11 302 läst ·
35 svar
11k läst
35 svar
Privat husförsäljning närmar sig, vad behöver jag göra för att det ska ske korrekt?
Sida 1 av 3
Hej, har ett hus till salu och har haft ett par som tittat fler gånger och nu har de bestämt sig för att de vill köpa huset.
Det är säkert en hel del att tänka på och jag tänkte att det finns säkert en del här som kan hjälpa mig med detta.
Vad som är klart:
Jag (och mitt ex) har flyttat ut nästan allt lösöre.
Vi (jag och mitt ex samt köparna) är överens om priset.
De har undersökt huset (ingen besiktningsman har tittat).
Energideklaration är gjord och de har fått en kopia.
De har fått lånelöfte från sin bank.
Jag tänkte ringa min bank i morgon och kolla vad de säger.
Det finns lån som jag/vi måste lösa men det är antagligen den enkla biten och det görs ju när huset är sålt.
Vad måste jag göra före försäljningen kan ske, i form av pappersarbete och vilka dokument måste finnas tillgängliga?
Måste det göras en husbesiktning av en "godkänd besiktningsman"?
Och vad behöver mer göras för att det ska bli en trevlig affär där alla parter är nöjda.
Jag har ju träffat spekulanterna flera gånger och de gillar både huset och tomten och det är verkligen härligt med några som känner att de har planer för fastigheten, något som jag och mitt ex hade men som aldrig blev sanna då orken inte fanns för att ro iland projektet.
Mvh Texas
Det är säkert en hel del att tänka på och jag tänkte att det finns säkert en del här som kan hjälpa mig med detta.
Vad som är klart:
Jag (och mitt ex) har flyttat ut nästan allt lösöre.
Vi (jag och mitt ex samt köparna) är överens om priset.
De har undersökt huset (ingen besiktningsman har tittat).
Energideklaration är gjord och de har fått en kopia.
De har fått lånelöfte från sin bank.
Jag tänkte ringa min bank i morgon och kolla vad de säger.
Det finns lån som jag/vi måste lösa men det är antagligen den enkla biten och det görs ju när huset är sålt.
Vad måste jag göra före försäljningen kan ske, i form av pappersarbete och vilka dokument måste finnas tillgängliga?
Måste det göras en husbesiktning av en "godkänd besiktningsman"?
Och vad behöver mer göras för att det ska bli en trevlig affär där alla parter är nöjda.
Jag har ju träffat spekulanterna flera gånger och de gillar både huset och tomten och det är verkligen härligt med några som känner att de har planer för fastigheten, något som jag och mitt ex hade men som aldrig blev sanna då orken inte fanns för att ro iland projektet.
Mvh Texas
Inga konstigheter, köpte mitt hus utan mäklare och vi träffades bara på banken, löste in lånet och de fixade allt pappersjox. Är det pengar som ska fördelas mellan er, besluta hur innan besöket på banken. Besiktningsman är inget krav eller något du behöver tänka på, det är köparens ansvar.
Håller med före gående talare, men om lånen är tagna på huset och det är bindningstid kvar på dem så kommer det att kosta ränteskillnadsersättning för det på lösen dagen. Lösen av lånen görs samtidigt med affären om inga andra ök är gjorda med er bank.
Okej, ja det låter ju enkelt. Nja det kan eventuellt finnas pengar som ska fördelas då mitt ex la en högre kontantinsats än mig. Hon har dock inte framfört några anspråk på det. Tror inte att det blir nån direkt vinst, blir det det så får hon för min del ta den oavsett storlek. Jag bryr mig (tyvärr) inte så mycket om pengar. Får vi skjuta till pengar så gör jag det utan krav på att hon ska göra det. Medel finns så att det räcker.Robert63 skrev:
Jag googlade på ränteskillnadsersättning och hittade på en sida (http://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/ranteskillnadsersattning) där man kan beräkna vad det skulle kosta att lösa lånet tidigare och det var inga stora pengar om jag nu fyllde i kolumnerna rätt. Kan ni hjälpa mig att fylla i denna så jag vet om jag gjort rätt?cecar33 skrev:
Jag har inga problem med att lägga upp summorna här. Även om det kostar att lösa lånen så är det bättre än att stå kvar med huset, då både jag och exet har andra boenden nu, huset står tomt.
Exet bor dessutom inte kvar i Sverige, måste hon vara med vid ägarbytet/lös av lånet eller kan jag ha en fullmakt om det är okej för henne/banken?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
En fullmakt, korrekt formulerad och bevittnad är helt OK.Texas skrev:
http://www.foretagande.se/gratis-mall-fullmakt/
Vi köpte en tomt utan mäklare och vi och säljaren hade samma bank (fast olika kontor). Vår bankkontakt hade kontakt med hennes bankkontakt och kollade att hon ägde tomten (lagfart fanns inte än).
Vi skrev under ett köpeavtal (finns färdiga mallar)
Sedan träffades vi på vår bank och där fixades allt med lagfart, bolån, mm. Allt gick väldigt smidigt.
Sedan träffades vi på vår bank och där fixades allt med lagfart, bolån, mm. Allt gick väldigt smidigt.
Ok, tack för länken får se om den kommer till användning eller om det fungerar med nedanstående.KnockOnWood skrev:
Mitt ex antog att man borde kunna skriva under digitalt (precis som jag gjorde idag när jag skulle styrka min identitet mot banken när jag var i telefonkontakt med dom), och det ska jag kolla med banken. Det känns inte som en omöjlighet.
