5 843 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Problem inkoppling av elradiatorer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Är det orört sedan 1971 så har du antagligen ojordade uttag? Då ska heller inte de nya elradiatorerna skyddsjordas. Så vad gör den ensamma skyddsledaren vid ett av elementen?
Ja, det stämmer att alla uttag i huset utom i köket är ojordade.Bo.Siltberg skrev:
Om det varit problem med hur installationen av radiatorerna i området gjodes för 40 år sedan borde detta ha varit en fråga under åren för styrelse och årsmöten. Så har dock inte varit fallet. Vi har inte märkt att radiatorerna har haft nedsatt effekt tidigare men funderar på om de nya med elektroniska termostater reagerar annorlunda.
Kan det vara lämpligt att inte ansluta den ensamma jordledaren vid ett av elementen?
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Hur sitter den radiator som har jord framdragen? Sitter den nära något jordat?
Sammantaget så tycker jag det låter som något är fel med inkopplingen hos er. Jag vill nog råda er att ta dit en elektriker som får undersöka. OM ni i själva verket har ett 400V system så kanske även den första radiatorn får 400V, i så fall är det direkt farligt.
Sammantaget så tycker jag det låter som något är fel med inkopplingen hos er. Jag vill nog råda er att ta dit en elektriker som får undersöka. OM ni i själva verket har ett 400V system så kanske även den första radiatorn får 400V, i så fall är det direkt farligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det finns säkert förklaringar som hempularen är inne på.
Var den gamla elradiatorn skyddsjordad?
Sitter den i nåt hörn av rummet där det finns andra metalldelar som har kontakt med jord?
Är det minst 2-3 meter därifrån till ett ojordat uttag?
Seriekoppling tror jag inte riktigt på. I ditt första inlägg skriver "blå och svarta kablar", dvs två st blå och två svarta som kommer "ut från väggen". Och ni fick den tredje radiatorn att fungera genom att koppla ihop de svarta och de blå i denna dosa? Precis som Patrik listade ut i #2.
Var den gamla elradiatorn skyddsjordad?
Sitter den i nåt hörn av rummet där det finns andra metalldelar som har kontakt med jord?
Är det minst 2-3 meter därifrån till ett ojordat uttag?
Seriekoppling tror jag inte riktigt på. I ditt första inlägg skriver "blå och svarta kablar", dvs två st blå och två svarta som kommer "ut från väggen". Och ni fick den tredje radiatorn att fungera genom att koppla ihop de svarta och de blå i denna dosa? Precis som Patrik listade ut i #2.
Ja, alla tre gamla radiatorer i rummet var skyddsjordade. Den tredje radiatorn som nu anslöts är samma som satt där från början, så nu har vi alltså två nya och en gammal i rummet. I rummet finns inga jordade uttag, däremot finns det ojordade uttag inom "räckhåll" från alla tre radiatorerna. Möjlig säkerhetsrisk?
Det stämmer att vi fick den tredje radiatorn att fungera genom att koppla ihop två svarta och två blå trådar. Två av varje färg på var sin gemensam plint, precis som det såg ut tidigare. Vid de andra två radiatorerna var det inte två med samma färg utan en svart och en blå tråd.
Och så funderar jag ju på om effekten kan ha blivit nedsatt som hempularen är inne på.
Det stämmer att vi fick den tredje radiatorn att fungera genom att koppla ihop två svarta och två blå trådar. Två av varje färg på var sin gemensam plint, precis som det såg ut tidigare. Vid de andra två radiatorerna var det inte två med samma färg utan en svart och en blå tråd.
Och så funderar jag ju på om effekten kan ha blivit nedsatt som hempularen är inne på.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Hur kunde alla tre gamla radiatorer vara skyddsjordade om det inte fanns någon skyddsledare framdragen?Henri skrev:Vi byter nu ut de tre gamla elradiatorerna i vardagsrummet från 70-talet till nya LVI-elradiatorer. Hittills är endast två inkopplade medan den tredje anslutningen står tom. Av de två inkopplade radiatorna fungerar nu endast den som har en gul/grön jordkabel samt en blå och en svart kabel från väggen. Övriga två anslutningar har endast blå och svarta kablar från väggen.
