Idag åkte den gamla co-tech'en i skrothögen..
Med sned axel och slutkörd fasthållargrej så var det varken precision kvar eller säkerhet i användandet, tog inte lång tid längre innan man såg stålet krypa utåt..:wow:

Suttit och kollat på http://www.toolstop.co.uk/metabo-ofe-1229-1200w-router-metabox-240v-p10573 ett tag och nu måste jag köpa mig en ny maskin, så jag undrar vad ni har för erfarenheter och rekommendationer ?
Har aldrig kännt att den gamla var för liten (tog även den bara 8mm) så borde klara mig med den här med.
70/30 frihand / bordsmonterad användning !
Låda för förvaring / transport ser jag som ett stort plus :)

Vad tror ni ? Någon som sett/äger maskinen, är den bra för sitt pris ?

grå också i fräs funderingar...
hur är det från england är det tum på skalor och frässkaft eller är det samma på alla maskiner

Handöverfräs.... (överhandsfräs är nog nåt handkirurger använder? )

Frav: tack för länken ;)

Nino: kommer med 1/4" och 8mm, står att den visar fininställning med 0.1mm (tror hela europa kör mm ?)

larsbj skrev:
ca 300:- dyrare hos prishammeren om man räknar med frakt och då har den 8 mm chuck

[länk]

Byt till SEK och den landar på dryga 3000+frakt.. och det följer med 1/4" och 8mm från england

Orix: var osäker så googlade på det, fick lika många "seriösa" träffar på bägge stavningarna :)

Redigerat:
Metabos fräsar verkar alltid hamna i topp i amerikansk press om nu det säger något. Framför allt så prisar dom höjdinställningen. Men metabo som märke är nog inte alls dumt med andra ord bra produkter.

Pär

K_arlstrom skrev:
Frav: tack för länken ;)

Nino: kommer med 1/4" och 8mm, står att den visar fininställning med 0.1mm (tror hela europa kör mm ?)

Byt till SEK och den landar på dryga 3000+frakt.. och det följer med 1/4" och 8mm från england

Orix: var osäker så googlade på det, fick lika många "seriösa" träffar på bägge stavningarna :)
Från toolstop kostar fräsen 2800:- med frakt och från prishammeren 3150:- också med låda, det blir en annan sak om man inte vill ha lådan.

Håller med om att överhandsfräs också är vanligt använt

Jag har haft en sån fräs i mer än 15 år och den är helt OK, låsningen sker med ett av handtagen vilket jag tycker är smidigt men kan kanske kännas ovant om man är van med något annat. Det krävs lite skruvande på den fingängade höjdinställningen vid justering men den är väldigt nogrann. Annhållet har också en finjustering. Jag är nöjd, inte många verktyg som håller så länge.

Beställd med låda från toolstop, funderade fram och tillbaks på att skippa lådan och köpa en annan löst men blev inte någon stor förtjänst :)
Får vi se hur snabb dom är nu i mellandagarna och sen kanske jag slänger upp lite bilder !

Ja, berätta hur det går när du fått fräsen. Går också i köptankar. Köpte faktiskt en begagnad grön bosch 1300, men kontakten glappade och det fattades delar, så jag lyckades lämna tillbaka den. Men intrycket var att det flexade lite mycket i pelarna. Funderar därför på att gå upp en prisklass.

K_arlstrom skrev:
Men det innebär ju bara att det är lika många som använder fel ord som de som använder rätt... ;-).

Maskinen är en överfräs eftersom fräsen arbetar över ämnet, och det som är speciellt med just denna typ av överfräs är att den är handhållen, alltså är det en handöverfräs. En överhandsfräs måste vara en maskin för antingen kirurger eller folk som skiljer mellan sin övre och undre hand och ska göra något sorts ospecificerat fräsjobb.

• Gilla
Orix
  • Laddar…
JPW skrev:
Men det innebär ju bara att det är lika många som använder fel ord som de som använder rätt... ;-).

Maskinen är en överfräs eftersom fräsen arbetar över ämnet, och det som är speciellt med just denna typ av överfräs är att den är handhållen, alltså är det en handöverfräs. En överhandsfräs måste vara en maskin för antingen kirurger eller folk som skiljer mellan sin övre och undre hand och ska göra något sorts ospecificerat fräsjobb.
http://www.jula.se/maskiner/overhandsfrasar-och-frasstal/
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/elverktyg/overhandsfras-skil-1100w/p-165532
http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Elverktyg/Frasmaskin/Overhandsfras-1200-W-17221/
t.ex, nog om det nu, slå upp orden och kolla synonymer ;)

Paketet kom till sverige i måndags, lastades om igår.. Hade hoppats på en lapp i brevlådan eller ett sms idag !

Kan väl börja med att erkänna att jag har väldigt blandade märken på mina maskiner,
borrmaskin + slagskruvdragare = makita 18v
borrhammare = meec
vinkelslip = hitachi
varmluftspistol = cotech med ställbar värme
sticksåg = grön bosch
dremelkopia = biltema
Och nu, överhandsfräs / handöverfräs = Metabo !

Det här är även första "systainern" (metabox) i min ägo, får se om jag känner mig tvungen att komplettera med bättre lådor till de andra maskinerna senare, men det mesta ligger redan i någon plastlåda som det är nu.

En trevlig överraskning ser ni på 4e bilden (den suddigaste såklart) om ni kollar på sladden, originalkontakten som sitter där !
Var bara en adapter för engelska uttag fastskruvad runt den, som åkte direkt i soptunnan ;)

Det är mm gradering på utsidan av djupstoppet, i manometern (och streck för .1mm steg) och på sidoanhållet !
Strömbrytaren är ingen 0-spänningsbrytare, fastnar i "på" läget och underlättar för ett framtida fräsbord. Att låsa höjdjusteringen med det högra handtaget känns mycket smidigare än att vara tvungen släppa handen för att flytta på en spak någon annan stans, och jämfört med min gamla fräs så känns fjädringen och pelarna överlag mycket bättre !
Bara säga till om ni vill ha någon speciell bild.

Nu längtar jag till nästa projekt där jag kan använda fräsen d^_^b

• 2012-01-04-078.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-01-04-079.jpg
    Skapa konto
  • 2012-01-04-080.jpg
    Skapa konto
  • 2012-01-04-081.jpg
    Skapa konto
  • 2012-01-04-082.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Det ser bra ut. Jag beställer en i veckan tror jag. Bra att stickproppen är tysk och inte brittisk!

En fråga, vilka spännhylsor följer med? 8 mm antar jag. Kommer den också med 1/4", dvs 6.35 mm eller är det 6 mm? Eller ingen extra? Jag har inte riktigt begripit det här med om det är en skillnad på halvtum och 12 mm och skillnad på kvartstum och 6 mm. Det borde ju vara det.

Såg lite fräsar på toolstop som såg intressanta ut, men det vara bara med skaft i 1/4". Funkar dessa i maskinen, eller måste man köpa en ny spännhylsa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.