9 494 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
Problem för Open Infra Core AB
Det behövs inte Robust Fiber från nätägaren, det som behövs för PTS stöd är att den person som gör besiktningen av projektet har RobustFiber cert. Sen ska man som sagt följa standarden eller göra bättre.SågspånPappspikEternit skrev:
PTS undrar jag vad de egentligen kan göra innan projektens slutdatum. I teorin har Open Infra fram till 1 december på sig att få färdigt vissa projekt.
Själv hoppas jag att Open Infra bara inser att de inte lär få speciellt mycket pengar av PTS, och självmant drar tillbaka sina ansökningar. Om det är möjligt, jag vet inte exakt hur det funkar. För egen del skulle jag enbart se det som en vinst, även om det blir en fördröjning på fiberanslutningen. Om de kommunala bredbandsbolagen tar över, slipper man sitta fast som kund hos Open Infra, som har stora problem med driftsäkerheten i sina nät vad jag har läst.
Jag vet inte så noga vad standarden säger. Men när Open Infra låter fiberdukten ligga öppet på marken eller nergrävd 10 cm samt struntar i att skyddsslangen är avsliten tror jag inte att de följer standarden. Att de sedan dragit sig tillbaka och via mail meddelat att projektet är avslutat utan att de gjort någon slutbesiktning ökar inte förtroendet. Open infra är inte seriösa. Det saknas både kompetens och ambition för att göra ett bra jobb.B Boan skrev:
det finns ju minsta djup specade beroende på vilken typ av fiber som ligger i samt var det är...A Avemo skrev:Jag vet inte så noga vad standarden säger. Men när Open Infra låter fiberdukten ligga öppet på marken eller nergrävd 10 cm samt struntar i att skyddsslangen är avsliten tror jag inte att de följer standarden. Att de sedan dragit sig tillbaka och via mail meddelat att projektet är avslutat utan att de gjort någon slutbesiktning ökar inte förtroendet. Open infra är inte seriösa. Det saknas både kompetens och ambition för att göra ett bra jobb.
Jag själv har mobilt bredband från Comviq med obegränsad surf och 5G för 399kr mån och man får en 5G router värd 3900kr på köpet om man binder sig på 2 år fungerar helt kanon fast vi bor ca 1 mil utanför stan. Jag är super nöjd bytte från Tele 2 till Comviq för 4 månader sedan för nästan halva priset!
Japp. Känns igen. Här la de ner hela kalaset 10 cm under marken, ovan mark där det råkade finnas sten. De struntade sedan helt i vad som var överenskommet genom avtal och inskrivet i servitut. Avtalat var att all dragning av fibern skulle ske på samfällighetens mark (under asfalt). På husägarnas mark skulle grävning ske endast från tomtgränsen till anslutningspunkten. Efter två år hade de inte ens påbörjat arbetet. På dagen två år försökte jag, helt enligt avtal, dra mig ur projektet. Trots att en sådan klausul fanns i kontraktet hotade de med både det ena och det andra och hävdade att de hade rätt att få full betalning vid avhopp. Jag orkade inte krångla med dem.A Avemo skrev:Jag vet inte så noga vad standarden säger. Men när Open Infra låter fiberdukten ligga öppet på marken eller nergrävd 10 cm samt struntar i att skyddsslangen är avsliten tror jag inte att de följer standarden. Att de sedan dragit sig tillbaka och via mail meddelat att projektet är avslutat utan att de gjort någon slutbesiktning ökar inte förtroendet. Open infra är inte seriösa. Det saknas både kompetens och ambition för att göra ett bra jobb.
En eftermiddag när jag kom hem från jobbet fann jag fem balter i trädgården, som hade grävt upp hela trädgården och använt den för all transport av fiber till grannarna i området. Då härsknade jag till rejält och ställde till en rejäl scen, vilket till slut ledde till att deras projektledare kom ut och pratade med mig, Den jäveln ljög mig rätt upp i ansiktet och menade att ingen lovat att grävning skulle ske ute i asfalten. Därefter hotade han med att OpenInfra skulle stämma mig om jag försökte sätta käppar i hjulen för projektet.
Uppkopplingen har dragits med ständiga sriftavbrott pga ”arbeten i nätet”. Vi flera tillfällen har avbrotten pågått i flera veckor. Har just nu varit utan fungerande uppkoppling i snart 4 veckor.
