Linsen är väl inte ställbar, man väljer en när man köper?

pelle242 skrev:
Linsen är väl inte ställbar, man väljer en när man köper?
Jo, Hik kameran som var med här tidigare i tråden har ställbar vidvinkel.
"Lens 2.8 - 12 mm @ F1.4
Angle of view: 91.2°-28.3°"

Det känns ju som att en dedikerad dator med NVR inte är så dumt ändå.

T.ex. Blue Iris känns rimlig i pris i förhållande till vad den klarar av.
http://blueirissoftware.com/

Då kan man ju välja ganska friskt bland tillverkare/kameror och optimera utifrån behov.

najks skrev:
Den där är nog mer åt hållet jag var ute efter!

Vet du om den:

Kör via wifi
Har mörkerseende
Har rörelseaktivering (så att det tar stillbilder och mailar till valfria mailadresser)
Ungefär hur bred vinkel den tar gradmässigt?

Du har inte möjlighet att posta, eller maila, ett test så man får se bildkvaliteten?

Priset verkar ju sannerligen inte vara dåligt!
Jag har inte hunnit att testa så mycket än, körde in en app i iphonen och den fungerar ju fint genom wifi :)

Bild när den ligger på köksbänken:
Visa bilaga 2015_12_02_20_21_05_942.bmp

Bild när ljuset är släckt, den har 4 ir lampor:
Visa bilaga 2015_12_02_20_29_04_390.bmp

Det finns möjlighet att låta den skicka epost med den inbyggda bildrörelsedetektorn men jag tror inte det är så tillförlitligt. Kommer som sagt köra den genom min Qnap Nas som har appar för sånt.

jbr skrev:
Det känns ju som att en dedikerad dator med NVR inte är så dumt ändå.

T.ex. Blue Iris känns rimlig i pris i förhållande till vad den klarar av.
[länk]

Då kan man ju välja ganska friskt bland tillverkare/kameror och optimera utifrån behov.
Frågan är hur kraftig dator man behöver och kan en dator med windows på någonsin räknas som stabil.
En didikerad Nvr är väldigt stabil och när man väl gjort dom inställningar man vill så behöver man, precis som på ett larm, bara låta den gå år efter år.

mattetvilling skrev:
Jag har inte hunnit att testa så mycket än, körde in en app i iphonen och den fungerar ju fint genom wifi :)

Bild när den ligger på köksbänken:
[bifogad fil]

Bild när ljuset är släckt, den har 4 ir lampor:
[bifogad fil]

Det finns möjlighet att låta den skicka epost med den inbyggda bildrörelsedetektorn men jag tror inte det är så tillförlitligt. Kommer som sagt köra den genom min Qnap Nas som har appar för sånt.
Känns ju som ganska bra kvalitet till priset av under femhundringen? :)

Hur är det med realtidsövervakning? Tex via mobilen, hur är appens funktionalitet?

(vissa appar som medföljer kameror verkar vara renodlat på kinesiska, vilket komplicerar saken lite)

Har du förresten testat att koppla den via wifi, eller är det nätverkskabel som gäller?

D
En fråga bara =)
Hur vågar ni stoppa in kameror som är tillverkade i kina i era hem?
Utanför huset är ju skitsamma, men med tanke på hur lätt det är att hacka dem så är det något jag skulle fundera extra på om man inte ser till att de är avstängda medan man är hemma.

Kamerorna sitter i mitt fall bakom NAT, d.v.s. för att kunna komma åt dem måste man först hacka vårt nätverk.

Jag har t.o.m. haft funderingar på att sätta upp ett separat nätverk (med separat accesspunkt) för dem, men jag håller än så länge bara på och experimenterar. Det är svårt att hitta bra platser och vinklar där man dels täcker intressanta ytor OCH får vettiga bilder (det är inte så meningsfullt att se ryggen på en inkräktare).

peternicklas
Nerre skrev:
Kamerorna sitter i mitt fall bakom NAT, d.v.s. för att kunna komma åt dem måste man först hacka vårt nätverk.
Inte om kameran anropar inifrån :-)

D
Nerre skrev:

Jag har t.o.m. haft funderingar på att sätta upp ett separat nätverk (med separat accesspunkt) för dem, men jag håller än så länge bara på och experimenterar. Det är svårt att hitta bra platser och vinklar där man dels täcker intressanta ytor OCH får vettiga bilder (det är inte så meningsfullt att se ryggen på en inkräktare).
Kommunicerar din kamera mot WAN och du kan logga in för att se bild? Isf måste den öppna upp en port för servertrafik. Bästa är ju att ha dem på separat VLAN eller bara LAN alternativt switch som bryter kopplingen när man kommer hem. Trådlösheten i sig är dock en nackdel men som kanske inte hör hemma i den här tråden.

Jag kör våra kameror på lokalt subnät utan gateway. blueiris däremot har kontakt med internet och sedan använder vi Blue Iris companion.

• Gilla
jbr
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Frågan är hur kraftig dator man behöver och kan en dator med windows på någonsin räknas som stabil.
En didikerad Nvr är väldigt stabil och när man väl gjort dom inställningar man vill så behöver man, precis som på ett larm, bara låta den gå år efter år.
Kraven på hårdvara skiljer ju rätt mycket mellan t.ex. en installation med 4 x SD-kameror och en installation med 7 x HD-kameror men jag tycker nog kraven verkar vara fullt acceptabla.

Fördelen med en så'n här variant är ju dessutom att det alltid går att uppgradera sin DVR-dator om så skulle behövas och det är ju inte direkt någon brist på billiga datorer på begagnatmarknaden....

Hur är det med inspelningsmöjligheter om man skulle köpa en billigare inomhuskamera?

Är det några specifika anslutningar den skall ha, eller är det till minneskort det bandas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.