10 303 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Prisvärd köksrenovering
Sida 1 av 2
Vi skall nu renovera vårt kök och har en budget på ca 100k. ( Det skall helst inkludera byte av 3 fönster).
Vi vill pressa kostnaderna så mycket som möjligt utan att göra alltför stort avkall på kvalitet och undrar lite hur vi ska gå tillväga.
Vi tänkte vita släta skåp utan handtag i stil med KVIK Mano eller liknande.
Är den mest prisvärda lösningen att köpa allt inklusive vitvaror på IKEA?
Hur står sig EPOQ mot IKEA? De har ju 20% på alla kök nu. Prismässigt och kvalitetsmässigt?
Sen har vi möte inplanerat med KVIK i veckan. Säljaren själv hävdar att de inte ens konkurerar med ikea. Fina kök med rymliga lådor och bra höjd, tycker vi. Men hur mycket dyrare än ikea är det egentligen?
Kan man stöta på problem vid inbyggnad om man nätshoppar alla vitvaror och installerar i t.ex. ikea-kök?
Sparar man ens nåt på detta sätt eller brukar köksförsäljarna ge rejäla rabatter vid helhetsköp?
Tacksam för svar
Vi vill pressa kostnaderna så mycket som möjligt utan att göra alltför stort avkall på kvalitet och undrar lite hur vi ska gå tillväga.
Vi tänkte vita släta skåp utan handtag i stil med KVIK Mano eller liknande.
Är den mest prisvärda lösningen att köpa allt inklusive vitvaror på IKEA?
Hur står sig EPOQ mot IKEA? De har ju 20% på alla kök nu. Prismässigt och kvalitetsmässigt?
Sen har vi möte inplanerat med KVIK i veckan. Säljaren själv hävdar att de inte ens konkurerar med ikea. Fina kök med rymliga lådor och bra höjd, tycker vi. Men hur mycket dyrare än ikea är det egentligen?
Kan man stöta på problem vid inbyggnad om man nätshoppar alla vitvaror och installerar i t.ex. ikea-kök?
Sparar man ens nåt på detta sätt eller brukar köksförsäljarna ge rejäla rabatter vid helhetsköp?
Tacksam för svar
För några år sen bodde vi i en lägenhet i stan och beställde ett KVIK Mano-kök med ihopbyggda skåpstommar, inklusive vitvaror från Siemens. Totalkostnad för köket utan montering blev 112 000 kr. Sen tillkom en del för att montera köket. Vi valde KVIK för att dom hade en kampanj just då, jag tror vi fick 30 % på bänkskivan och 10% på vitvarorna.
Motsvarande kostnad för ett IKEA-kök, med samma vitvaror, var 65 000 kr hos IKEA. Skillnaden i kvaliteten på stommarna är försumbar; det är luckor, bänkskiva och andra tillval som ger en högre kvalitetskänsla. Jag har ingen erfarenhet av Epoq-kök alls, men jag skulle tro att dom prismässigt ligger mitt emellan IKEA och KVIK.
Om det inte är några kampanjer kan du nog inte räkna med några större rabatter.
Motsvarande kostnad för ett IKEA-kök, med samma vitvaror, var 65 000 kr hos IKEA. Skillnaden i kvaliteten på stommarna är försumbar; det är luckor, bänkskiva och andra tillval som ger en högre kvalitetskänsla. Jag har ingen erfarenhet av Epoq-kök alls, men jag skulle tro att dom prismässigt ligger mitt emellan IKEA och KVIK.
Om det inte är några kampanjer kan du nog inte räkna med några större rabatter.
Det där håller jag inte med om. Jag tycker epoqs lådor känns betydligt rangligare än IKEA:s. Prismässigt är de lika. IKEA:s kök är väldigt bra. Där det skiljer mot andra tillverkare är framför allt luckorna och diverse speciallösningar. Kvalitén på stommar är en icke-fråga då samtliga tillverkare håller tillräckligt hög kvalité. Lådor och beslag använder de flesta från Blum, men det kan skilja mellan olika nivåer i deras sortiment. Detta blir främst aktuellt när man har väldigt långa och tunga lådor typ 80-120 cm skåp.
Angående vitvaror så blir du i regel lurad om du köper detta hos Kvik eller liknande köksåterförsäljare. Det är i regel mycket billigare att handla på nätet. Många av IKEA:s vitvaror är inte mycket billigare än mer kända alternativ, men det finns guldkorn såsom diskmaskin och vissa hällar.
Kan berätta att det bästa priset kvik ge oss på vår häll var 14000, samma häll fanns hos elgiganten och på nätet för hälften. Detta av ett märke (Siemens) som de har avtal med.
Skall du ha bänkskiva i trä är detta i regel billigare att köpa på typ Bauhaus och stenskivor billigare hos de otaliga stenleverantörer som finns. De flesta av de billiga har svensk försäljning, men bearbetning i Baltikum. Oftast är de dock väldigt duktiga.
Angående vitvaror så blir du i regel lurad om du köper detta hos Kvik eller liknande köksåterförsäljare. Det är i regel mycket billigare att handla på nätet. Många av IKEA:s vitvaror är inte mycket billigare än mer kända alternativ, men det finns guldkorn såsom diskmaskin och vissa hällar.
Kan berätta att det bästa priset kvik ge oss på vår häll var 14000, samma häll fanns hos elgiganten och på nätet för hälften. Detta av ett märke (Siemens) som de har avtal med.
Skall du ha bänkskiva i trä är detta i regel billigare att köpa på typ Bauhaus och stenskivor billigare hos de otaliga stenleverantörer som finns. De flesta av de billiga har svensk försäljning, men bearbetning i Baltikum. Oftast är de dock väldigt duktiga.
Redigerat:
Om man verkligen vill pressa priserna så kan man åka till Polen och köpa Ikeaköket. Ikea-varuhuset ligger några minuter från färjan.
http://www.vadkostarbilly.se/
http://www.vadkostarbilly.se/
Min erfarenhet är att IKEA är minst lika bra kvalitet som Epoq. Prismässigt ligger de ganska lika när Epoq har sina 20%-rabatt kampanjer (vilket är ofta). Epoq har enligt min erfarenhet en hel del problem med leveranser och sällan det man behöver i lager, och man kan inte åka och hämta det själv precis när man behöver det.
Sen när något går fel med Epoq så har jag märkt att de är väldigt ovilliga att ta ansvar. Väldigt väldigt ovilliga. I mitt köp av Epoq-kök tog det 7st leveransförsök innan dom hade levererat allt. Flera av dessa var inbokade leveranser som dom kvällen innan avbokade, nån gång avbokade dom efter dom skulle levererat. För detta lovade kökssäljaren att jag skulle bli kompenserad. Den kompensationen blev exakt 0kr tillslut och dom vägrade svara på mail för att förklara varför. Men det är en annan historia hehe....
Grodgatan
Sen när något går fel med Epoq så har jag märkt att de är väldigt ovilliga att ta ansvar. Väldigt väldigt ovilliga. I mitt köp av Epoq-kök tog det 7st leveransförsök innan dom hade levererat allt. Flera av dessa var inbokade leveranser som dom kvällen innan avbokade, nån gång avbokade dom efter dom skulle levererat. För detta lovade kökssäljaren att jag skulle bli kompenserad. Den kompensationen blev exakt 0kr tillslut och dom vägrade svara på mail för att förklara varför. Men det är en annan historia hehe....
Grodgatan
Äh, jäkla skräp, funkar ju inte ens att rita IKEA kök på iPad.
Skämt å sido, tänkte prova rita lite olika kök, men IKEAs planer funkar inte, får ett meddelande att den inte stöder min webbläsare, har både Chrome och Safari ?? Paddan är uppdaterad idag.
Min tidigare erfarenhet av Epoq är klockren, jag var imponerad av kvalitén med tanke på priset, mycket extra saker med, beslag gångjärn mm är standardprylar/ mått som många andra har, Ikea har ju egna grejer som inte passar nån annan.
Skämt å sido, tänkte prova rita lite olika kök, men IKEAs planer funkar inte, får ett meddelande att den inte stöder min webbläsare, har både Chrome och Safari ?? Paddan är uppdaterad idag.
Min tidigare erfarenhet av Epoq är klockren, jag var imponerad av kvalitén med tanke på priset, mycket extra saker med, beslag gångjärn mm är standardprylar/ mått som många andra har, Ikea har ju egna grejer som inte passar nån annan.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Versionerna av apparna på en Ipad (ios) är INTE samma som för en dator. Kolla kravspecarna för siten/programmet så får du nog klarhet i det.
Vi har in micro och ugn från Electrolux i IKEAs stommar och det fungerade fint. Det enda som orsakade ett litet problem, var att vi har micro och ugn i ett högskåp m lådor underst och lucka överst. Innan vi sett vilken position på hyllplanen (för ugn och micro) som blev bäst fick vi flytta om en gång. Men det tog ju knappt någon tid alls, och var verkligen ett litet problem....
