Läste någonstans att de inte ska luta mer än 1 % för då kunde det också blir problem?
Lutningen är inget problem. Det är en del av "internets förbannelse".
Troligen, eller möjligen, har firman spolat ner avlagringar som fastnat längre ner, eller också är det ren slump att stoppet uppstod efter spolningen. Ring iallafall firman och förklara läget.