F
Är på jakt efter nåt smidigt och nåt som är lätt att hantera som är relativt billigt. Inte det verktyget som används mest så jag tänkte satsa på nåt under 2000kr eller strax där över om jag får betydligt mer för pengarna.

Är helt oinläst på fräsar men har kikat lite på Makita RP0900 som verkar smidig. Ett bra köp eller finns det nåt bättre för samma pengar?

Vad är det jag får om jag betalar mer för en riktig fräs jämfört med en leksaksmaskin som RP0900?

F
Ingen som har nån att komma med? Tänke köpa en maskin imorron då ett par gångjärn skall fräsas in i en hemmasnickrad dörr.

Jag skulle nog rekommendera att skaffa en så kraftig maskin som möjligt. Jag vet inte riktigt hur stark Makitan är, men titta på grön bosch också. De ser iaf ut att vara rätt rejäla. Risken är att du kommer att vilja fräsa mer än du tror och då kommer du nog att ångra dig om du köpt en för klen fräs. Been there - done that - bought a new router...

F
agehall skrev:
Jag skulle nog rekommendera att skaffa en så kraftig maskin som möjligt. Jag vet inte riktigt hur stark Makitan är, men titta på grön bosch också. De ser iaf ut att vara rätt rejäla. Risken är att du kommer att vilja fräsa mer än du tror och då kommer du nog att ångra dig om du köpt en för klen fräs. Been there - done that - bought a new router...
Skall kika på nåt byggvaruhus i morgon. Har tidigare haft en gammal Makita fräs från 70-talet på 2kW som poppar automatsäkringar och som nästan vrider sig ur händerna när man startar den, därför jag ville ha nåt smidigare. Är grön Bosch OK? Har endast en grön Bosch sen tidigare i form av en riktig gammal cirkel och visst den puttrar på men det är ett fanskap till att vara klumpig och oergonomisk.

Mikael_L
Ja Bosch POF 1400 ACE brukar ganska frekvent rekommenderas som en bra handöverfräs i mellanprisklassen.
Jag har dock aldrig provat en sådan, och inte heller använt min blå Bosch så mycket heller, än. Men jag kan ju konstatera att den mesta funktionaliteten är lika mellan den gröna och den blåa. (om man tittar på ACE-modellen, dvs med mjukstart och konstantvarvselektronik).

Jag har haft en grön bosch i några år. Har för mig att den heter pof1200 eller nåt liknande. Det var en utgående modell när jag köpte den på rea, och jag tror att efterföljaren hette pof1400.
Jag har använt den ganska sparsamt, snyggat till lite bänkskivor, fräst spår i lister och byggt några högtalarlådor.
Det jag saknat på den är:
Mer effekt, när jag ställer ner hastigheten och kör stora stål i hårda träslag t.ex ek så sackar den gärna. En av anledningarna till detta kan iofs vara att jag använder billiga skitstål och/eller att jag är en klåpare, men jag tror att jag hade klarat mig bättre med mer effekt.

Bättre justering av höjden, det är ett jäkla pill att få till rätt höjd/djup utan finjustering. Köper jag en ny maskin så blir detta en avgörande punkt.

Mjukstart, håller man på med något som är lite noga så kan man glömma att starta maskinen med stålet i närheten av det man ska fräsa.

I övrigt är jag nöjd med den, men skulle användandet öka med det dubbla så skulle jag ganska snart byta den mot något vassare.

Sent from my ST17i using Byggahus

F
K_arlstrom skrev:
www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/185617-overhandsfras-metabo-ofe-1229-a.html

jag är riktigt nöjd, har som sagt inte så mycket att jämföra med men värd att kolla på på utförsäljningen som nämns i sista inlägget :)
Får bli en sväng till Bauhaus imorgon och kika på Metabon. Finns den för den slanten så blir det en sån.

