I fredags byttes elmätaren ut. Sedan blev det konstigt. Som en fas fattades men ändå inte. Felen flyttade sig. Kylskåpet fungerade ibland om jag slog på elspisen. En värmefläkt fungerade när den gick i tomma. Vred upp termostaten och då stannade fläkten. Felanmälan och berättade för tekniker som kom..Han mätte upp spänningen och den var ok. Sedan for han. Tror inte att felet är på något efter mätaren så i morgon ringer jag igen. Verkar som det blir spänningsfall när jag förbrukar el. Med trixande av strömbrytare kan jag tillfälligt köra något. Men kör elverk i helgen.
Kan tillägga att tex micron ibland fungerar, svagt brummar eller bara lyser svagt. Belysning fungerar sporadisk .

Redigerat:
Låter som strömmen går bakvägen genom någon trefas apparat.
Dvs börja med att kolla så alla dina säkringar är hela.

• Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Som sagt det låter som att det fattas en fas in i huset. Kolla så att mätarsäkringarna är hela och ordentligt åtdragna, kolla även spänning på utgående plint från mätarskåp.

Alla säkringar är ok. Tror det blev fel när mätaren blev bytt. Spänningen sjunker vid belastning.

Det är ju inte mycket som kan gå fel så det är enkelt att kolla, MEN man måste öppna och titta och rycka lite i tåtarna och det är inget som "vem som helst" ska göra. Så anser nätägaren att det är ok på deras sida får du ta dit en egen elektriker som kollar.

E elmont skrev:
Det är ju inte mycket som kan gå fel så det är enkelt att kolla, MEN man måste öppna och titta och rycka lite i tåtarna och det är inget som "vem som helst" ska göra. Så anser nätägaren att det är ok på deras sida får du ta dit en egen elektriker som kollar.
Eftersom problemen uppstod efter mätarbytet så tror jag att något blev fel där. Varför skulle det bli uppstå just då och på något som var strömlöst?

K
D Drivax68 skrev:
Eftersom problemen uppstod efter mätarbytet så tror jag att något blev fel där. Varför skulle det bli uppstå just då och på något som var strömlöst?
Lite felsökning kan du ju göra själv. Börja med att bryta alla säkringar och kontrollera funktionen hos apparater tills de plötsligt inte fungerar längre... så kan du kanske ringa in felet! Börja med att bryta allt utom till micron... testa micron i ett annat uttag...

Hade inte pysslat vidare själv utan ringt på nytt. Se till så du kan demonstrera felen när teknikern är på plats och var tydlig med att det inte var så innan de bytte mätare.

• Gilla
Drivax68
  • Laddar…
Huvudbrytaren som håller på att ge sig?

• Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
B brandes skrev:
Huvudbrytaren som håller på att ge sig?
Kanske det. Den är riktigt gammal.

Hur gick det?

A Alexn72 skrev:
Hur gick det?
Felaktigt utfört mätarbyte. Ingen jord inkopplad så det fanns ingen nolledare i fastigheten. Fick ta hit en elfirma som felsökte och hittade felet. 400 volt sporadiskt i 220 volts ledningar bla. Elektrikern sa att jag haft tur som inte fått en elstöt och att det inte började brinna. En massa elprylar är nu förstörda. Har dialog med de som utförde bytet.

• Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hoppsan. Tur att de var en elektriker som bytte mätaren. Kunde gått illa om de varit nån hemmapulare som gjort bytet
..:thinking:

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hoppsan. Tur att de var en elektriker som bytte mätaren. Kunde gått illa om de varit nån hemmapulare som gjort bytet
..:thinking:
Elmätaren byts på uppdrag av E:surprised:n. Behövs ingen elektriker till det. Det snabbutbildas personer som endast får utföra bytet. Men uppdragsgivaren är behörig och har ansvaret.

tommib
Poängen som Alexn72 gjorde är att även personer som enligt lagen får göra dessa åtgärder kan göra fel. Och gör det, bevisligen.

En slutsats man kan dra av detta är att nuvarande ordning avseende elinstallationer inte alltid främjar säkerheten.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.