Dags att byta vår gamla toalettstol, en Svedbergs 9023 mot en ny. De där nya kondensfria cisternerna är väl bra, men kräver så vitt jag förstår hyfsat med utrymme ovanför stolen om man vill komma åt spolmekanismen. Och förr eller senare behöver man ju det. Vi har skåp ovanför stolen så det blev en stol av den gamla typen, med ett "lock" ovanpå cisternen. En IDO Gloss.
Det var lätt att ta bort den gamla stolen. Funkade fint att rengöra klinker där den gamla har stått. Sedan börjar problemen.
Problem nr 1: Den nya stolens rör som ska monteras i avloppsröret sitter "längre in" än den gamla stolens rör (som satt i bakkant av stolen"). Om än avloppsrörets mitt är 10 cm från väggen (vilket väl är någon slags standard) så blir det trångt eftersom det finns rör som tar plats (se bild).
Problem nr 2: Jag tänker att jag kanske testar med lite våld för att se om rören blir belastade, men inte heller det gick. Jag får inte på stolen på avloppsröret - det verkar som om IDO:ns rör är för stor??? Kan det stämma? Avloppsrör ur golvet har ju 100 mm innerdiameter medan IDO:ns rör verkar vara större än så?
Någon som har något förslag? Är det rått våld som gäller?
Bör jag flytta rören?