Paletten100 Paletten100 skrev:
Har också funderat på samma sak. Jag har ej provat än, men Paul Sellers verkar ha koll på läget:

[media]
Lyssnade inte på hela men berättar han varför han inte kör med dubbelhäftande tejp? Känns som kontaktlim är onödigt slabbigt o kan sitta rätt hårt o bli svårt att byta ut en av dom tre om det skulle behövas.

Själv kör jag liknande system fast med dubbelhäftande tejp och lösa plattor i en ram, där jag har olika grits på fram o baksidan av varje platta. Gammalt inlägg, gått över till tunna diamantplattor sen dess, för allt utom 1200 och 2500 korn där kör jag fortfarande sandpapper.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-890#post-4645267

Träslipningsstation på en arbetsbänk med fyra slipytor och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Lyssnade inte på hela men berättar han varför han inte kör med dubbelhäftande tejp? Känns som kontaktlim är onödigt slabbigt o kan sitta rätt hårt o bli svårt att byta ut en av dom tre om det skulle behövas.

Själv kör jag liknande system fast med dubbelhäftande tejp och lösa plattor i en ram, där jag har olika grits på fram o baksidan av varje platta. Gammalt inlägg, gått över till tunna diamantplattor sen dess, för allt utom 1200 och 2500 korn där kör jag fortfarande sandpapper.

[länk]

[bild]
När jag behöver byta diamantplattor någon gång kommer jag prova med tape. Hade nog ingen bra sådan tillgänglig när det begav sig bara. Kan ju vara så att tejpen med tiden släpper av fönsterputs men värt ett försök.

Nu när sliparna samlats i tråden vill jag passa på att fråga lite. När är det vasst nog? Hur fina korn är rimligt att använda egentligen? Jag sökte och det stannar inte ens vid 30 000 tydligen.

Jag kollade närmare på stämjärn som slipats med 3000 som finaste. Jag har svårt se att det blir slätare än så och det är väl samma sak som att det inte blir vassare? Eller? Betyder 3000 på diamant samma sak som 3000 på sten?
Bilden visar en hand som håller ett stämjärn mot en linjal, med fokus på den slipade eggen.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Paletten100
nanowire nanowire skrev:
Det enda att tänka på med billiga diamantbrynen är att de ofta är lite ojämna från början
Tack för tipset. det jag tänka på diamanterna är nyinstallerade!

Paletten100
Ola C Ola C skrev:

[länk]

[bild]
PS tar inte upp varför han inte använder dubbelhäftande tejp, och en fråga om just detta BTL blev obesvarad. Men PS använder dubbelhäftande tejp - den tunna varianten - i ett annat slipningssammanhang här:

Paletten100 Paletten100 skrev:
PS tar inte upp varför han inte använder dubbelhäftande tejp, och en fråga om just detta BTL blev obesvarad. Men PS använder dubbelhäftande tejp - den tunna varianten - i ett annat slipningssammanhang här:

[media]
OK. Vilken metod man än använder för att fästa diamantarken känns lösa plattor i ram betydligt bättre än massa ark på samma platta. Man sliter ju aldrig lika snabbt på alla kornstorlekar så att ha en större platta med permanent monterade diamantark med olika kornstorlek känns rätt ickeoptimalt.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
OK. Vilken metod man än använder för att fästa diamantarken känns lösa plattor i ram betydligt bättre än massa ark på samma platta. Man sliter ju aldrig lika snabbt på alla kornstorlekar så att ha en större platta med permanent monterade diamantark med olika kornstorlek känns rätt ickeoptimalt.
En avvägning, hur många gånger en plockar fram och åter skivan ur en låda (jag förvarar den vertikalt, därför trevligt att de sitter fast) vs hur ofta enskilda stenar behöver bytas. Jag är inne på tio år utan byte så har nog tjänat på fasta stenar. För någon annan kan det säkert se annorlunda ut.

Hep Hep skrev:
Nu när sliparna samlats i tråden vill jag passa på att fråga lite. När är det vasst nog? Hur fina korn är rimligt att använda egentligen? Jag sökte och det stannar inte ens vid 30 000 tydligen.

Jag kollade närmare på stämjärn som slipats med 3000 som finaste. Jag har svårt se att det blir slätare än så och det är väl samma sak som att det inte blir vassare? Eller? Betyder 3000 på diamant samma sak som 3000 på sten?
[bild]
Svaret är 42. Och det är dax att skaffa ett mikroskop.

Men är du mest intresserad att bygga räcker det fint att stanna innan 3000. Jag brukar ändå alltid stroppa lite som avslut då jag tycker det snabbt ger bra utdelning, även i de fall jag stannat tidigare. Men ibland stroppar jag kökskniv på tre olika stroppar/pasta men det är ju inte för att det behövs.

Redigerat:
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Svaret är 42
Kornstorlek 42? Lite väl grovt tycker jag, men är du nöjd så är det väl bra.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
10dagar efter beställning levererades dessa från Ali:
Nu ska jag skärpa mig ;)
Slipstenar med olika kornstorlek bredvid ett verktyg på ett vitt bord.
Skapa konto

• Gilla
Alltgår och 5 till
  • Laddar…
Om man vill på egen hand få ordning på sina globalknivar, vad ska man ha då? Stenar. diamanter, jiggar för rätt vinkel.....?

Omogen Omogen skrev:
Om man vill på egen hand få ordning på sina globalknivar, vad ska man ha då? Stenar. diamanter, jiggar för rätt vinkel.....?
Jag beställde en av dessa nyligen, https://www.aliexpress.com/item/1005009709260986.html. Efter att jag beställde så fick jag reda på att de tydligen tungt "inspirerande" av https://www.horl.com/se/en/. Tror jag gav 110kr för rulle, två diamantbrynen och hållare. För det priset har jag inget att klaga på.
Har aldrig testat knivbrev eller liknande, men skärpan efter någon minut av slipande är toppen.
Beställde till ett 3000 korna bryne, lite för grovt, så ska eventuellt beställa ett ännu finare (kan också vara att brynet behöver slitas in och tappa lite av de lösa diamanterna.

Ja, det var ju en viss prisskillnad på originalen och kinesvarianten😀.
Tack för tipset, såg ju lite roliga ut att använda

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.