187 994 läst ·
634 svar
188k läst
634 svar
Privatimport från utanför EU
Nu är ju den här tråden 11 sidor lång i dagsläget, så den är ju lite oöverskådlig. Någonstans tidigare har det skrivits att amerikanska batteriladdare i regel inte fungerar med 230-240V. Det löser man lätt med att koppla en 230V ==> 110 V transformator på 100-300 VA (Watt) före batteriladdaren. Sådana finns bland annat på Teknikmagasinet, Clas Ohlsson, Kjell & Co och Hobbex.
Jo - det vet jag. Det är så man skall göra!mattiasp skrev:Nu är ju den här tråden 11 sidor lång i dagsläget, så den är ju lite oöverskådlig. Någonstans tidigare har det skrivits att amerikanska batteriladdare i regel inte fungerar med 230-240V. Det löser man lätt med att koppla en 230V ==> 110 V transformator på 100-300 VA (Watt) före batteriladdaren. Sådana finns bland annat på Teknikmagasinet, Clas Ohlsson, Kjell & Co och Hobbex.
(CO har dyrare transformatorer, men med skilda lindningar - har det någon praktisk fördel?)
Men sedan kan man ju vara nyfiken också på om ladddarna är lika invändigt.
Jag har en svensk 230 V-version och en amerikansk 110 V-version av Makitas DC18RA-laddare och de ser olika ut inuti. Nu var det några månader sen jag kollade så jag kan inte räkna upp skillnaderna men den laddaren ska man nog inte försöka mata med fel spänning.Zero skrev:
Hejsan allihop. Hoppar in i tråden då jag ser att det funnits funderingar kring vad som gäller med tull osv.
Jag arbetar bl.a. som tullombud och bör kunna assistera er en del med råd om hur man klassificerar sina varor och därmed får fram vilken tullsats som gäller, och likaså om du behöver tillstånd till att göra det. Det du behöver få fram är en varukod (statistisk kod, HS, KN etc).
Redan nu vill jag passa på att informera om att det är inte tullverket självt som avgör dessa koder, då de även används mycket för statistik, vilket är anledningen till att man behöver särskilja varor.
I USA (som den mesta diskussionen här handlar om) använder man sig nästan uteslutande av en sk. HS-kod (HS #) av vilka de första 6 siffrorna bör stämma mot hur det klassas i EU, så om ni kan få detta nummer från leverantören är det ganska enkelt att få fram tullsatser etc. Om inte så får ni bläddra er fram till en kod. Oavsett vilket så görs det i tullverkets taric-system.
http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagAvdelningar.cgi gäller om du bill bläddra själv, och http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagNrDetaljerFrame.cgi gäller om du vet vilken kod det är.
För övrigt, vill ni bläddra så kan jag tipsa er om att det mesta av det ni vill komma i kontakt av troligtvis ligger i kapitel 84-85.
Som nämnts tidigare i tråden går det även att ringa till tullverket. Ring 0771-520 520, tryck 1 och 1 igen så kommer man till tullsvar, upplysningen. Och tro mig, även om jag inte jobbar på tullverket själv så vill jag nog säga att vi som jobbar med tullar är inte så farliga som många tror. Vi vill bara skydda er alla från att farliga och illegala föremål passerar våra gränser, samt att allt sker helt korrekt. Med det sagt, var inte orolig för att ringa till tullverkets upplysning om ni är osäkra. Det är ju era skattepengar som betalar för den upplysningen i vilket fall.
Jag arbetar bl.a. som tullombud och bör kunna assistera er en del med råd om hur man klassificerar sina varor och därmed får fram vilken tullsats som gäller, och likaså om du behöver tillstånd till att göra det. Det du behöver få fram är en varukod (statistisk kod, HS, KN etc).
Redan nu vill jag passa på att informera om att det är inte tullverket självt som avgör dessa koder, då de även används mycket för statistik, vilket är anledningen till att man behöver särskilja varor.
I USA (som den mesta diskussionen här handlar om) använder man sig nästan uteslutande av en sk. HS-kod (HS #) av vilka de första 6 siffrorna bör stämma mot hur det klassas i EU, så om ni kan få detta nummer från leverantören är det ganska enkelt att få fram tullsatser etc. Om inte så får ni bläddra er fram till en kod. Oavsett vilket så görs det i tullverkets taric-system.
http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagAvdelningar.cgi gäller om du bill bläddra själv, och http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagNrDetaljerFrame.cgi gäller om du vet vilken kod det är.