Lostmoose skrev:
Jag har haft en grön bosch i några år. Har för mig att den heter pof1200 eller nåt liknande. Det var en utgående modell när jag köpte den på rea, och jag tror att efterföljaren hette pof1400.
Jag har använt den ganska sparsamt, snyggat till lite bänkskivor, fräst spår i lister och byggt några högtalarlådor.
Det jag saknat på den är:
Mer effekt, när jag ställer ner hastigheten och kör stora stål i hårda träslag t.ex ek så sackar den gärna. En av anledningarna till detta kan iofs vara att jag använder billiga skitstål och/eller att jag är en klåpare, men jag tror att jag hade klarat mig bättre med mer effekt.

Bättre justering av höjden, det är ett jäkla pill att få till rätt höjd/djup utan finjustering. Köper jag en ny maskin så blir detta en avgörande punkt.

Mjukstart, håller man på med något som är lite noga så kan man glömma att starta maskinen med stålet i närheten av det man ska fräsa.

I övrigt är jag nöjd med den, men skulle användandet öka med det dubbla så skulle jag ganska snart byta den mot något vassare.

Sent from my ST17i using Byggahus
1400 är inte uppföljare på 1200:an tror jag, båda säljs fortfarande, utan de är bara olika segment.
1400an har iallafall konstant elektronik eller nått som borde göra att den inte sackar i hårda träslag och bättre finjustering av djupet. Mjukstart tror jag inte att den har dock.

1400an finns även den på Bauhaus nedsatt nu, 1195 tror jag jämfört med 1495 ordinarie, dock stod det fortfarande 1495 i butiken men jag betalade 1195 när jag köpte den häromdan.

Har inte provat den än, och även om jag hade det så har jag inte mkt att jämföra med, men som sagt så pratas det rätt mkt om den och priset var lagom tyckte jag.

Jag har en sån Makita fräs, har inte använt den så mycket men den är lätt att använda och rätt stark.

Enda som är lite dumt med den är höjdjusteringen som bygger på att man lossar en spärr och sedan ska skjuta den fjäderbelastade foten upp eller ner.
Detta gör det lite svårt att ändra t.ex en halvmillimeter, brukar hoppa till en centimeter i taget typ då det inte är helt friktionsfritt.
En ratt som man vrider hade varit bättre, men detta är ju en snikmodell.

Prisvärd och handöverfräs nämns ju ganska sällan i samma mening... Otroligt att en så enkel maskintyp ligger så relativt högt i pris jämfört med andra verktygstyper. Det är väll de små volymerna som gör det.

Hur som, vill du ha en riktigt liten, smidig fräs som dessutom går att använda till annat, så titta på de modeller där maskinen kan tas loss från stativet och användas som "grifflare" (högvarvig slipmaskin för slipstift). Titta till exempel på METABO OFE 738, Bosch Pof 600, mfl. Inget att fräsa in golvvärmeslingorna med alltså, och inte med alla finesser hos en dedikerad handöverfräs, men med fler användningsområden än en ren handöverfräs och helt ok till att runda av kanter, fälla in gångjärn etc.

F
Gick helt åt helvete. Fanns ingen Metabo på Bauhaus i Göteborg och dom hade ingen Makita heller. Grön Bosch gillar jag inte alls, då väntar jag hellre eller återupplivar den gamla 2kW Makitan. Lite sur, tänkte satsa på Metabo, får leta vidare.

F
Hittade en Metabo 1229 på Bauhaus i Örebro.

Jag har två fräsar, en stor 2000W från Classe och en gammal Skil, som används till 90% av mina fräsningar.

Om du ska använda fräsen till småjobb skulle jag kika efter en liten smidig fräs tex Makitan för det blir mkt smidigare att handskas med vid frihandsfräsning :) Kraften räcke långt! Min Skil är specad till 800W men jag har aldrig upplevt att den sackar.

fsn skrev:
Hittade en Metabo 1229 på Bauhaus i Örebro.
Halva priset?

/A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.