Y
(Sökte men fann bara trådar ifrån 2011)

Nu när jag lekt med min nya klyvsåg så känner jag mig ju nästan som en mästersnickare, fast det saknas en handfräs för att kunna vara med bland dom riktiga finsnickarna. ;)

(för dom heter så, maskinen man har att runda 90grader kanter och sånt?)

Ni som är erfarna med dessa maskiner, behöver man lägga stora pengar eller finns det någon bra maskin i rimlig prisklass?

Jag hade en billig först som aldrig blev användn, sedan köpte jag en begagnad Dewalt 621 och då började det bli kul att fräsa.

Jag har en Festool 1400 och en 700 W Cotec.

Ska jag vara alldeles ärlig så går hörnavrunding lika bra med Cotecen.

Men min MFK 700 är ett nöjje att fixa kanter med.

Men man har mycket kul med en cotec och en frässats från Classe

Y
När jag läste betygen på prisjakt, så var en makita på 3e plats men där nämndes att man kunde köra den på skena.

Är det samma skena som makitas sänksåg måntro? Precis köpt ny skena för 2000kr så vore ju kul att kunna använda sakerna tillsammans.

Fast och andra sidan så fick inte makita-fräsen så jättebra betyg så kanske bara dumt.

Boschs fräsadapter (FSN OFA) passar till nyare (de smala, med smala klacken) Bosch, Makita, Festool och Mafell-skenorna.
Adaptern har hålbilder passande följade fräsar:
Bosch GKF 600 ... GOF 2000
Festool 0F 1010
Mafell L0 50 E
DeWalt DW 26203
DeWalt DW 621
Makita RP 1110
Makita RP 0900

FredrikR. Kan du förtydliga vad du menat med nyare skenorna. Jag har en Festool sänksåg med skenor inköpt 2008. Passar FSN OFA till de skenorna?

Min gissning är att FredrikR syftade på boschs skenor när han pratade om den nyare modellen. De bytte utseende på sina skenor för ett par år sedan.
Festools har väl sett likadana ut hur länge som helst. Det är för övrigt nästan samma profil som Makita infört på sina skenor. Så makita och festool ska vara kompatibla, bortsett från att makitas tippskydd på sänksågen inte fungerar med festools skenor.

Kornströhm skrev:
FredrikR. Kan du förtydliga vad du menat med nyare skenorna. Jag har en Festool sänksåg med skenor inköpt 2008. Passar FSN OFA till de skenorna?
Precis som pyro skriver menade jag nyare Boschskenor. :) Blev lite otydligt formulerat.

Boschs FSN OFA ska passa dina Festool skenor.
Bosch skriver själva skenor efter 2012, de gamla va bredare och 700 resp 1400mm långa, de nya är 800, 1600...

anders07 skrev:
Jag har denna: [länk]

Den är billig men jag tycker den är väldigt stadig och bra. Jag har inte använt några "proffs" fräsar så jag har inte ycket att jämföra med men den har fungerat väldigt bra för mig. Jag har fräst mest MDF men även ek och furu och det har fungerat fint.
Jag har storebror till denna 1400, vilket nog är ungefär samma maskin. Större motor och finjustering är nog skillnaderna.

Min gav upp ganska snabbt vid fräsning av golvspån (fräste vändningarna endast). Felen som uppkom var att den bara startade ibland (nån form av glapp), lampan slutade funka (glappkontakt så den blinkade till lite då och då), glapp i gejdrarna, började vibrera så mycket att skruvarna till dammkåpan lossnade och följde med in i dammsugaren! Jag reklamerade min efter nån veckas användande och fick den till sist lagad efter tre turer till Bosch, en runda hos ARN och borttappad en gång på Bauhaus. Men drygt 1 1/2 år senare så vad det fixat, ingen monsterservice tycker jag! Tydligen är det så att deras fräsar inte tål damm...

Om ni undrar så fick den gamla clasolle-fräsen återuppstå och göra klart jobbet!

Tack för snabbt svar FredrikR

pjodden skrev:
Jag har storebror till denna 1400, vilket nog är ungefär samma maskin. Större motor och finjustering är nog skillnaderna.

Min gav upp ganska snabbt vid fräsning av golvspån (fräste vändningarna endast). Felen som uppkom var att den bara startade ibland (nån form av glapp), lampan slutade funka (glappkontakt så den blinkade till lite då och då), glapp i gejdrarna, började vibrera så mycket att skruvarna till dammkåpan lossnade och följde med in i dammsugaren! Jag reklamerade min efter nån veckas användande och fick den till sist lagad efter tre turer till Bosch, en runda hos ARN och borttappad en gång på Bauhaus. Men drygt 1 1/2 år senare så vad det fixat, ingen monsterservice tycker jag! Tydligen är det så att deras fräsar inte tål damm...

Om ni undrar så fick den gamla clasolle-fräsen återuppstå och göra klart jobbet!
Oj, jag har fräst för el-rör i både spånskiva och lättbetong och det har dammat något vettlöst och min har hållit ihop...
Skyddsplasten (ögonskydd?) lossnade rätt fort på min också men den var ändå mest i vägen så det var inte någon större förlust.
Jag har alltid kört min med dammsugaren kopplad så det kanske är det som räddat mig...?!?!?!

Bosch GOF 1250-CE skulle jag kunna rekommendera, har kört mycket med den redan både grovhugget och finlir. Det är en vettig maskin i normal blå klass som man är van vid sen förr. Och hysterin kring Bosch-damm-garanti osv förstår jag inte alls, TS i tråden med slipen har ju verkligen haft otur i alla led, men jag tror på vad Gunwerth skrev om garantin och sen lallare till återförsäljare på det.

Kan hända är kvaliten på väg ner även för de normalt historiskt sett bra blå Bosch men det gäller isf inte för den fräsen.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
anders07 skrev:
Oj, jag har fräst för el-rör i både spånskiva och lättbetong och det har dammat något vettlöst och min har hållit ihop...
Skyddsplasten (ögonskydd?) lossnade rätt fort på min också men den var ändå mest i vägen så det var inte någon större förlust.
Jag har alltid kört min med dammsugaren kopplad så det kanske är det som räddat mig...?!?!?!
Jag körde också med dammsugare och det var detta plastskydd som skruvarna lossnade till.

Det kan hända att det var ett måndagsexemplar jag har fått tag på och andra boschprylar tycker jag varit bra. Tyvärr var deras kundbemötande riktigt dåligt, därför köper jag ej Bosch längre.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.