Hej!

Av färghandlare fått svar att det är helt OK (dvs inga problem med något) att måla med Alcro "Bestå" på tidigare Demidekk Optimal. På sommarstugan utmed hallandskusten, utsatt vägg i söderläge, efter tvätt av vägg, bortskrapande av lös färg, på med "Genuin" grund på trärena partier påbörjades detta. Uppstod då en del blåsor på nedre del av väggen - någon som varit med om liknande eller någon som har någon förklaring?
(Är nu något fundersam över min färghandlares kompetens - med rätta? )

// Glasse

Precis målat med Alcro bestå på ett nytt hus. Hade grundat och tyckte att det nu kändes torr. La på täckfärgen och efter ca 4 timmar uppkom det bubblor och det såg för jävligt ut, det la sig något nästa dag men fick skrapa och sandpappra ner bubblorna.

Teknikerna på alcro och min bror som är yrkesverksam målare trodde att det var fuktigt i panelen. Men det håller inte riktigt då den väggen var den som borde torka fortast, nämligen också en "solvägg". Men efter att ha skrapat och målat igen är väggen hur fin som helst.

Min teori är att väggen var för varm. När vi målade igen var det normal svensk sommar dvs 16 grader och molnligt och risk för regn.

men varför byta från något bra till något sämre???

Fattar nada

fortsätt med optimalen istället

Det finns alltid en risk att måla över med olika typ och tillverkare av färg. Risken är liten att det skall hända någon, men inbland, går det knas...

Glasse skrev:
Hej!

Av färghandlare fått svar att det är helt OK (dvs inga problem med något) att måla med Alcro "Bestå" på tidigare Demidekk Optimal. På sommarstugan utmed hallandskusten, utsatt vägg i söderläge, efter tvätt av vägg, bortskrapande av lös färg, på med "Genuin" grund på trärena partier påbörjades detta. Uppstod då en del blåsor på nedre del av väggen - någon som varit med om liknande eller någon som har någon förklaring?
(Är nu något fundersam över min färghandlares kompetens - med rätta? )

// Glasse
Bytte du från en ljus kulör till en mörk?

Nimajneb skrev:
men varför byta från något bra till något sämre???

Fattar nada

fortsätt med optimalen istället
Vad grundar du dessa påståenden på?

Jens_H skrev:
Vad grundar du dessa påståenden på?
samma grund som jag påstår att jorden är rund och inte platt:p

Nimajneb skrev:
samma grund som jag påstår att jorden är rund och inte platt:p
Ok, du har inga bra argument till varför Demidekk Optimal ska vara bättre än Alcro Bestå då?

Jag kan heller inte bevisa att jorden är rund...
Men jag har aldrig hört någon påstå eller påvisat där jag har huserat att Optimalen skulle vara sämre än Bestån. Jag har heller aldrig hört om någon som har haft problem att lägga på optimalen på ett hus...typ som TS har.

Om jag ska citera dig ordagrant så skrev du - men varför byta från något bra till något sämre - Varför skrev du så? Du skriver ju att Alcro Bestå är sämre än Demidekk Optimal, varför skulle Alcro Bestå vara sämre än Demidekk?

Skulle hemskt gärna vilja att du lade fram lite argument för att man ska använda Demidekk Optimal istället för Alcro Bestå.
Har ett hus där jag ska byta panel nästa år och naturligtvis ska detta målas, men jag vet inte riktigt med vad ännu. Är fortfarande i valet och kvalet vilken produkt jag ska välja... Eftersom du verkar ha bra erfarenhet av Demidekk Optimal och dålig erfaranhet av Alcro Bestå vore jag tacksam om du kunde förklara vad som är bra respektive dåligt med dessa produkter.

Vill också poängtera att detta är ett forum där folk i mångt och mycket ofta agerar utifrån råden som nämns här. Därför tycker jag att det vore bra med konkreta redogörelser och inte massa "blaj".

Jag har under årens lopp testat några olika färger men sedan typ mitten av 90-talet så föll jag för Demidekk.
Den har aldrig svikit mig och jag har aldrug målat om då jag alltid hunnit flytta. Alla köpare har smilat när dom fick veta att huset var demidekkat.
Ingen av mina vänner har någonsin klagat på färgen.
Under årens lopp har det dykt upp en massa wannabies men dom brukade försvinna efter några år.
Kör man från scratch så tror jag båda systemen är bra, men jag personligen skulle inte chansat med Bestå.

Det är väl allmänt känt att Demidekken är bra. Att måla över den med en färg som inte ens har funnits i fem år skulle jag inte göra. Däremot nybyggt, då skulle jag nog valt Alcro/Beckers.

Redigerat av moderator:
Hej igen och tack för de inlägg som höll sig till min fråga!

Jens H; nej, jag har använt båda fabrikatens "Vit Bas".

bjorn_johnn; väggens placering är liknande ditt exempel, våra teorier rört sig mellan att det var fukt kvar i nedre del av vägg eller mer troligt, väggen målades i strålande solsken (dvs för varmt). Förrådsväggen (mot norr) har "utsatts för samma behandling" (dvs Bestå över Demidekk) utan blåsor - bekräftar sannolikt teorin;) - Vi får göra som du - skrapa och måla.

Vi har inga som helst invändningar mot Demidekk Optimal som färg. (Orsaken till byte stavas "kontakter".)

Hälsningar Glasse

Jag har raderat inlägg här som var off topic.

Så länge du skrapar ner alla blåsor så kommer du inte få några som helst fortsatta problem. Har hört att en akrylatfärg är bland det absolut bästa man kan använda för sin fasad.... Så länge man gör ett ordentligt underarbete.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.