8 782 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Prisvärd tekniktank
Letar tank med vvb och solslinga, men blir inte klok på priserna. De vaierar från 12-25 kkr utan att jag ser den stora skillnaden. Var hittar jag en prisvärd tank?
Tackar!
Varför vvberedare o inte slingor??
Man får ut mycket mindre värme ur tanken med förrådsberedare, Tanken sjunker lika mycket i temp i botten som toppen vilket gör att solfångarna kommer att ge mindre då dom alltid måste jobba mot varmt/varmare vatten.. Även om man ska elda för varmvatten är det sämre då eldning krävs oftare...
Så har ni inte mycket kalk i vattnet bör ni välja en tank med dubbla vv slingor (utdragna, högt o lågt) o en solslinga typ denna http://www.effecta.se/effecta/produkter_detaljerad_pics.php?ID=6
Man får ut mycket mindre värme ur tanken med förrådsberedare, Tanken sjunker lika mycket i temp i botten som toppen vilket gör att solfångarna kommer att ge mindre då dom alltid måste jobba mot varmt/varmare vatten.. Även om man ska elda för varmvatten är det sämre då eldning krävs oftare...
Så har ni inte mycket kalk i vattnet bör ni välja en tank med dubbla vv slingor (utdragna, högt o lågt) o en solslinga typ denna http://www.effecta.se/effecta/produkter_detaljerad_pics.php?ID=6
vvberedare för att kunna hålla lägre temp i tanken. Dock varken särskillt genomtänkt eller beslutat ännu... Åbäket kommer f.ö. att värmas med framför allt el. Sol-projektet tillhör framtiden.
Jo visst kan det vara så men du bör ändå inte gå under 50° nån längre tid iaf med tanke på legionella, med dubbla 15 meters vv slingor så kan du ändå/oxå duscha då tanken är 50° i toppen..LinaoMarkus skrev:
Om du ändå skulle ha förrådsberedare så bör du ändå ha en förvärmningsslinga o solslinga i botten på tanken för att få ur mer värme ur tanken + att du får ut mer från solen då tanken blir kallare i botten så..
V.N. skrev:
Här finns test på tappvattenautomater http://dalea.du.se/research/archive...2ba8/f049bbce-b72b-40c2-ae25-dc42a893dc9b.pdf
Legionella är jag inte rädd för pga följande:
1. Förekommer "inte" i enfamiljsbostäder (små, välspolade system)
2. Räcker om man ser till att tanken går över 60 grader (elda eller el-timer) någon gång i veckan för att ta död på eventuella legionärer
Övriga idéer och förslag köper jag och begrundar!
1. Förekommer "inte" i enfamiljsbostäder (små, välspolade system)
2. Räcker om man ser till att tanken går över 60 grader (elda eller el-timer) någon gång i veckan för att ta död på eventuella legionärer
Övriga idéer och förslag köper jag och begrundar!
Ok.. Iaf så kommer du inte att få ut lika mycket av solen om du kör med beredare o inte har en slinga i botten eftersom att du aldrig kommer att komma under ca 40° i botten på tanken för att du ska ha vv kvar för en dusch..LinaoMarkus skrev:
En kompis har en 500 l effekta tank med 200 l beredare o kör där solslingan som för värmningsslinga, Tempen i botten är ca 25° i botten då tanken fortfarande är 70° 30 cm från toppen..
Intressant med riktiga erfarenheter och inte bara teorier! Det lutar nu åt slingan i alla fall, även om det skulle funka enl sista inlägget eftersom jag inte kommer att ha någon sol inkopplad till en början. Med slinga slipper jag dessutom fenomenet med skiktning i beredaren. Värmer nu (snart) bara med el + en hemmabyggd monster-kamin med vattenmantel.
LinaoMarkus skrev:Intressant med riktiga erfarenheter och inte bara teorier! Det lutar nu åt slingan i alla fall, även om det skulle funka enl sista inlägget eftersom jag inte kommer att ha någon sol inkopplad till en början. Med slinga slipper jag dessutom fenomenet med skiktning i beredaren. Värmer nu (snart) bara med el + en hemmabyggd monster-kamin med vattenmantel.
En slinga i botten bör du ha som förvärmning både om du kör med en förrådsberedare el vv slinga i toppen, Men det är inte säkert att alla tillverkare av acktankar kan erbjuda förvärmningsslinga o solslinga i botten om du ska ha förrådsberedare.. Effekta kunde då inte erbjuda det men husqvarna tanksvets verkar göra som kunden vill..
Annars är ju ett alternativ som nämnts tidigare en tappvattenautomat..
Här finns Baxi´s (33 el 53) till bra pris http://www.vvs-grossisten.dk/veksler/
Hör bara efter vilken data dessa har, Kan ringa baxi o fråga vad returtempen till acktanken är då endel tappvattenautomater är gjorda för att monteras direkt på pannan.. Då ska inte returtempen vara låg..
En bra TVA har en returtemp på ca 15° till tanken vid inkommande vatten på 10°..
Klicka här för att svara