När vi valde och beställde vitvaror kollade vi måtten på IKEAs "egna" vitvaror och utgick från dem. Det finns mer eller mindre standardmått, men man får ha superkoll på modellbeteckningarna, ibland skiljer det bara en liten siffra, men den gör stor skillnad
Vi beställde diskbänk och bänkskiva separat eftersom vi inte gillade IKEAs prefabricerade diskbänkar, och ville inte ha någon av deras bänkskivor. Fungerade utmärkt att montera på IKEAs stommar.....
När vi valde och beställde vitvaror kollade vi måtten på IKEAs "egna" vitvaror och utgick från dem. Det finns mer eller mindre standardmått, men man får ha superkoll på modellbeteckningarna, ibland skiljer det bara en liten siffra, men den gör stor skillnad
Vi beställde diskbänk och bänkskiva separat eftersom vi inte gillade IKEAs prefabricerade diskbänkar, och ville inte ha någon av deras bänkskivor. Fungerade utmärkt att montera på IKEAs stommar.....
Alltid härligt med nytt kök 
https://mobil.byggahus.se/forum/kok/249906-koksdrommen.html
Är otroligt nöjd med ikeas kök, både stommar, lådor och luckor! Bra kvalité!
Lätt att montera, enkelt att anpassa!
Köpte ugn, häll på Ikea!
Fläkt, diskho, kyl/frys från tretti.se
Lycka till!
https://mobil.byggahus.se/forum/kok/249906-koksdrommen.html
Är otroligt nöjd med ikeas kök, både stommar, lådor och luckor! Bra kvalité!
Lätt att montera, enkelt att anpassa!
Köpte ugn, häll på Ikea!
Fläkt, diskho, kyl/frys från tretti.se
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är inget speciellt med IKEA:s vitvaror. Det är samma mått som alla andra. Sen finns det ju lite olika storlekar på ugnar osv, men det är ju främst höjden som skiljer. Nischmåtten i djup och bredd är alltid standard. Deras stommar ser ut som de flesta andras och därmed kan du montera vilken bänkskiva du vill. Lådor och beslag är standard Blum.
Vi har t.ex. IKEA-stommar med bänkskiva i marmor, luckor från Superfront och vitvaror från Siemens och Bosch.
Vi har t.ex. IKEA-stommar med bänkskiva i marmor, luckor från Superfront och vitvaror från Siemens och Bosch.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Jag håller själv på att bygga ett nytt kök och var mer begränsad av formen på köket än priset. Jag fick ihop något jag var nöjd över i Ikeas Kitchen Planer.
Samtidigt hade Elgiganten 20% rabatt på alla vitvaror under en helg så jag köpte det jag behövde och givetvis blev säljaren intresserad av att sälja hela köket åt mig. Så jag tog med datorn (för tillgång till Ikea-ritningen) och satte mig med en av deras kökssäljare för att rita upp en kopia på Ikea-köket.
Killen fick fram motsvarande delar på allt utom skåp med ett djup på 37 (väggskåp) som skulle användas i en köksö. Epoq hade inga med både luckor och lådor, vilket Ikea hade flera varianter av. Sen när det kom till fronterna så var det tydligen en rätt så stor skillnad mellan alternativen rent prismässigt så säljaren tog det billigaste (standard vita släta). Killen hög till med en rabatt på köpet som tack för att jag handlade vitvaror men trots billigaste fronterna och sämre skåp till köksön så var Epoq dyrare för mig.
Så för mig slutade det med att jag fick ta en biltur på 30 mil enkelväg och storhandla i Sundsvall.
Samtidigt hade Elgiganten 20% rabatt på alla vitvaror under en helg så jag köpte det jag behövde och givetvis blev säljaren intresserad av att sälja hela köket åt mig. Så jag tog med datorn (för tillgång till Ikea-ritningen) och satte mig med en av deras kökssäljare för att rita upp en kopia på Ikea-köket.
Killen fick fram motsvarande delar på allt utom skåp med ett djup på 37 (väggskåp) som skulle användas i en köksö. Epoq hade inga med både luckor och lådor, vilket Ikea hade flera varianter av. Sen när det kom till fronterna så var det tydligen en rätt så stor skillnad mellan alternativen rent prismässigt så säljaren tog det billigaste (standard vita släta). Killen hög till med en rabatt på köpet som tack för att jag handlade vitvaror men trots billigaste fronterna och sämre skåp till köksön så var Epoq dyrare för mig.
Så för mig slutade det med att jag fick ta en biltur på 30 mil enkelväg och storhandla i Sundsvall.