OpenInfra är första klassens bondfångare och lurendrejare. Det är ett under att de tillåts fortsätta sin verksamhet. Det skulle inte förvåna mig en sekund om det skulle visa sig att den organiserade brottsligheten ligger bakom dem…
Det är ju det som de lever på. Att de flesta inte orkar krångla. Jag vägrade att betala trots inkopplad fiber med hänvisning till att de inte var färdiga i området. De försökte hävda att det inte hade med saken att göra. När det drog ut på tiden så blev det lika mycket för att jag inte vill ha ett avtal med det skojarföretaget. Efter ett par samtal med projektledaren så slutade de att skicka påminnelser. De orkar inte heller krångla hur mycket som helst. Och om de verkligen skulle dra det till domstol har de kanske inte så mycket att hämta. Så här vackert ligger fibern på ett ställe. Inget färdigställande, ingen slutbesiktning inga pengar enligt avtal för markupplåtelsen. Bara ett mail som talade om att projektet var avslutat. De saknar både kompetens och ambition att göra ett bra jobb.JohnH76 skrev:
Jag borde ha satt mig emot mer. Men livet innehåller många prövningar och man orkar inte alltid.A Avemo skrev:Det är ju det som de lever på. Att de flesta inte orkar krångla. Jag vägrade att betala trots inkopplad fiber med hänvisning till att de inte var färdiga i området. De försökte hävda att det inte hade med saken att göra. När det drog ut på tiden så blev det lika mycket för att jag inte vill ha ett avtal med det skojarföretaget. Efter ett par samtal med projektledaren så slutade de att skicka påminnelser. De orkar inte heller krångla hur mycket som helst. Och om de verkligen skulle dra det till domstol har de kanske inte så mycket att hämta. Så här vackert ligger fibern på ett ställe. Inget färdigställande, ingen slutbesiktning inga pengar enligt avtal för markupplåtelsen. Bara ett mail som talade om att projektet var avslutat. De saknar både kompetens och ambition att göra ett bra jobb.
[bild]
Shit… Det ser ännu värre ut än här.
Synd att svenska myndigheter är så jäkla flata. De kör utredningar som pågår i ett halvt decennium bara för att konstatera att de behöver göra fortsatta utredningar. De borde ha satt stopp för Open Infras verksamhet för länge sedan.
Jag tror att Open Infra är mycket flitiga med avtalsbrott och lösa, osanna påståenden. Men det är inte olagligt. Det finns ingen polis som är intresserad av att utreda Open Infra för att de inte uppfyller sina avtal. Det är helt upp till den drabbade att ta det till domstol om den orkar. Det orkar inte de flesta och därför kan de fortsätta.JohnH76 skrev:
Därför måste lärdomen bli att inte nöja sig med att titta på ett avtal. Open Infra bryr sig inte om att följa avtal. Så det enda rimliga är att säga nej till allt samröre med dem.
Är väl bara att gräva av fibern för området i tid och otid, om den inte ligger nergrävd ske dokumentationen säger kan det knappast vara ditt fel?JohnH76 skrev:
Japp. Känns igen. Här la de ner hela kalaset 10 cm under marken, ovan mark där det råkade finnas sten. De struntade sedan helt i vad som var överenskommet genom avtal och inskrivet i servitut. Avtalat var att all dragning av fibern skulle ske på samfällighetens mark (under asfalt). På husägarnas mark skulle grävning ske endast från tomtgränsen till anslutningspunkten. Efter två år hade de inte ens påbörjat arbetet. På dagen två år försökte jag, helt enligt avtal, dra mig ur projektet. Trots att en sådan klausul fanns i kontraktet hotade de med både det ena och det andra och hävdade att de hade rätt att få full betalning vid avhopp. Jag orkade inte krångla med dem.
En eftermiddag när jag kom hem från jobbet fann jag fem balter i trädgården, som hade grävt upp hela trädgården och använt den för all transport av fiber till grannarna i området. Då härsknade jag till rejält och ställde till en rejäl scen, vilket till slut ledde till att deras projektledare kom ut och pratade med mig, Den jäveln ljög mig rätt upp i ansiktet och menade att ingen lovat att grävning skulle ske ute i asfalten. Därefter hotade han med att OpenInfra skulle stämma mig om jag försökte sätta käppar i hjulen för projektet.
Uppkopplingen har dragits med ständiga sriftavbrott pga ”arbeten i nätet”. Vi flera tillfällen har avbrotten pågått i flera veckor. Har just nu varit utan fungerande uppkoppling i snart 4 veckor.
OpenInfra är första klassens bondfångare och lurendrejare. Det är ett under att de tillåts fortsätta sin verksamhet. Det skulle inte förvåna mig en sekund om det skulle visa sig att den organiserade brottsligheten ligger bakom dem…
Open Infra leverar igen:
https://www.vetlandaposten.se/2025-11-14/bredbandsbolag-graver-av-ledningar-polisanmalt/
(Betalvägg Bonnier News)
Skickar med några citat:
Bredbandsbolag gräver av ledningar – polisanmält
-
I somras började grävandet och Njudung Energi fick begäran om ledningskoll i Skedetrakten. De markerade då kablar för att undvika avgrävningar.
Men Njudung Energis bredbandschef Timo Tinderbeck berättar att jourpersonal larmades ut till Skede en helg i industrisemestern då cirka 1,5 kilometer av stomnätet med fiber var förstört.
-
- Vi försökte få dem att sluta gräva men de bara fortsatte. Grävarbetarna från ett företag pratade bara dålig engelska. De ville varken lyssna eller samarbeta. Det tog oss cirka tolv timmar att akutlaga stomfibern. Dagen efter grävde de av vårt fibernät igen, säger Timo Tinderbeck.
Njudung Energi polisanmälde då Open Infra. Grävföretaget förstörde även ledningar för gatljus i Skedetrakten.
-
Vi fick ännu ett larm. De hade då borrat sig in i vår fiberbrunn som är märkt med Njudung Energi, och bara dragit in massa slangar och fibrer. Då gjorde vi ännu en polisanmälan om egenmäktigt förfarande, säger Timo Tinderbeck.
Hur länge ska det här skurkföretaget få hålla på ostört med sina minst sagt okonventionella metoder?
https://www.vetlandaposten.se/2025-11-14/bredbandsbolag-graver-av-ledningar-polisanmalt/
(Betalvägg Bonnier News)
Skickar med några citat:
-
I somras började grävandet och Njudung Energi fick begäran om ledningskoll i Skedetrakten. De markerade då kablar för att undvika avgrävningar.
Men Njudung Energis bredbandschef Timo Tinderbeck berättar att jourpersonal larmades ut till Skede en helg i industrisemestern då cirka 1,5 kilometer av stomnätet med fiber var förstört.
-
- Vi försökte få dem att sluta gräva men de bara fortsatte. Grävarbetarna från ett företag pratade bara dålig engelska. De ville varken lyssna eller samarbeta. Det tog oss cirka tolv timmar att akutlaga stomfibern. Dagen efter grävde de av vårt fibernät igen, säger Timo Tinderbeck.
Njudung Energi polisanmälde då Open Infra. Grävföretaget förstörde även ledningar för gatljus i Skedetrakten.
-
Vi fick ännu ett larm. De hade då borrat sig in i vår fiberbrunn som är märkt med Njudung Energi, och bara dragit in massa slangar och fibrer. Då gjorde vi ännu en polisanmälan om egenmäktigt förfarande, säger Timo Tinderbeck.
Hur länge ska det här skurkföretaget få hålla på ostört med sina minst sagt okonventionella metoder?
Open Infras svar är klockrent:snaggletooth skrev:
Open Infra leverar igen:
[länk]
(Betalvägg Bonnier News)
Skickar med några citat:
-
-
-
– Jag tror Njudung energi mest är kritiska eftersom de inte fick stödet att gräva fiber.
Japp, detsamma gäller precis varenda annan ledningsägare i Sverige; vi är bara avundsjuka.useless skrev:
Som kommentar till inlägg #40 kan jag nämna att Open Infra grävde sönder våra ledningar på ett par ställen i somras.Jag försökte då få tag på deras projektledare för att fråga om de ville att vi skulle sätta ut våra ledningar i området, med tanke på att de bara verkade vara ca halvvägs genom projektet. Jag fick ingen som helst respons på frågan och det var nog mer tur än skicklighet att de inte gjorde kaos av fler delar av vårt nät.
Klicka här för att svara