14 060 läst ·
31 svar
14k läst
31 svar
Problem med 1:an och 2:an, Viasat...
Henke_01
Nu var det länge sedan jag hade/jobbade med 9802.
Har du rätt Symbolrate, FEC, VPID ?
Kan vara så att automatisk kanalsökningen inte hittar SVT utan du får slå in dom manuellt.
Nedanstående tabell ger hjälp.
Kolla i 9802 bruksanvisning för manuell kanalsökning.
http://www.lyngsat.com/packages/Viasat.html
Nu var det länge sedan jag hade/jobbade med 9802.
Har du rätt Symbolrate, FEC, VPID ?
Kan vara så att automatisk kanalsökningen inte hittar SVT utan du får slå in dom manuellt.
Nedanstående tabell ger hjälp.
Kolla i 9802 bruksanvisning för manuell kanalsökning.
http://www.lyngsat.com/packages/Viasat.html
Så du tror verkligen på fullaste allvar att Viasat skickar ut en ny box gratis varje gång man behöver förnya sig och skaffa nytt?! Det är jag ganska säker på att dom INTE gör. Man lär nog få tjata en hel del innan dom skulle göra det. Jag är inte den som tycker om att tjata för att få det jag vill, då betalar jag hellre priset det kostar och köper en ny box.Müssli skrev:
Men jag ska inte göra dig besviken, jag tänker beställa en ny box inom en snar framtid då jag kommer behöva en extra box när jag ska installera tv i ett annat rum, även om 9802:an är gammal och trött, så funkar den utmärkt ändå.
Jag är återförsäljare för Viasat och VET att du får en ny box. Ring kundtjänst och tala om problemet. "Baksidan" är att du får ett tidsbundet avtal men förhoppningsvis vill du fortsätta använda Viasats tjänster eftersom du vill ha en ny box.
Jag blir inte besviken hur du än gör men tycker det är onödigt att betala om du inte måste. Jag försöker bara hjälpa till.
Jag blir inte besviken hur du än gör men tycker det är onödigt att betala om du inte måste. Jag försöker bara hjälpa till.
Redigerat:
Om du är återförsäljare för Viasat så kanske du kan ge lite tips och rekommendera en bra inspelningsbar box? Har funderat lite på Samsung SMT-S7140 eller Pace TDS 460NV. Vad tror du om nån av dom?Müssli skrev:Jag är återförsäljare för Viasat och VET att du får en ny box. Ring kundtjänst och tala om problemet. "Baksidan" är att du får ett tidsbundet avtal men förhoppningsvis vill du fortsätta använda Viasats tjänster eftersom du vill ha en ny box.
Jag blir inte besviken hur du än gör men tycker det är onödigt att betala om du inte måste. Jag försöker bara hjälpa till.![]()
Jag har själv Pace 865 och är nöjd. Pace TDS 460NV kan inte visa Viaplay eftersom den inte har någon RJ-45 ingång, Samsungen känner jag inte till. Dock måste du köpa en inspelningsbar box, den bjuder inte Viasat på. Fast får du den till reducerat pris om du tecknar upp dig på 2 år. Vill du ha boxen "gratis" är det den enklaste utan hårddisk som gäller.Henke_01 skrev:
Husägare
· Storfors
· 69 inlägg
Om du vill ha en inspelningsbarbox är det absolut billigast att köpa den i samband med att man tecknar ett tvillingabonnemang. Hos viasat kan du inte välja om du får en Samsung eller pace, du får den modell som finns i lager.
Pace 865 är en betydligt bättre och stabilare box än Samsung 7140. Har sedan release varit problem med mjukvaran till Samsung boxen.
Pace 865 är en betydligt bättre och stabilare box än Samsung 7140. Har sedan release varit problem med mjukvaran till Samsung boxen.
Det kan nog vara sant att det är billigare att köpa en box i samband med att man tecknar ett tvillingabonnemang, men just nu känns det inte som att jag vill binda mig med ett extra abonnemang för 117kr/mån som det kostar, då jag inte bor i huset för tillfället utan även har lägenhet, så det får bli när jag flyttar dit. Så i dagsläget är jag bara intresserad av en box utan nåt abonnemang.Linus Eriksson skrev:Om du vill ha en inspelningsbarbox är det absolut billigast att köpa den i samband med att man tecknar ett tvillingabonnemang. Hos viasat kan du inte välja om du får en Samsung eller pace, du får den modell som finns i lager.
Nån som vet om det bara är Samsung som har problem med mjukvaran i boxarna? Hade tänkt köpa en Pace TDS 865NV, men nu var den slutsåld där jag hade tänkt beställa ifrån och dom rekommenderar istället Samsung SMT-S7140, vågar man ta Samsungen istället tror ni?
Nu har jag köpt en Pace 865, men jag får det inte att fungera, får inte riktigt nån signal mellan parabolen och boxen. Nu är jag ingen expert på paraboler och LNB:er, men jag misstänker att jag måste köpa en ny LNB..?! Om jag fattar det rätt så finns det två alternativ, SatCR-LNB och Quad-LNB. Med SatCR behöver man bara en kabel mellan parabolen och in till huset, sen en splitter/linjedelare in till boxen, och med Quad måste man dra in en extra kabel från parabolen och in till boxen.
Nu till frågan, vilken av dom är bäst och vilken ska man satsa på? Verkar vara väldigt smidigt och enkelt med SatCR då man inte behöver dra in en extra kabel, men funkar det bra med den? Har planer på att koppla in en tv i sovrummet också framöver, men då blir det en vanlig box som inte är inspelningsbar, så till den kommer det bara behövas en kabel in till huset.
Dom två LNB:er som jag funderar på är...
SatCR: http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=4011&cat_nr=104&ucat_nr=106
Quad: http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=4869&cat_nr=104&ucat_nr=110
Vad tror ni?
Tacksam för svar!
Nu till frågan, vilken av dom är bäst och vilken ska man satsa på? Verkar vara väldigt smidigt och enkelt med SatCR då man inte behöver dra in en extra kabel, men funkar det bra med den? Har planer på att koppla in en tv i sovrummet också framöver, men då blir det en vanlig box som inte är inspelningsbar, så till den kommer det bara behövas en kabel in till huset.
Dom två LNB:er som jag funderar på är...
SatCR: http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=4011&cat_nr=104&ucat_nr=106
Quad: http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=4869&cat_nr=104&ucat_nr=110
Vad tror ni?
Tacksam för svar!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Sat-cr alla gånger, lätt att komplettera med fler boxar då kabeln redan "är inne". En gången då ett quad är att föredra är om man behöver dra åt olika håll redan vid parabolen. Finns visserligen en vanlig utgång (legacy) på sat-cr huvudet, men inte alltid det räcker till.
Tack för svaret![SKPG]Zamora;2347876 skrev:
Då får det bli ett Sat-cr. Vad tror du om Sat-cr LNB:et som jag länkade till, är det bra tror du eller kan du rekommendera nåt annat som är bättre?
Jag har inte använt just det LNB:t men priser skvallrar om att det är rätt. Egentligen är nog de flesta likvärdiga. Jag tror inte Viasat skickar ut någon värstingmodell och jag har inte bytt ett trasigt LNB på kanske 5 år.