1 387 läst ·
28 svar
1k läst
28 svar
Prisvärda slipstenar?
Om du vill köra Rolls Royce så kan du kika på dessa.
https://www.abrasivetools.eu/diamond-sharpening-stones/diamond-sharpening-stones-metal-bond
https://www.abrasivetools.eu/diamond-sharpening-stones/diamond-sharpening-stones-metal-bond
Lyssnade inte på hela men berättar han varför han inte kör med dubbelhäftande tejp? Känns som kontaktlim är onödigt slabbigt o kan sitta rätt hårt o bli svårt att byta ut en av dom tre om det skulle behövas.Paletten100 skrev:
Själv kör jag liknande system fast med dubbelhäftande tejp och lösa plattor i en ram, där jag har olika grits på fram o baksidan av varje platta. Gammalt inlägg, gått över till tunna diamantplattor sen dess, för allt utom 1200 och 2500 korn där kör jag fortfarande sandpapper.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-890#post-4645267
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
När jag behöver byta diamantplattor någon gång kommer jag prova med tape. Hade nog ingen bra sådan tillgänglig när det begav sig bara. Kan ju vara så att tejpen med tiden släpper av fönsterputs men värt ett försök.Ola C skrev:
Lyssnade inte på hela men berättar han varför han inte kör med dubbelhäftande tejp? Känns som kontaktlim är onödigt slabbigt o kan sitta rätt hårt o bli svårt att byta ut en av dom tre om det skulle behövas.
Själv kör jag liknande system fast med dubbelhäftande tejp och lösa plattor i en ram, där jag har olika grits på fram o baksidan av varje platta. Gammalt inlägg, gått över till tunna diamantplattor sen dess, för allt utom 1200 och 2500 korn där kör jag fortfarande sandpapper.
[länk]
[bild]
Nu när sliparna samlats i tråden vill jag passa på att fråga lite. När är det vasst nog? Hur fina korn är rimligt att använda egentligen? Jag sökte och det stannar inte ens vid 30 000 tydligen.
Jag kollade närmare på stämjärn som slipats med 3000 som finaste. Jag har svårt se att det blir slätare än så och det är väl samma sak som att det inte blir vassare? Eller? Betyder 3000 på diamant samma sak som 3000 på sten?
Jag kollade närmare på stämjärn som slipats med 3000 som finaste. Jag har svårt se att det blir slätare än så och det är väl samma sak som att det inte blir vassare? Eller? Betyder 3000 på diamant samma sak som 3000 på sten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PS tar inte upp varför han inte använder dubbelhäftande tejp, och en fråga om just detta BTL blev obesvarad. Men PS använder dubbelhäftande tejp - den tunna varianten - i ett annat slipningssammanhang här:Ola C skrev:
Lyssnade inte på hela men berättar han varför han inte kör med dubbelhäftande tejp? Känns som kontaktlim är onödigt slabbigt o kan sitta rätt hårt o bli svårt att byta ut en av dom tre om det skulle behövas.
[länk]
[bild]
OK. Vilken metod man än använder för att fästa diamantarken känns lösa plattor i ram betydligt bättre än massa ark på samma platta. Man sliter ju aldrig lika snabbt på alla kornstorlekar så att ha en större platta med permanent monterade diamantark med olika kornstorlek känns rätt ickeoptimalt.Paletten100 skrev:
En avvägning, hur många gånger en plockar fram och åter skivan ur en låda (jag förvarar den vertikalt, därför trevligt att de sitter fast) vs hur ofta enskilda stenar behöver bytas. Jag är inne på tio år utan byte så har nog tjänat på fasta stenar. För någon annan kan det säkert se annorlunda ut.Ola C skrev:
Svaret är 42. Och det är dax att skaffa ett mikroskop.Hep skrev:
Nu när sliparna samlats i tråden vill jag passa på att fråga lite. När är det vasst nog? Hur fina korn är rimligt att använda egentligen? Jag sökte och det stannar inte ens vid 30 000 tydligen.
[bild]
Men är du mest intresserad att bygga räcker det fint att stanna innan 3000. Jag brukar ändå alltid stroppa lite som avslut då jag tycker det snabbt ger bra utdelning, även i de fall jag stannat tidigare. Men ibland stroppar jag kökskniv på tre olika stroppar/pasta men det är ju inte för att det behövs.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Jag beställde en av dessa nyligen, https://www.aliexpress.com/item/1005009709260986.html. Efter att jag beställde så fick jag reda på att de tydligen tungt "inspirerande" av https://www.horl.com/se/en/. Tror jag gav 110kr för rulle, två diamantbrynen och hållare. För det priset har jag inget att klaga på.Omogen skrev:
Har aldrig testat knivbrev eller liknande, men skärpan efter någon minut av slipande är toppen.
Beställde till ett 3000 korna bryne, lite för grovt, så ska eventuellt beställa ett ännu finare (kan också vara att brynet behöver slitas in och tappa lite av de lösa diamanterna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden