Ja det går som sagt bra att kontrollera en kabel mha. ohmmeter. Det kollar att man inte har avbrott, eller kortslutning. Men det kontrollerar inte att den håller rätt impedans. Impedansmätning behöver man i princip aldrig ge sig på i en vanlig installation. Det är bara om man misstänker att någon skarvat koaxkabeln med ex. gammal hederlig ringledning någonstans på vägen. En sådan skarvning upptäcks inte med enkel mätning, fast det kommer inte fram någon signal.