Hej.

Min slip se märkskylten verkar kunna köras på enfas eller trefas och jag skulle vilja ha den på 240 Volt då jag slipper flytta uttaget.

2uthjid.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har en begränsare för 2,4 A på den vita start/stopp dosan ser det ut som. Hur ska jag göra? Märkskylten kan förstoras upp

Redigerat:
Byt motor.

• Gilla
Baste87 och 1 till
  • Laddar…
Fel person att svara på detta men kan inte låta bli :)
Är det inkommande kabel man ser från vänster i nedre högra bilden?
Ser ut som du är en sladd kort i så fall.
Tänker på nollan.

Mikael_L
Lite besvärligt då det sitter en trefasmotor där ... ;)

Men inte helt omöjligt med en tillverkad 3:e fas mha av en stor (men rätt dimensionerad) kondensator.
Den är ju Y-kopplad nu för 400V, då blir det väl rätt med D-kopplad enfasdrift mot två faser och en driftskondensator till den 3:e fasen?

Men motorn får inte helt korrekt drift i vilket fall.

Läs denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/174123-kora-trefas-motor-pa-enfas.html

@Blindnit, en trefasmotor behöver ingen nolla.

Redigerat:
  • Gilla
Georgemartin3
  • Laddar…
Är den D-kopplad nu? Så kan du väl Y-koppla den istället.

Förstår inte riktigt frågan dock. Vad har den för spänning över lindningarna idag? 400V?

Mikael_L
Joojje skrev:

Förstår inte riktigt frågan dock. Vad har den för spänning över lindningarna idag? 400V?
Du menar att TS menar att h*n har 230V trefas istället för 400V trefas? Typ bor i Norge ...?

Ja så kan det ju kanske vara, fast då verkar trådrubriken lite märklig.

Men motorn är Y-kopplad nu, syns på bilden.
Men det blir ändå rätt, då blir det 230V för D-koppling.

Joojje skrev:

Jag hade en trefashandske tidigare, gammal 4 trådars, tänkte köra den på 220 Volt nu då jag flyttat den. Vilka trådar ska byta plats?

Mikael_L
230V enfas alltså?

I bilden nere till höger har du sex skruvar och tre mässingbleck. Blecken byglar ihop tre av skruvarna och de tre faserna är kopplade på de tre andra. Den är då Y-kopplad och avsedd för 380V enligt märkplåten. I stället skall du D-koppla den. Skruva loss de tre blecken och vrid dem 90 grader. De skall ligga parallellt mellan de två raderna om tre skruvar. Kanske finns det en skiss på insidan av locket som du har skruvat av. Då blir den kopplad för 220 volt enligt märkplåten.

Därefter behöver du en startkondensator. Den skall ligga mellan två av blecken. Inkommande fas lägger du på det tredje blecket. (Det som kondensatorn inte sitter på). Inkommande nolla lägger du på ett av blecken som kondensatorn sitter på. Snurrar motorn åt fel håll så flyttar du den till det andra.

Motorskyddet kanske fungerar, men det är troligt att det kommer att lösa ut när du belastar motorn en stund. I så fall behöver du ett motorskydd för en högre ström.

• Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
Vart tycker du att det står att den går att köra enfas?

Men som Mikael_L sa

"Trefasmotorer på upp till ca 0,75 kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom att två faser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan
den tredje fasen och en av enfasanslutningarna. Rotationsriktningen ändras genom att
kondensatorn ansluts till den andra enfasanslutningen. Motorn måste först kopplas för
230V (D). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten och startmomentet blir ca 30%
av märkmomentet vid trefasdrift. Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek
gäller 80µF per kW."

Hur stor konding? 60 mikroF?

Tyder jag märkskylten fel? 220 volt /2,8 A 550 W eller 380 V/ 1,5 A 750 W?

Tack för hjälpen!

N helt ny enfasmotor i rätt storlek kostar från ca 1000:- inkl moms. så varför hålla på och fippla.

• Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
Mikael_L
Petteri Koste skrev:
Hur stor konding? 60 mikroF?
Glöm inte att det inte får vara vilken konding som helst.

Den ska vara bipolär, och för minst 400-450V, och ha lågt ESR och tåla en del uppvärmning.

Så det blir en ganska stor och ganska dyr konding.

Så det blir en typ en sådan här (om nu 60µF är rätt värde)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-772-45&toc=19336

212 kr för kondingen, jag drar en längre sladd på fanskapet, tråden kan stängas. =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.