För övrigt, vill ni bläddra så kan jag tipsa er om att det mesta av det ni vill komma i kontakt av troligtvis ligger i kapitel 84-85.
Som nämnts tidigare i tråden går det även att ringa till tullverket. Ring 0771-520 520, tryck 1 och 1 igen så kommer man till tullsvar, upplysningen. Och tro mig, även om jag inte jobbar på tullverket själv så vill jag nog säga att vi som jobbar med tullar är inte så farliga som många tror. Vi vill bara skydda er alla från att farliga och illegala föremål passerar våra gränser, samt att allt sker helt korrekt. Med det sagt, var inte orolig för att ringa till tullverkets upplysning om ni är osäkra. Det är ju era skattepengar som betalar för den upplysningen i vilket fall.
Hej,
har precis beställt Makita LXT601 och skall köpa en transformator. Är det en jordad eller ojordad usa plugg på laddaren - det är väl 2- resp 3-polig? Hittade en transformator på CO, den är 2-polig.
Tack för alla bra inlägg och svar (framför allt phl)
har precis beställt Makita LXT601 och skall köpa en transformator. Är det en jordad eller ojordad usa plugg på laddaren - det är väl 2- resp 3-polig? Hittade en transformator på CO, den är 2-polig.
Tack för alla bra inlägg och svar (framför allt phl)
Posten har kommit med mina tidigare USPS paket.
Om jag inte minns helt galet kom det första med Schenker Privpak.
Prova sök på www.posten.se och se om du får någon träff på kollinumret.
Om jag inte minns helt galet kom det första med Schenker Privpak.
Prova sök på www.posten.se och se om du får någon träff på kollinumret.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
welph: som jag skrev på förra sidan i den här tråden tog det en hel vecka för mig, från det att tullen fick grejerna, så den 16:e om det går som för mig..
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Ah men då är ju dina grejer inte längre i tullens onda klor (pyttsan att det handlar om att "skydda oss" när jag betalar tull, självförnekelse på hög nivå det....).
Klipper in infon för min shipment från iship.com som referens för otåliga, segare än detta ska väl ingen behöva ha det:
Scan History:
July 01, 2008 7:04 am Attempted Delivery Abroad SWEDEN
July 01, 2008 2:05 am Attempted Delivery Abroad SWEDEN
June 27, 2008 2:43 pm Out of Foreign Customs
June 24, 2008 2:21 pm Into Foreign Customs
June 24, 2008 2:21 pm Arrived Abroad MALMO TOFTANAS SWEDEN
June 14, 2008 6:07 am International Dispatch NJI UNITED STATES
June 12, 2008 3:48 pm Acceptance WATERBURY , CT 06701
Jag lade ordern den 8:e och var duktig snabb på gräva fram rätt banköverförings-referens-nuffror från telefonbank när dom mailade och bad om det den 9:e.
Klipper in infon för min shipment från iship.com som referens för otåliga, segare än detta ska väl ingen behöva ha det:
Scan History:
July 01, 2008 7:04 am Attempted Delivery Abroad SWEDEN
July 01, 2008 2:05 am Attempted Delivery Abroad SWEDEN
June 27, 2008 2:43 pm Out of Foreign Customs
June 24, 2008 2:21 pm Into Foreign Customs
June 24, 2008 2:21 pm Arrived Abroad MALMO TOFTANAS SWEDEN
June 14, 2008 6:07 am International Dispatch NJI UNITED STATES
June 12, 2008 3:48 pm Acceptance WATERBURY , CT 06701
Jag lade ordern den 8:e och var duktig snabb på gräva fram rätt banköverförings-referens-nuffror från telefonbank när dom mailade och bad om det den 9:e.
welph> 2 dagar från det att det anländer till landet, tills dess att det genomgått tullbehandling, och omhändertagande för vidare transport låter helt ok. Det är semestertider, och då kan man få vänta betydligt längre än så. I synnerlighet om avsändaren missade att ange en varukod. Måste man börja klassificera godset får det hos många leverantörer dels lägre prioritet för att hålla flödet uppe, dessutom tar det ganska lång tid att klassa gods om det inte är helt uppenbart vad det är.
Gissa varför företagare använder föreklat förfarande för snabbare hantering, tullkredit för att inte behöva betala direkt och ofta tullombud för att slippa deklarera det själv?
Gissa varför företagare använder föreklat förfarande för snabbare hantering, tullkredit för att inte behöva betala direkt och ofta tullombud för att slippa deklarera det själv?