11 289 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Prisuppskattning på maskiner och verktyg
Jag skulle gissa att kr10.000:- och att man tömmer allt även det utan egentligt värde är rättvist för bägge parter. Och ska man fortsätta honbysnickra kan även saker utan försäljningsvärde vara användbara saker
För att minimera risken att förolämpa henne (även om hennes bild av värdet är fel) så kan ni göra så att du skriver ner vad du tycker det är värt och tänker dig betala (utan att hon ser summan) . Du kan sen be henne säga vad hon tycker det är värt men att du är tydlig med att oavsett vad hon säger står budet på lappen kvar. Är det då så att hon värderar detta långt mer än dig kan du ju vänligen tacka nej till köpet av allt och utan att avslöja din summa om du är rädd att den skulle förolämpa henna. Skulle hon värdera det långt under dig så är det ändå ditt pris som gäller och du riskerar inte att förolämpa henne (snarare tvärt om).
Listan är ju bara på en del av de mest uppenbart synliga maskinerna/värdena MEN samtidigt är det de delarna som man kanske kan anse är värt något var för sig. Självklart finns det MASSOR av lösa småsaker som äldre småverktyg, skruvar, spillbitar av virke, småpryttlar men de har knappt något ekonomiskt värde om det samtidigt ska rensas ut. Det var precis det jag menade OM du skulle ta över lokalen. Då är det trevligt att organisera upp och du har antagligen "bra att ha grejor" för många år framöver när du väl gått igenom vad som finns där.
Har själv fulla garaget med såna "bra att ha grejor" (Har precis flyttat i december så har bra koll på de...) Men något ekonomiskt värde finns knappt i de även fast det var mycket pryttlar att flytta och de kan vara svindyra att köpa. Oftast är det lite slitna, halvkompletta förpackningar, specialgrejor eller t ex spårskruv som man sällar använder. Sen för den som BEHÖVER just de sakerna kan det ju finnas väldigt värdefulla guldkorn men det är knappast så mycket sådant. (Om vi tänker oss ett rent försäljningsvärde på t ex Blocket).
Visst du kanske hittar en komplett uppsättning fina svarvjärn i bråten MEN samtidigt kanske det visar sig att t ex hyveln saknar/har en trasig del som gör den i princip värdelös. EN fin specialfräs kan mycket väl kosta 500kr, så en halvkomplett låda där diverse är slöa eller saknas ska då kosta? Här ligger just problemet. Det mesta ser ganska välanvänt ut och därigenom är det nog just de användbara/bästa bitarna som är mest slitna. Varningsklockan för mig är också när många av det nyare maskinerna är av riktigt billig sort/kvalitet. Då börjar jag undrar över kvaliten på de andra grejorna som inte är så lätt att avgöra utifrån bilderna? Kan ju vara en del ärvda kvalitetsverktyg ihop med nyare inköp av diverse budgetverktyg. Känns som många av verktygen är 30-50år om vi säger så. Behöver inte vara dåligt (i vissa fall tvärt om!) men det gör att det ekonomiska värdet ofta är lågt. Känner t ex igen mycket från min farfars verkstad!
Att det ser så pass stökigt ut är också ganska "normalt" för en verkstad men kan i vissa stycken göra det besvärligare. Hade allt varit prydligt organiserat i lådor, fack, väl uppmärkt osv så hade det vara lättare att få en överblick, värdera det korrekt (fram för allt se om det var vad man själv ville ha) och sen även fysiskt flytta grejorna och sen bygga upp sin egen verkstad utifrån det. Sen hade det kunnat indikera att här har en väldigt ordentlig/noggrann person huserat som skött, slipat och vårdat sina saker.
Jag tänkte som så att köp rubbet OCH städa ur ALLT ordentligt för en klumpsumma eller köp just de maskiner/verktyg du vill för en rimlig summa för de detaljerna. Det gäller att få henne att förstå att du dels KÖPER alla maskinerna men samtidigt på sätt och vis SÄLJER tjänsten plocka därifrån de, och städa ut och sälja en del av sakerna.
Du kan t ex ta fram/visa listan och säga:
"-Jag kan erbjuda mig att köpa en del av sakerna för den här (rimliga) värderingen av just de (kanske till ett lite rabatterat paketpris) men då lämnar jag resten av grejorna kvar och då får du sälja de på annat sätt. Eller så köper jag alltihop för en klumpsumma och då tar jag också hand om och städar ur allt."
De som köpte dödsbon gick ofta igenom och värderade de stora/värdefulla objekten för sig. Sen såg de resten som ett +/- spel ihop med utstädningen. Där de ibland hittade guldkorn men oftast var det nog mest skräp vilket de erfarenhetsmässigt visste om. Å andra sidan hade de inga sentimentala/känslomässiga kopplingar utan kasta glatt mängder av småsaker i containern.
