Tänkte i godan ro att sätta upp ett lamputtag i taket hos flickvännen. Men då jag inte är någon elektriker så blev jag lite ställd när jag stod där och tittade upp på det vackra kablaget.
Så min fråga är väl egentligen om jag lika gärna ska lägga ner det lilla projektet och be den slappa hyresvärden att fixa dit en elektriker som fixar det.
Hoppas det går och urtyda på det vackra fotot jag tagit
.
Så min fråga är väl egentligen om jag lika gärna ska lägga ner det lilla projektet och be den slappa hyresvärden att fixa dit en elektriker som fixar det.
Hoppas det går och urtyda på det vackra fotot jag tagit
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Han skall nog först fixa din en snickare och målare, vad är det för tak?!vilith skrev:Tänkte i godan ro att sätta upp ett lamputtag i taket hos flickvännen. Men då jag inte är någon elektriker så blev jag lite ställd när jag stod där och tittade upp på det vackra kablaget.
Hoppas det går och urtyda på det vackra fotot jag tagit.
Som mycket_nu skriver så är det antagligen inte så krångligt.
Första frågan: har du skruvat dit "u-båtarna", dvs de små genomskinliga grejjorna som kopplar ihop två svarta med varandra och två blå med varandra? Eller har de alltid varit där?
Andra frågan: Har du/ni/hon haft någon lampa där förut, eller var det bara ett lock över?
Tredje frågan: Har ni någon annan lampa på ett annat ställe som tänds med samma knapp?
Fjärde frågan: Har du två svarta, två blå men bara *en* gul-grön ledare i uttaget?
Femte frågan: Har du en kronbrytare, dvs "två knappar i en", eller har du bara en knapp?
Sjätte frågan: Har du någon multimeter eller något annat att mäta spänning med? Och finns det jordfelsbrytare i lägenheten?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Vit till L på lamputtaget
Grön/Gul till jord på lamputtaget (Endast om resterande uttag/ väggutag är jordade i samma rum)
Blå till N på lamputtaget.
Du behöver nog en liten snutt blå FK1,5. som du kopplar in till kopplingskämman tillsammans med de andra blå kablarna. och sedan den andra änden på den nya biten ner till N anslutningen på lamputtaget.
Grön/Gul till jord på lamputtaget (Endast om resterande uttag/ väggutag är jordade i samma rum)
Blå till N på lamputtaget.
Du behöver nog en liten snutt blå FK1,5. som du kopplar in till kopplingskämman tillsammans med de andra blå kablarna. och sedan den andra änden på den nya biten ner till N anslutningen på lamputtaget.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Ja dj-lar det fanns en vit också. Då är HSPs förslag ganska rimligt. MEN, man kopplar *inte* efter vad som borde vara rimligt. Man mäter först. Det går *inte* att lita på färgerna i ett uttag/kopplingsdosa, ens om dessa verkar följa standard.
Så om du vill mäta. Mät svart mot blå och jord (gul-grön). Du skall ha 230V i båda fallen oavsett hur knappen står. Mät vit mot blå och gul-grön. Du skall ha 0V (eller nära det) om knappen är "av" och 230V om knappen är "på" i båda fallen. Mät för säkerhets skull blå mot gul-grön. Den skall vara noll i båda fallen. Om du dessutom lyfter på knappen och ser en exv. svart in och (viktigare) en vit ut så kan du vara rimligt säker på att vit är tändtråd, blå är nolla och gulgrön är jord. Koppla i så fall som HSP säger, med en extra bit blå i ubåten. (Dra i samtliga s.a. du är säker på att ingen är lös och dra inte för kung och fosterland s.a. du kniper av kardeler).
Så om du vill mäta. Mät svart mot blå och jord (gul-grön). Du skall ha 230V i båda fallen oavsett hur knappen står. Mät vit mot blå och gul-grön. Du skall ha 0V (eller nära det) om knappen är "av" och 230V om knappen är "på" i båda fallen. Mät för säkerhets skull blå mot gul-grön. Den skall vara noll i båda fallen. Om du dessutom lyfter på knappen och ser en exv. svart in och (viktigare) en vit ut så kan du vara rimligt säker på att vit är tändtråd, blå är nolla och gulgrön är jord. Koppla i så fall som HSP säger, med en extra bit blå i ubåten. (Dra i samtliga s.a. du är säker på att ingen är lös och dra inte för kung och fosterland s.a. du kniper av kardeler).
Ja givetvis ska du följa lars_stefan_axelssons råd mät. inga färger är att ta för givet.
Och sedan! när du identifierat kablarna efter mätningen
ta ur säkringen eller slå ifrån huvudströmbrytaren!
och mät igen att det är spänningslöst innan du sätter dit fingrarna!
Ps.
(ibland är det svårt för mej att ge råd, om saker som är självklara för mej själv)
jag som elektriker tar för givet att alla mäter...
Och sedan! när du identifierat kablarna efter mätningen
ta ur säkringen eller slå ifrån huvudströmbrytaren!
och mät igen att det är spänningslöst innan du sätter dit fingrarna!
Ps.
(ibland är det svårt för mej att ge råd, om saker som är självklara för mej själv)
jag som elektriker tar för givet att alla mäter...
Redigerat:
Ja till o börja med, så ska jag skrapa bort lite färg, spackla o måla om taket. Lite förfallet på den fronten, men det är snabbt ordnat.
Det såg ut som det gör på bilden när hon infann sig i lägenheten.
Antar att den som bodde där innan har haft någon takfläkt eller något, men lite fundersam är jag då d där "båtarna" sitter som de gör.
Inget annat tänds vad jag vet när man trycker på knappen.
Är bara en knapp.
Och tyvärr har jag inte något verktyg eller hjälpmedel för att mäta spänningen.
Och så bifogar jag en liten bild på lamputtagets baksida också
.
Tejpen har jag bara där för att "knappen" gick sönder. Inget lite eltejp kan ordna
Det såg ut som det gör på bilden när hon infann sig i lägenheten.
Antar att den som bodde där innan har haft någon takfläkt eller något, men lite fundersam är jag då d där "båtarna" sitter som de gör.
Inget annat tänds vad jag vet när man trycker på knappen.
Är bara en knapp.
Och tyvärr har jag inte något verktyg eller hjälpmedel för att mäta spänningen.
Och så bifogar jag en liten bild på lamputtagets baksida också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tejpen har jag bara där för att "knappen" gick sönder. Inget lite eltejp kan ordna
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
OK
Vit till P
Grön/Gul till jorden (troligtvis den med tejp.)
Blå till N
Undrar hur du ska få fast lamputtaget i taket.???
Svårt att se på första bilden, men är det en metalldosa med ett gängat hål i mitten?
iså fall ska du ha ett annat lamputtag med en gängad krok i mitten...där kroken håller fast uttaget.
Vit till P
Grön/Gul till jorden (troligtvis den med tejp.)
Blå till N
Undrar hur du ska få fast lamputtaget i taket.???
Svårt att se på första bilden, men är det en metalldosa med ett gängat hål i mitten?
iså fall ska du ha ett annat lamputtag med en gängad krok i mitten...där kroken håller fast uttaget.
På den fronten så va bilden väldigt otydlig, men jag tyckte mig se 2 fina hål för skruvarna iaf. Tänkte aldrig på att kolla för noga. Lite klantigt. Men jag har ett uttag utan skruvar liggandes i en låda här också. Och den ser snarlik ut. Utan hål för skruv alltså. 
Jag återkommer om resultatet i helgen. Men som jag har förstått det så är det bara o fixa en liten kabelsnutt o plutta i den blå "u-båten" (Förutsatt att det är nollan).
Sen koppla vit till fasen, "blå" till nollan och jorden till jorden.
Och givetvis kopplas strömmen ur medans man pillar. Gärna lägga proppen i fickan så man vet ^^.
Skruva upp den förhoppningsvis vackra skapelsen, plugga i lampa o hålla tummarna ^^...
Sen koppla vit till fasen, "blå" till nollan och jorden till jorden.
Och givetvis kopplas strömmen ur medans man pillar. Gärna lägga proppen i fickan så man vet ^^.
Skruva upp den förhoppningsvis vackra skapelsen, plugga i lampa o hålla tummarna ^^...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Och mäta! Skälet till att det sitter ubåtar på kablarna är för att de antagligen går vidare till något annat, eller kommer ifrån något annat. Blå är då antagligen nolla och svart obruten fas (dvs den har alltid spänning). Så om du kopplar isär dessa så tappar du antingen matningen till lampan, eller så blir något annat svart senare i kedjan.
Glömde att ta bilder på konstverket jag gjorde. Men det funkar utmärkt. Och det visade sig även vara en gammal takdosa så fick ta uttaget med krok istället för skruvar. Men det va inga problem. Tack så hemskt mycket för hjälpen. 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Problem med att koppla in äldre lampa för kronkoppling i modernt uttag
Belysning -
Hur kopplar jag på en ballofix på 11mm kopparrör? Ballofixen finns i 10, 12 och 15mm. På varmvattenröret var röret 10mm så det var inga problem.
Badrum -
Problem att koppla Sunrich vriddimmer till HUE
Teknik -
Problem att koppla blandare (camargue) till säkert vatten system
Badrum -
Problem med att koppla in elmotor 240 volt, istället för trefas.
El