Byggahus.se

Problem med 1:an och 2:an, Viasat...

1. H
    Medlem · Västerbotten · 60 inlägg

Henke_01

Medlem
    Jag har digitaltv via Viasat, nu har bilden på 1:an och 2:an försvunnit och varit borta några månader, det står bara "ingen eller dålig signal". Alla andra kanaler funkar utan problem, så det är alltså bara 1:an och 2:an som inte syns.

Nån som vet vad det kan tänkas bero på?

Tacksam för svar! :)

2. F
    Husägare · Skåne · 1 002 inlägg

fredrik.johansson

Husägare
    Jag gissar att du gjort kanalsökning?

3. H

Henke_01

Medlem
    Jo, jag har gjort en ny kanalsökning efter 1:an och 2:an försvann, men den hittar inte kanalerna. Funderar på att "nollställa" satelitboxen och göra en helt ny kanalsökning på alla kanaler, skulle det funka tror du?

4. H

Henke_01

Medlem
    Ingen som har nåt förslag?

5. holmberg87
    Självbyggare · Gävleborgs · 2 105 inlägg

holmberg87

Självbyggare
    Det låter konstigt, men återställ boxen till fabriksinställning och låt den uppdateras och söka alla kanaler igen.
    En annan sak som man kan göra fel på är att när man valt kanaler eller sökt in dom väljer en SVT-kanal som inte är regional. Hos mig får jag in bara in SVT om det är SVT gävleborg

6. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 1 405 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Antar att det är Svt HD som är borta, och inte de regionala kanalerna. Skulle tippa på en justering utav parabolen, alternativt vrida LNB:t lite så kontakten pekar mot halv sex, sett framifrån. Just den frekvensen är lite känsligare.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Västra Götalands län · 1 994 inlägg

Müssli

Medlem
    Precis, testa att se på kanalplats 90 t.ex, har du bild på SVT1 där så är det HD-kanalerna som spökar. Det brukar vara de som försvinner först när signalen blir sämre.

8. L
    Medlem · Örebro · 55 inlägg

Linus Eriksson

Medlem
    Vad har du för digitalbox? Pace 830, Samsung 5140/670?

Jag gissar som någon tidigare skrivit att du har en HD box och att det är SVT1HD och SVT2HD som fallit bort. När parabol eller LNB kommit något ur läge är det oftast just dessa kanaler som man för märker av problemet på. Det handlar alltså i så fall om att du har en något dålig signalmottagning mellan satelit och din parabolskål.

Om du inte orkar/vill åtgärda detta så kan du hitta SVT1&2 i SD kvalitet också längre ner i din kanallista.

Med vänlig hälsning

Linus

9. H

Henke_01

Medlem
    Tack för alla svar!

Det är en Nokia Mediamaster, kommer inte ihåg modellbeteckningen, men tror det är 9802, men som sagt inte helt säker, den är ganska gammal i alla fall, säkert 10-12 år, och vad jag vet så är det ingen HD-box.

Får väl testa med en ominstallation av digitalboxen kanske och funkar det inte efter den får jag väl köpa ny box.

10. M

Müssli

Medlem
    Jösses, det var en riktigt gammal box! Hör med Viasat, de lär skicka ut en ny box gratis om du gnäller lite och säger att du inte är intresserad av deras tjänster nu när du inte kan titta på de kanalerna.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Norrbotten · 2 202 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Men som tidigare skrivits, du behöver nog justera in antennen en aning. Det verkar vara svt 1 och 2 HD som kräver starkaste signalen. Har haft precis samma problem som du.

12. [SKPG]Zamora

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Det var länge sen man såg 9802:an.......BYYYYYT BOOOOOOX! 😊

• Laddar…
  13. L
    Medlem · Örebro · 55 inlägg

Linus Eriksson

Medlem
    Det finns fortfarande ett stort antal Nokia 9802, 9780 och 220S hos Viasats kunder. Inte helt ovanligt att dessa boxar köps och säljs på begagnatmarknaden heller.

Då det är en 9802 så är det inte säkert att det är signalen som är problemet. Testa att göra en ominstallation av boxen men var noga med att kontrollera hur allt är kopplat innan du gör reseten.
    Antal LNB? Hur är boxens LNB inställningar? Diseq switch? Raka kablar ett LNB etc?

Funkar det itne efter en ominstallation så behöver du troligtvis rikta om din parabolantenn.

• Laddar…
  14. [SKPG]Zamora

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Jo, men de är ju så fruktansvärt sega. Den enda fördelen med dessa är väl att de inte är så låsta till operatören.

15. M

Müssli

Medlem
    Nokia 9802 har inga HD-kanaler.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.