E
Försöker skruva 6 mm gips på spånskiva, på en hel del av skruvarna reser sig gipsen runt skruven som på bilden. Vad gör jag för fel? Har provat flera olika typer av gipsskruv men det blir samma ändå.

IMG_3571.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir så med gipsskruv på 6 mm, tror det är pga att pappen är armerad med glasfiber.
13mm skivor är bättre att använda.

Prova med spånskiveskruv istället kanske funkar bättre ?

Eller sätt upp skivorna med sättlim bara.

Det kan vara värt att prova lite olika gipsskruvar.
När vi skruvade renoveringsgips hos oss så fungerade den här skruvtypen från grabbers väldigt bra, tätare gänga och dubbelhuvud verkade hjälpa.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sättlim är ett elände. Det går åt kupiösa mängder lim.

Thomas_Blekinge skrev:
Sättlim är ett elände. Det går åt kupiösa mängder lim.
Aha!
Tur att vi inte visste det när vi renoverade badrummet i fritidshuset :)

Gipsbruk som du drar ut med tandspackel och sen någon enstaka skruv längs kanterna får att hålla upp det hela medansvar gipsbruket gottar till sig

E
Tack för hjälpen. Ska prova när jag gör klart resten.:thumbup:

• Gilla
kalliz
  • Laddar…
Jag tycker Biltemas gipsskruv funkar bra. Mycket mycket bättre än andra billiga skruv jag använt iaf.

Min erfarenhet är att det är bättre att skuva i skruven med full fart på skruvdragaren i ett moment. Om man inte lyckats skruva in skruven helt och drar åt lite extra efteråt så blir det sämre resultat. Gäller mao att ha lite känsla så att man drar i skruven till rätt läge första gången.

jag använde hårdgipsskruv med lite mindre skalle från Byggmax (Heco) har funkat bra. Jag hade samma problem som dig innan jag blev tipsad om denna skruven.

Tryck hårdare med skruvdragare och gärna med handen intill skruven så att inte skivan lyfter från underlaget medan skruven dras i. Alternativt är underlaget så ojämnt (eller mjukt) att skivan inte får kontakt. När det ser ut som på bilden hänger skivan i pappen bara eftersom gipset är knäckt. Spackling blir heller inte bra eftersom skivan kommer att röra sig om man trycker på den. Skivan måste vara intakt och sitta dikt an mot underlaget i fästpunkterna om det ska bli bra. Ta bort skruven och skruva i en ny en bit ifrån skadan.

Spånskiveskruv funkar inte på gips efter som skallen borrar sig ner i materialet och tar bort pappen som skruven ska vila mot.

Sättlim, nej. Stackars den som behöver ta bort skivan i framtiden.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.