Mitt svar beror på okunnighet om facktermer. Samtliga tre gamla radiatorer har en gul/grön tråd - men från "väggen" finns det bara en sådan tråd bakom den radiatorn som jag först kopplade in. Just den radiatorn är ny och fungerade genast och ensam efter inkopplingen.Bo.Siltberg skrev:
Just att en har skyddsjord framdragen och de andra två inte har det kan vara ett fel som inte "märkts". Det krävs dels att någon antingen spontant får för sig att kolla upp hur installationen är gjord eller att någon olycka händer och någon bestämmer sig för att utreda mer än att konstatera "kabeln till golvlampan var skavd, jag fick en stöt när jag tog i lampan och elementet". Dessutom krävs att nån står på sig och hävdar att rätt många elektriker gjorde fel på 70-talet. Det är otroligt vanligt att elementen är jordade trots att man har ojordade uttag.Henri skrev:Om det varit problem med hur installationen av radiatorerna i området gjodes för 40 år sedan borde detta ha varit en fråga under åren för styrelse och årsmöten. Så har dock inte varit fallet. Vi har inte märkt att radiatorerna har haft nedsatt effekt tidigare men funderar på om de nya med elektroniska termostater reagerar annorlunda.
Spekulation: Den som har tillräcklig kunskap för att som "lekman" konstatera dessa fel är gissningsvis dessutom någon som antingen inte orkar ta upp frågan eller som uppfattas som en rättshaverist...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ok då är vi på banan. Din (och alla 144 andras) elinstallations är då sannolikt helt korrektHenri skrev:
Du ska alltså inte ansluta skyddsjorden till dina nya elradiatorer i detta fall. Först när du byter alla uttag till jordade kan du göra det.
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Jag ser lite ny information (eller så har jag missat i läsningen tidigare). Du kopplade alltså in 2 trådar av varje färg till den sista radiatorn, dvs det fanns 4 trådar inte 2 till den?
I så fall kan du glömma allt jag skrivit om seriekoppling osv här ovan. Det byggde på att jag uppfattade att du kopplat in EN svart och EN blå tråd till radiatorn.
Iom. att du kopplat in 2 svarta till radiatorn så har du ju samtidigt kopplat ihop de 2 svarta med varandra. Du får matning till radiatorn i den ena, den andra leder ström vidare till nästa radiator.
I så fall kan du glömma allt jag skrivit om seriekoppling osv här ovan. Det byggde på att jag uppfattade att du kopplat in EN svart och EN blå tråd till radiatorn.
Iom. att du kopplat in 2 svarta till radiatorn så har du ju samtidigt kopplat ihop de 2 svarta med varandra. Du får matning till radiatorn i den ena, den andra leder ström vidare till nästa radiator.
Teoretiskt kan det varit så att den radiatorn med två blå och två svarta har styrt den andra radiatorn med bara en blå och en svart.
Efterklok-tipset är som vanligt att skriva upp hur de gamla grejerna är kopplade innan man lossar sladdarna.
Efterklok-tipset är som vanligt att skriva upp hur de gamla grejerna är kopplade innan man lossar sladdarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Sannolikheten för det är sannolikt låg för elradiatorer från 70-talet, och det har dessutom ingen betydelse.
Ska jag av säkerhetsskäl ta bort min inkoppling för jord i den av de tre radiatorerna som har en gul/grön tråd från "väggen"? Därefter kommer i så fall alla radiatorerna att sakna skyddsjord. Detta är redan fallet med alla uttag i rummet och det kommer jag inte att ändra på.Bo.Siltberg skrev:
Redigerat: