28 469 läst ·
51 svar
28k läst
51 svar
Problem med avtagbar dragkrok, hjälp!
Här är informationen på Bilprovningens hemsida: ”Om din bil har en löstagbar dragkrok tar du med denna samt eventuell nyckel till dragkroken när du ska besikta. Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast samt att ta bort. I normala fall krävs inget nyckellås men det finns undantag för nyare modeller där nyckellåset måste fungera.”sam2018 skrev:
Det ska finnas två spärrar och sen har vissa ett tredje som då är nyckellås.
Har du två spärrar förutom nyckellåset så godkänner besiktningen vissa modeller, inte ens alla på besiktningen som kan sina regler utan underkänner ibland på fel saker.
Vi pratar om varandra.sam2018 skrev:
Du måste öppna- ta bort låset det är jag helt med på.
Men måste där vara ett nytt lås eller räcker spärrarna som sitter där??
Låset är ju en form av stöldskydd men i regel är ju det en tredje låsning som för det mesta inte behövs.
Om inte låsning krävs för just din krok så kan du ju bruka våld och bara ta väck utan att ersätta det.
Redigerat:
Lossa det lilla täcklocket i mitten av vredet, skruva lös muttern, 8mm hylsa, ta lös vredet knacka ur låscylindern. Nu kan du återmontera vredet och prova resten av lösningen så att kulan lossnar. Sen köper du ett nytt vred på Volvo, det passar.
Klicka här för att svara