hej ! Dom nya våtrums skivorna har skapat stora problem,för hantverkaren .det räcker att jag tänker på dom , så börjar det o klia.nu pratar jag om dom med glasfiber på o i . ni andra som har arbetat med dessa skivor , vad har ni för synpunkter ? man ska väl inte behöva gå omkring som en rymdvarelse en hel arbetsdag .
Det finns Aquapanel , men va tunga. denna skiva finns även 900x1200
Redigerat:
Jon _h du som är kunnig på badrum. ett badrum som är klätt med den gammla gipsen , o behandlats med ett riktigt tätskikt , kommer det att uppstå problem med detta badrum ? min personliga uppfattning e att det inte uppstår problem. om jag har fel,kommer det att va många badrum som kommer att få göras om framöver. det är nog värre för dom som har putsade fasader på frigolit som monterats utan luftspalt .ni som kommer att göra våtrum ,gå på dom nya rekommendationerna, o inte mina teorier .
Om tätskiktet är godkänt, helt riktigt utfört och alla genomföringar toktäta så uppstår det inga problem även med vanlig kartonggips. Men de flesta badrum uppfyller inte de här kraven. Att man skärpt kraven på vilka skivor som får användas är för att skapa marginaler, så att konstruktionen blir mindre känslig mot slarv i utförandet.
tack för snabbt svar jon_h . då resonerar vi på samma sätt
Eller specialfallet med dusch mot yttervägg. Kartonggips inspärrad mellan två täta skikt, tätskiktet på badrumsväggen och byggplasten i väggen. Visst blir det problem då, ibland ?jon_h skrev:
Men dessa bilder är väl från ett lite äldre badrum, dvs inte allra senaste generationens tätskikt ?
Men i vilket fall som helst, tom med fibercementskivor i väggarna skulle jag personligen sova mer gott om nätterna om jag tilsett att det finns lite ventilation i utrymmet mellan tätskikt och difftät plast (om nu duschen ligger mot det området). Det är säkert ruskig overkill, men så tänker jag iaf.
Men i vilket fall som helst, tom med fibercementskivor i väggarna skulle jag personligen sova mer gott om nätterna om jag tilsett att det finns lite ventilation i utrymmet mellan tätskikt och difftät plast (om nu duschen ligger mot det området). Det är säkert ruskig overkill, men så tänker jag iaf.
tjenare Mikael ! här saknades tätskikt . Jag tror inte ,varken primer eller gummi va uppfunnit,vid denna tidpunkt . Jag lägger in hur det ser ut nu.