8 469 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Problem med antennuttaget
Sida 1 av 2
Jag har dragit in TV-antennsladden genom väggen för att där montera ett utanpåliggande uttag. Drar jag antennsladden rätt in i TVn så funkar allt som det ska men kopplar jag in antennsladden i uttaget (vilket är det jag vill) och sedan kopplar en antennsladd till TVn (via förstärkare) så blir det ingen signal. Varför? Jag har trippelkollat att jag kopplat rätt i dosan men inget verkar hjälpa. Nån som har nån idé?
Tack för din kommentar men jag har ett sådant uttag med ett slutmotstånd i. Först trodde jag att uttaget var trasigt så jag köpte ett nytt men med samma resultat. Var ligger problemet? Är det någon sorts inbyggt motstånd i uttaget som sänker (tar bort) signalen?
Förmodligen så är uttaget för fel frekvensband.. så dämpningen på din frekvens blir förstor.. Jag har själv råkat ut för samma sak. Det sitter ju ett filter i uttaget som delar upp signalen mellan radio o tv..
Du skriver att det fungerar med antennkabeln direkt i TV'n, men inte när du går via antennuttag och förstärkare. Hur vet du att det är antennuttaget och inte förstärkaren som är problemet? Fungerar det om du kopplar antennkabeln direkt till förstärkaren?
/Hasse
/Hasse
Det var ganska så vanligt med fel dosa just när dom la om mellan analog o digital.. på senare tid har jag iof. inte sett några som var fel.. men kolla här för frekvens..
http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/
Västra Götaland då har du väl..
Slättdamm,Västerberget och Brudaremossen 522-778Mhz
På Biltemas står det TV: 0,5–862 MHz (3,0 dB)
så den borde funka.. men det kan naturligtvis vara ett uttag för rätt frekvens med felaktigt..
Jag bytte antenn och tjafsade ganska så mycket innan jag la ögonen på uttaget och märkte då att den var för fel band..
http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/
Västra Götaland då har du väl..
Slättdamm,Västerberget och Brudaremossen 522-778Mhz
På Biltemas står det TV: 0,5–862 MHz (3,0 dB)
så den borde funka.. men det kan naturligtvis vara ett uttag för rätt frekvens med felaktigt..
Jag bytte antenn och tjafsade ganska så mycket innan jag la ögonen på uttaget och märkte då att den var för fel band..
@b_hasse: Antennsladden går från antennen, in i huset, in i den antennsladd som ska in i uttaget, in i förstärkaren och till TVn - fungerar perfekt! När jag istället monterar antennsladden (från antennen) via ett utanpåliggande uttag och sedan kopplar vidare till den antennsladd som går till förstärkaren så blir det ingen signal.
Jag testade alltså att gå förbi uttaget och kopplade på kontakter (hana och hona) för att se var problemet uppstår.
Hm ... blev det lite rörigt nu?
@Krillew: Jag har inte kollat några frekvenser utan antog att om man köpte ett enkelt tvantennuttag så var det bara att koppla in. Kanske ligger felet där? Jag får undersöka det. Tack för hjälpen.
Jag testade alltså att gå förbi uttaget och kopplade på kontakter (hana och hona) för att se var problemet uppstår.
Hm ... blev det lite rörigt nu?
@Krillew: Jag har inte kollat några frekvenser utan antog att om man köpte ett enkelt tvantennuttag så var det bara att koppla in. Kanske ligger felet där? Jag får undersöka det. Tack för hjälpen.
Vad för antenn på taket? Vad för uttag som inte fungerar? Vad för förstärkare?
Artikelnr och/eller länk?
Kan vara så att du måste fantommata din externa antenn, och det du kallar förstärkare i själva verket bara är den nätdel som matar upp spänning till antennen.
Artikelnr och/eller länk?
Kan vara så att du måste fantommata din externa antenn, och det du kallar förstärkare i själva verket bara är den nätdel som matar upp spänning till antennen.
Att sätta en förstärkare precis bredvid TV:n brukar sällan vara en lyckad lösning. Man skall sätta den där signalen är som starkast (uppe vid antennen), annars blir det mest brus och annat som förstärks. Dessutom tror jag inte du behöver en förstärkare överhuvudtaget om det är bra bild med bra marginal (högt S/N och/eller högt "kvalitetesvärde").
Villauttag som inte klarar frekvensområdet är inte heller ett vanligt fel. Om man inte kopplar in TV:n i radiouttaget förstås....:blushing:
Däremot finns en hel uppsjö olika typer av slututtag och genomgångsuttag. Båda typerna kan ha en avtappningsdämpning på alltifrån nästan ingenting (enstaka dB) till 20-30dB. Dessa kombineras så att samtliga uttag på en "gren" får ungefär samma signalnivå i uttaget, medan signalen i matarkabeln kan vara mycket högre. Den mesta signalen slussas vidare eller tas omhand av slutmotståndet, medan endast en liten del tappas ut.
Det är alltså inte bara ett slututtag du skall ha, utan måste också se till att få ett utan (eller med minimal) avtappningsdämpning. Är det ett slututtag med motstånd tycker jag det snarast tyder på att du fått tag på ett slututtag med avtappningsdämpning.
Edit: Som "Gnor" också mycket riktigt påpekar - kolla så att det inte är nätdelen du kallar "förstärkare". Villauttagen är i allmänhet AC-kopplade och släpper inte igenom matningsspänning upp till ev. mastmonterad förstärkare.
Villauttag som inte klarar frekvensområdet är inte heller ett vanligt fel. Om man inte kopplar in TV:n i radiouttaget förstås....:blushing:
Däremot finns en hel uppsjö olika typer av slututtag och genomgångsuttag. Båda typerna kan ha en avtappningsdämpning på alltifrån nästan ingenting (enstaka dB) till 20-30dB. Dessa kombineras så att samtliga uttag på en "gren" får ungefär samma signalnivå i uttaget, medan signalen i matarkabeln kan vara mycket högre. Den mesta signalen slussas vidare eller tas omhand av slutmotståndet, medan endast en liten del tappas ut.
Det är alltså inte bara ett slututtag du skall ha, utan måste också se till att få ett utan (eller med minimal) avtappningsdämpning. Är det ett slututtag med motstånd tycker jag det snarast tyder på att du fått tag på ett slututtag med avtappningsdämpning.
Edit: Som "Gnor" också mycket riktigt påpekar - kolla så att det inte är nätdelen du kallar "förstärkare". Villauttagen är i allmänhet AC-kopplade och släpper inte igenom matningsspänning upp till ev. mastmonterad förstärkare.
@Gnor: Har prylarna på sommarstugan så jag vet inga detaljer.
@Ingper: Puh, tack för all info. Man lär sig
Vad jag förstår så behöver jag alltså ett speciellt sluttuttag (med minimal avtappningsdämpning). Jag har ett med motstånd. Kan man ändra i detta (typ ta bort motståndet, byta ut det mot något mm) eller måste jag köpa ett speciellt?
@Ingper: Puh, tack för all info. Man lär sig
Vad jag förstår så behöver jag alltså ett speciellt sluttuttag (med minimal avtappningsdämpning). Jag har ett med motstånd. Kan man ändra i detta (typ ta bort motståndet, byta ut det mot något mm) eller måste jag köpa ett speciellt?
Nej, det går oftast inte att modifiera ett uttag till mindre avtappningsdämpning. Däremot kan man använda ett genomgångsuttag med avtappningsdämpning som ett slututtag om man förser utgången med avslutningsmotstånd. Motståndet tar hand om "fortsättningen" som inte finns, men tappdämpningen blir ju densamma.matsjo10 skrev:@Gnor: Har prylarna på sommarstugan så jag vet inga detaljer.
@Ingper: Puh, tack för all info. Man lär sig
Vad jag förstår så behöver jag alltså ett speciellt sluttuttag (med minimal avtappningsdämpning). Jag har ett med motstånd. Kan man ändra i detta (typ ta bort motståndet, byta ut det mot något mm) eller måste jag köpa ett speciellt?
Denna sida kanske ger lite mer förklaring till vad för varianter som finns:
http://www.barcom.se/html/antennuttag.html
Även om du använt "fel" uttag som har hög avtappningsdämpning så borde du i alla fall få bild om annat lite pixlig om dämpningen är för hög. Som Ingper förtydligade så släpper de flesta uttag inte igenom eventuell spänningsmatning till antenn/mastmonterad-förstärkare. Min misstanke är här. Du kan ju prova att monterad det du har kallat för "förstärkare" före uttaget.
Dvs. ant>kabel>förstärkare>uttag>kabel>tv
Dvs. ant>kabel>förstärkare>uttag>kabel>tv
Tack ska ni ha allihop för hjälpen. Jag får sätta mig ner och begrunda vad som bör göras. Allra enklast är ju att bara låta antennkabeln gå rätt genom väggen så är alla problem lösta. Ser inte lika snyggt ut bara. Nästa helg blir det kabelfix på landet.
tror inte den så kallade "förstärkaren" är en sån utan det är nätdelen till förstärkaren, i antennen/på masten och alla uttag oavsett dämpning, avsett för tv har spärr för dc t.ex 24volt från nätdel
Dvs du måste ha kabeln utifrån in i nätdelen sen vidare till uttaget och tv
Dvs du måste ha kabeln utifrån in i nätdelen sen vidare till uttaget och tv