Alltid känsligt att göra affärer med bekanta, grannar eller släktingar. Många brukar säga att man ska undvika det just av den anledningen du tar upp!
Själv säljer jag alltid billigt i så fall så att ingen kan klaga eller så får de SJÄLVA säga vad de vill ha så tackar jag helt enkelt ja eller nej.
Hon har säkert någon bekant som minsann vet att just den eller det verktyget är värt flera tusen eller att "Helge minsann betalade 8000kr för den ny och att det redan då var ett fynd!"
Har själv fulla garaget med såna "bra att ha grejor" (Har precis flyttat i december så har bra koll på de...) Men något ekonomiskt värde finns knappt i de även fast det var mycket pryttlar att flytta och de kan vara svindyra att köpa. Oftast är det lite slitna, halvkompletta förpackningar, specialgrejor eller t ex spårskruv som man sällar använder. Sen för den som BEHÖVER just de sakerna kan det ju finnas väldigt värdefulla guldkorn men det är knappast så mycket sådant. (Om vi tänker oss ett rent försäljningsvärde på t ex Blocket).
Visst du kanske hittar en komplett uppsättning fina svarvjärn i bråten MEN samtidigt kanske det visar sig att t ex hyveln saknar/har en trasig del som gör den i princip värdelös. EN fin specialfräs kan mycket väl kosta 500kr, så en halvkomplett låda där diverse är slöa eller saknas ska då kosta? Här ligger just problemet. Det mesta ser ganska välanvänt ut och därigenom är det nog just de användbara/bästa bitarna som är mest slitna. Varningsklockan för mig är också när många av det nyare maskinerna är av riktigt billig sort/kvalitet. Då börjar jag undrar över kvaliten på de andra grejorna som inte är så lätt att avgöra utifrån bilderna? Kan ju vara en del ärvda kvalitetsverktyg ihop med nyare inköp av diverse budgetverktyg. Känns som många av verktygen är 30-50år om vi säger så. Behöver inte vara dåligt (i vissa fall tvärt om!) men det gör att det ekonomiska värdet ofta är lågt. Känner t ex igen mycket från min farfars verkstad!
Att det ser så pass stökigt ut är också ganska "normalt" för en verkstad men kan i vissa stycken göra det besvärligare. Hade allt varit prydligt organiserat i lådor, fack, väl uppmärkt osv så hade det vara lättare att få en överblick, värdera det korrekt (fram för allt se om det var vad man själv ville ha) och sen även fysiskt flytta grejorna och sen bygga upp sin egen verkstad utifrån det. Sen hade det kunnat indikera att här har en väldigt ordentlig/noggrann person huserat som skött, slipat och vårdat sina saker.
Jag tänkte som så att köp rubbet OCH städa ur ALLT ordentligt för en klumpsumma eller köp just de maskiner/verktyg du vill för en rimlig summa för de detaljerna. Det gäller att få henne att förstå att du dels KÖPER alla maskinerna men samtidigt på sätt och vis SÄLJER tjänsten plocka därifrån de, och städa ut och sälja en del av sakerna.
"-Jag kan erbjuda mig att köpa en del av sakerna för den här (rimliga) värderingen av just de (kanske till ett lite rabatterat paketpris) men då lämnar jag resten av grejorna kvar och då får du sälja de på annat sätt. Eller så köper jag alltihop för en klumpsumma och då tar jag också hand om och städar ur allt."
De som köpte dödsbon gick ofta igenom och värderade de stora/värdefulla objekten för sig. Sen såg de resten som ett +/- spel ihop med utstädningen. Där de ibland hittade guldkorn men oftast var det nog mest skräp vilket de erfarenhetsmässigt visste om. Å andra sidan hade de inga sentimentala/känslomässiga kopplingar utan kasta glatt mängder av småsaker i containern.
Alltid känsligt att göra affärer med bekanta, grannar eller släktingar. Många brukar säga att man ska undvika det just av den anledningen du tar upp!
Hon har säkert någon bekant som minsann vet att just den eller det verktyget är värt flera tusen eller att "Helge minsann betalade 8000kr för den ny och att det redan då var ett fynd!"
Tack! Det tycker jag också låter ganska rimligt - det svåra är väl just det här att få säljaren med på det tåget..T Taxture skrev:
Ingen dum idé. Det största problemet är dock att hon nog inte alls har en susning om vad kan värdera det till. Hon kan mycket väl tro att ju större desto dyrare eller något såntD dwd skrev:För att minimera risken att förolämpa henne (även om hennes bild av värdet är fel) så kan ni göra så att du skriver ner vad du tycker det är värt och tänker dig betala (utan att hon ser summan) . Du kan sen be henne säga vad hon tycker det är värt men att du är tydlig med att oavsett vad hon säger står budet på lappen kvar. Är det då så att hon värderar detta långt mer än dig kan du ju vänligen tacka nej till köpet av allt och utan att avslöja din summa om du är rädd att den skulle förolämpa henna. Skulle hon värdera det långt under dig så är det ändå ditt pris som gäller och du riskerar inte att förolämpa henne (snarare tvärt om).
Återigen väldigt tacksam för ditt väldigt hjälpsamma svar! Jag tror säkert som du säger att hon känner någon som har fått för sig att saker är mycket mer värdefulla än de är!S skogstomten skrev:Listan är ju bara på en del av de mest uppenbart synliga maskinerna/värdena MEN samtidigt är det de delarna som man kanske kan anse är värt något var för sig. Självklart finns det MASSOR av lösa småsaker som äldre småverktyg, skruvar, spillbitar av virke, småpryttlar men de har knappt något ekonomiskt värde om det samtidigt ska rensas ut. Det var precis det jag menade OM du skulle ta över lokalen. Då är det trevligt att organisera upp och du har antagligen "bra att ha grejor" för många år framöver när du väl gått igenom vad som finns där.
Alltid känsligt att göra affärer med bekanta, grannar eller släktingar. Många brukar säga att man ska undvika det just av den anledningen du tar upp!Själv säljer jag alltid billigt i så fall så att ingen kan klaga eller så får de SJÄLVA säga vad de vill ha så tackar jag helt enkelt ja eller nej.
Jag är övertygad om att det är massor av saker som bara är att ta raka vägen till tippen. Jag älskar denna möjlighet att få ta det bästa ur alla dessa bra-att-ha lådorna men är också rädd som sagt att det blir ett (mycket) större projekt än jag inbillar mig
Jag tror jag kör på din idé där om att visa listan och förklara mina två tänkta scenarion.
Tack så väldigt så länge! Säljaren skulle återkomma när elen var tillbaka i verkstaden så jag kan testa framförallt trefas-maskinerna. Det kan dröja några veckor, men jag återkopplar här när detta går vidare!
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Du kan också fundera på att fråga henne om du får fråga på ett forum om en oberoende värdering och sen visa våra inläggM mefi skrev:Tack! Det tycker jag också låter ganska rimligt - det svåra är väl just det här att få säljaren med på det tåget..
Ingen dum idé. Det största problemet är dock att hon nog inte alls har en susning om vad kan värdera det till. Hon kan mycket väl tro att ju större desto dyrare eller något såntMen hon har en bekant som kanske kan hjälpa henne här. Jag ska fundera på detta!
Återigen väldigt tacksam för ditt väldigt hjälpsamma svar! Jag tror säkert som du säger att hon känner någon som har fått för sig att saker är mycket mer värdefulla än de är!
Jag är övertygad om att det är massor av saker som bara är att ta raka vägen till tippen. Jag älskar denna möjlighet att få ta det bästa ur alla dessa bra-att-ha lådorna men är också rädd som sagt att det blir ett (mycket) större projekt än jag inbillar mig
Jag tror jag kör på din idé där om att visa listan och förklara mina två tänkta scenarion.
Tack så väldigt så länge! Säljaren skulle återkomma när elen var tillbaka i verkstaden så jag kan testa framförallt trefas-maskinerna. Det kan dröja några veckor, men jag återkopplar här när detta går vidare!
Nu har jag köpt rasket!
Har påbörjat transport av grejerna i makligt takt - det kommer att ta ett tag! Undrar om någon kan uppskatta värde på följande:
5st Kantenfix Kant-tvingar i gott skick.
Finns några lådor med massa frässtål. Även om flera markerats i en låda med artikelnr från Cobolt-katalogen är jag osäker på om alla är Cobolts. 3 av frässtålen står det Cobolt på, andra har andra märkesnamn, men många står det endast M på. Dessa med M liknar Cobolts vad gäller material, så jag undrar om dessa också är Cobolts?
Har påbörjat transport av grejerna i makligt takt - det kommer att ta ett tag! Undrar om någon kan uppskatta värde på följande:
5st Kantenfix Kant-tvingar i gott skick.
Finns några lådor med massa frässtål. Även om flera markerats i en låda med artikelnr från Cobolt-katalogen är jag osäker på om alla är Cobolts. 3 av frässtålen står det Cobolt på, andra har andra märkesnamn, men många står det endast M på. Dessa med M liknar Cobolts vad gäller material, så jag undrar om dessa också är Cobolts?
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Kanttvingarna brukar väl kosta runt 500kr st nya.. bra att ha.
Grattis till ett kul projekt att gå igenom allt framöver! Lite som hemliga lådan
jag köpte allt, men utan krav på att tömma -allt-. Summan blev på 25.000, vilket känns som en ganska bra affär. Det dyker upp mycket saker vartefter som jag inte såg innan dessutomU Swetox skrev: