Köpte en begagnad vedpanna 45kw till sommarhuset. Satt in 2500 liter acctankar. Använder dock bara 1500 idag.

Tidigare låg alltid pannan på 80 grader. Nu ligger den på 40???? Hade strul i dagarna med laddomaten. Men den fick en ny patron idag.

Acctankarna ligger nu på 40 grader. Innan 70/80. Och de senaste dagarna stänger fläkten av sig efter ca två timmar? Veden håller en evighet men jag vill ha det lite varmare...

Huset är på 350m2 kanske bra att veta?

Hur får man bäst effekt i pannan? Lägga fullt direkt eller? Har aldrig eldat tidigare då jag bor utomlands.

Tacksam för ALLA svar!!

Kan inte hjälpa dig med pannstrulet men kan säga dig att 1500l till 350m2 när det är -10grader kallt eller mer är på tok för lite.
Jag värmer mindre än hälften av din boyta med mer än tredubbla ackvolymen och det räcker knappt 48timmar vid -10grader

Tyvärr stämmer uttrycket bimbo en aning i detta inlägget... Hade pillat på nån knapp till laddomaten. Så det är fixat. Jag har -13 nu och eldar 2ggr om dagen. Har ca 25-30 grader i tankarna efter 12 timmar. Men då har jag 40 grader i elementen....

Kanske är bättre att öppna alla tankar? Men borde det inte ta en evighet att värma 2500 liter?? Har avstängnings ventiler på alla tankar så det är bara att öppna upp...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.