Det låter nästan för smidigt, jag hoppas att det blir lika för oss, oavsett om vi har olika banker eller ej.harry73 skrev:Vi köpte en tomt utan mäklare och vi och säljaren hade samma bank (fast olika kontor). Vår bankkontakt hade kontakt med hennes bankkontakt och kollade att hon ägde tomten (lagfart fanns inte än).
Vid min telefonkontakt idag med banken så fick jag beskedet att det inte tillkommer några avgifter på varken topp- eller bottenlånet.cecar33 skrev:
Däremot så har vi en kontokredit som vi kunde utnyttja för husrenoveringen som skulle kosta att lösa, men storleken på ränteskillnadsersättningen låg i dagsläget på under 1400 kronor.
Köparnas bank skulle enligt vår bank sköta inlösen av våra lån, och det känns bra att de hanterar den biten.
4 kap. 1 § jordabalken. Det är inte möjligt att underteckna överlåtelseavtal (eller köpebrev om det är aktuellt) digitalt. Underskriften måste vara i original, annars är köpet ogiltigt och köparna kommer inte att få lagfart.Texas skrev:
Vi sålde vårt hus privat. Det är inte så svårt, men tänk på att både kontrakt och överlåtelse ska vara bevittnat av två vittnen.
Vi gjorde det enkelt för oss och skrev av alla mäklarens papper från huset som vi köpte. Annars kan jag tipsa om att Länsförsäkringar har en mäklartjänst där de fixar pappersarbetet vid privatförsäljning till en rimlig summa.
Vi gjorde det enkelt för oss och skrev av alla mäklarens papper från huset som vi köpte. Annars kan jag tipsa om att Länsförsäkringar har en mäklartjänst där de fixar pappersarbetet vid privatförsäljning till en rimlig summa.
Jag pratade med vår köpare idag och fick reda på att de har Swedbank. Han hade varit i kontakt med dessa och fått besked om att de fixade pantbreven om de var digitala, vi övertog pantbreven 2003 när vi köpte huset och jag antar att de är digitala. Jag ringde till Swedbank och hon jag talade med trodde att så var fallet och då behöver inte vi sköta den biten.Plåthuset skrev:
Passade på att fråga om underteckningen och det fungerar inte digitalt, det måste vara som du skriver, i original. Det fungerar bra med en fullmakt, men bankkvinnan tyckte att vi skulle ta hjälp av en jurist så att det blev korrekt utfört.
Hoppas det blev förståeligt, jag är otroligt trött ikväll men jag vill gärna svara av respekt för den hjälp jag får.
Banktjänstemännen får ta in några kollegor på kontoret då det är dags, men jag misstänker att de kan de här rutinerna till skillnad från en annan. Men jag ska skriva upp det på listan med saker att göra/ha med/komma ihåg tills det är dags.torke1 skrev:Vi sålde vårt hus privat. Det är inte så svårt, men tänk på att både kontrakt och överlåtelse ska vara bevittnat av två vittnen.
Jag verkar kanske korkad nu men jag vet ju inte, därav frågorna:
Behöver jag ha med mig papper angående servitut och tomtritningar och liknande?
Vi har nyttjanderätt på infartsvägen till fastigheten, jag loggade in på Lantmäteriet
och vet att dokumenten finns där.
Köparen vet att det är servitut, och kan själv logga in där när de köpt huset och läsa
dokumenten men behövs dessa finnas vid kontraktsskrivningen?
Jag pratade även med köparen idag om han ville att vi skulle låta få fastigheten besiktigad, han tyckte att det var en onödig kostnad för alla inblandade. Han har varit och kikat på huset tre gånger, totalt kanske 5 timmar ungefär och vi ska även träffas på lördag så att han kan mäta upp element och rör och nere i källaren.
Vill han ha en besiktning så ordnar jag det givetvis, men han säger att han förstår att det är ett renoveringsobjekt han köper och han tänker inte åberopa några dolda fel.
Han har heller inte några problem att vi vid kontraktsskrivningen skriver in att huset övertas i det skick det står och utan efterkrav på eventuella problem. Detta är viktigt för mitt ex, då hon inte är sugen på andra utgifter då vi inte säljer med någon vinst, blir det vinst blir det marginellt.
Behöver man överhuvudtaget skriva in fel/brister vid försäljningen om man friskriver sig från alla eventuella problem som kan dyka upp?
Både jag och han vet t.ex att det är eldningsförbud p.g.a läckage och otät rökgaskanal, att det finns fuktgenomslag i källargrunden. Tar man det med fuktgenomslaget t.ex så är det fullt synligt och därmed knappast ett dolt fel, men bör man likväl ta med det i nån form av protokoll?
Vill han ha en besiktning så ordnar jag det givetvis, men han säger att han förstår att det är ett renoveringsobjekt han köper och han tänker inte åberopa några dolda fel.
Han har heller inte några problem att vi vid kontraktsskrivningen skriver in att huset övertas i det skick det står och utan efterkrav på eventuella problem. Detta är viktigt för mitt ex, då hon inte är sugen på andra utgifter då vi inte säljer med någon vinst, blir det vinst blir det marginellt.
Behöver man överhuvudtaget skriva in fel/brister vid försäljningen om man friskriver sig från alla eventuella problem som kan dyka upp?
Både jag och han vet t.ex att det är eldningsförbud p.g.a läckage och otät rökgaskanal, att det finns fuktgenomslag i källargrunden. Tar man det med fuktgenomslaget t.ex så är det fullt synligt och därmed knappast ett dolt fel, men bör man likväl ta med det i nån form av protokoll?